Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

30. júna 2010

Predaj letiska nemusí zaručiť rast prepravy



Podľa bratislavského letiska je otázne, či prípadnú privatizáciu alebo vstup strategického investora na letisko možno považovať za záruku pozitívneho vývoja prepravy. ...



Zdieľať
novy terminal na bratislavskom letisku Foto: SITA/Nina Bednáriková BRATISLAVA 30. júna (WEBNOVINY) - Podľa bratislavského letiska je otázne, či prípadnú privatizáciu alebo vstup strategického investora na letisko možno považovať za záruku pozitívneho vývoja prepravy. Treba totiž prihliadať aj na výrazný vplyv trhu, ktorý je za každých okolností externým faktorom, keďže generuje dopyt po leteckých spojeniach a v nadväznosti na to vytvára ponuku spojení, dodáva bratislavské letisko. Budúca stredopravá vládna koalícia SDKÚ-DS, SaS, KDH a Most-Híd plánuje zabezpečiť pre najväčšie slovenské letisko vstup silného strategického investora.


"Na Slovensku už existuje skúsenosť s fungovaním letiska po privatizácii. Košické letisko, kde 66 % akcií patrí KSC Holding, a.s., v ktorom má 80,95-percentný podiel Letisko Viedeň, ukončilo uplynulý rok so 40-percentným medziročným prepadom cestujúcich. Spomedzi tristo sledovaných európskych letísk sa zaradilo k desiatim európskym letiskám s najväčším medziročným poklesom vybavených cestujúcich," informovala agentúru SITA spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s.

Pre ďalšie zvýšenie prepravy cestujúcich, tvrdí bratislavské letisko, je potrebný predovšetkým vznik a fungovanie silného a aktívneho domáceho leteckého dopravcu. Ten by mal pre letisko zabezpečiť stabilný počet cestujúcich a tržieb, podobne ako bývalý nízkonákladový prepravca SkyEurope Airlines, a.s. v rokoch 2001 až 2007.

"Všetky významné okolité letiská sú totiž výrazne späté s jedným kľúčovým prepravcom. V prípade susedného Letiska Viedeň generuje národný dopravca Austrian Airlines približne 50 % celkového objemu cestujúcich. V Prahe majú České aerolinie rovnako 50-percentný podiel na celkových výkonoch a až 96-percentný pokiaľ ide o cestujúcich, ktorí cez letisko iba transferujú," uviedlo ďalej bratislavské letisko. Letisko v slovenskej metropole je momentálne úplne závislé od rozhodnutia zahraničných leteckých dopravcov realizovať lety z a do Bratislavy a v prípade letov z tretích krajín aj od medzivládnych dohôd, ktoré často možnosť vzniku leteckých spojení skôr komplikujú ako zjednodušujú.

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko vlani vybavilo 1,7 mil. pasažierov, čo bolo medziročne menej o 23 %. Približne rovnaký počet plánuje obslúžiť aj v tomto roku. Za päť mesiacov tohto roka vybavilo 499,84 tis. cestujúcich, čo je medziročne menej o 10,5 %. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Zamestnanci v jednozmennej prevádzke mali od 1. februára do 31. mája štvordňový pracovný týždeň. Spoločnosť je vo vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 66 % akcií a ministerstvo dopravy 34 % akcií.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Bežný účet platobnej bilancie v pluse 5,9 mil. eur
<< predchádzajúci článok
Na túre v Slovenskom raji zomrel Angličan