Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

12. júna 2008

Predajcovia a producenti potravín riešia dilemu neustále rastúcich cien potravín



Ceny potravín začali výrazne stúpať od roku 2005 – prvýkrát od 70-tych rokov minulého storočia.



Zdieľať
Podľa novej správy spoločnosti Deloitte Touche Tohmatsu „Potraviny a nápoje 2012 – chuť budúcich udalostí“ s vyššími cenami komodít, ktoré dnes predstavujú skôr „nový normál“ než dočasné maximum, pozorujeme väčší dopad na správanie spotrebiteľov a stratégie predajcov a dodávateľov ako doteraz. Aj keď súčasné ceny potravinových komodít môžu z terajšieho maxima klesnúť, už zaznamenané zvyšovanie reálnych nákladov na potraviny predstavuje trvalú skokovú zmenu. Ak zvážime, že na spotrebiteľov vplývajú aj vyššie ceny energie, ekonomická neistota a znížená dostupnosť lacných úverov, by mohol byť dopad na ich správanie významný.
 
Ceny potravín začali výrazne stúpať od roku 2005 – prvýkrát od 70-tych rokov minulého storočia. Od roku 2000 sa ceny kukurice a ryže zdvojnásobili, pričom cena pšenice sa strojnásobila. Len v roku 2007 stúpli ceny pšenice o 52 %, pričom Organizácia Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo zverejnila nárast indexu svetových cien potravín o 40 % oproti 6 % v roku 2006.
 
Takéto zvýšenie nákladov na základné komodity a stupňujúce sa obavy o bezpečnosť potravinových zásob budú mať pravdepodobne vážny dopad na správanie spotrebiteľov, stratégiu predajcov ako aj na reakcie dodávateľov a prvovýroby.
 
„Už dnes možno pozorovať znaky toho, že vyššie ceny potravín vedú k zmene skladby nakupovaných potravín smerom k lacnejším produktom maloobchodných značiek, výpredajom a nakupovaniu u lacnejších predajcov. Mohlo by to spôsobiť aj odklon od stravovania v reštauráciách a baroch, ako to bolo v prípade posledného ekonomického poklesu. V chudobnejších krajinách, kde si vlády nemôžu dovoliť dotovať ceny potravín, je zvyšovanie cien potravín oveľa kritickejšie a v niektorých častiach Ázie, Latinskej Ameriky a Afriky vyvoláva násilné protesty,“ uviedol Dr. Ira Kalish, riaditeľ pre prieskum spotrebiteľského odvetvia v spoločnosti Deloitte.
 
Predajcovia pôsobiaci na cenovo konkurenčných trhoch, ako napr. v USA a vo Veľkej Británii, riešia dilemu, do akej miery absorbujú takéto zvýšenie nákladov. „V posledných rokoch si zvyšovanie cien predajcami vyžaduje absolútnu diferenciáciu produktov, silnú značku, inovatívne produkty alebo služby a dobrý dojem zákazníka,“ uviedol Lawrence Hutter, vedúci pre globálne spotrebiteľské odvetvie v spoločnosti Deloitte.
 
Stúpajúce ceny však pre predajcov potravín predstavujú aj možnosti rastu. Podľa L. Huttera: „Spotrebitelia, ktorí sa preorientujú zo stravovania v reštauráciách na nakupovanie potravín pre domácnosť, by mali podporiť ich rast. Inflácia cien prináša predajcom možnosť ochrániť a zvýšiť marže, keďže spotrebitelia si na zvyšovanie cien zvyknú.“
 
Z dlhodobého hľadiska by sa stabilita svetových cien potravín mala vrátiť do normálu, aj keď nad týmto scenárom visí veľký otáznik. V tejto súvislosti I. Kalish poznamenal: „Ak sa trhovým silám umožní, aby fungovali, stúpne produkcia potravín a zvýši sa využívanie poľnohospodárskej pôdy, v dôsledku čoho ceny opäť klesnú. Poľnohospodársky trh je však jednou z posledných bášt silnej regulácie zo strany vlád.
Preto sa predajcovia a dodávatelia musia pripraviť na rôzne scenáre vrátane najhoršieho, t. j. na neustály rast cien komodít a pomalší vývoj spotreby. Musia preukázať flexibilitu, minimalizovať náklady, zachovať rôznorodosť výberu dodávateľských reťazcov a zreteľne sa odlíšiť od konkurencie.“
 
Správa „Potraviny a nápoje 2012“ vznikla na základe viac než 90 interview s členmi predstavenstiev jednotlivých producentov, predajcov a firiem v oblasti hromadného stravovania na celom svete ako aj na základe prieskumu zahŕňajúceho viac než 1 000 spotrebiteľov. Správa sa zameriava na sedem kľúčových strategických oblastí, ktoré definovali respondenti:
  • zdravie, výživa a firemná zodpovednosť,
  • prísnejšia regulácia,
  • emisie skleníkových plynov a uhlíková stopa,
  • pôvod potravín verzus udržateľný rozvoj,
  • výrobné stratégie: outsourcing a maloobchodná značka,
  • úloha súkromného kapitálu,
  • rastúce ceny komodít a nové modely dodávateľských reťazcov.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Minister Jahnátek vidí šancu pre V 1 aj po roku 2008
<< predchádzajúci článok
Cenové mapy nehnuteľností oslávili prvé narodeniny a prinášajú viac služieb