Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova    Regióny

21. októbra 2010

PREŠOV: Cestu do Poľska obnovili po 65. rokoch



Po vyše 65. rokoch je opäť prejazdná cesta medzi Nižnou Poliankou na slovenskej strane a poľskou obcou Ozenna, ktorá bola zničená počas II. svetovej vojny. ...



Zdieľať
polianka Foto: maps.google.com

PREŠOV/NIŽNÁ POLIANKA 21. októbra (WEBNOVINY) – Po vyše 65. rokoch je opäť prejazdná cesta medzi Nižnou Poliankou na slovenskej strane a poľskou obcou Ozenna, ktorá bola zničená počas II. svetovej vojny. Regióny Krosno, Jaslo a Bardejov spojí cesta tretej triedy, ktorá bude udržiavaná aj počas zimy. Komunikácia je určená pre vozidlá do 7,5 tony, po ktorej budú môcť jazdiť osobné a nákladné autá a výnimku budú mať aj autobusy. Vďaka nej sa zlepšia podmienky pre rozvoj podnikania a cestovného ruchu v prihraničnej oblasti medzi Slovenskom a Poľskom.

Na výstavbu komunikácie finančne prispela Európska únia v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Poľsko – Slovensko 2007-2013 vďaka projektu Rozvoj cestnej infraštruktúry medzi obcami Krosno – Jaslo – Bardejov. Partnerom prešovskej župy a jej Správy a údržby ciest sú okresy (powiaty) Krosno a Jaslo. Celková hodnota projektu dosiahla 4,581 milióna eur pre poľskú a slovenskú stranu. Z projektových peňazí sa opravil 15,5 kilometrový úsek komunikácie. Hodnota slovenskej časti predstavuje 1,882 milióna eur a zahŕňa modernizáciu cesty na úseku Nižná Polianska – štátna hranica v dĺžke 1,8 kilometra. Rekonštrukciou sa rozšírila cesta na šesť metrov, zmenil sa povrch nespevnenej vozovky z prašnej úpravy na asfaltovobetónovú, zlepšilo sa dopravné značenie a pribudli zvodidlá.

Cestu slávnostne otvorili zástupcovia samosprávnych orgánov oboch prihraničných regiónov. Predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík uviedol, že s myšlienkou prišiel vicemaršálek vojvodstva Podkarpatského Bogdan Rzońca pred deviatimi rokmi. Rád s ním súhlasil, lebo z Nižnej Polianky pochádza jeho otec Chudík pokladá od detstva tento kraj za jeden z najkrajších. „Toto je spolupráca dvoch regiónov – Prešovského kraja a Podkarpatského vojvodstva, so súhlasom Bruselu a peniazmi z Európskej únie. Je to niečo nové, neoddeľuje nás schengenska hranica, stačilo, že sa o tom dohodli dva regióny. Dnes sme svedkami toho, že sa spojili dva blízke kúty, ale pritom tak vzdialené od seba,“ povedal prešovský župan. Rzońca uviedol, že to robili pre ľudí, aby ožili prihraničné osady, aby mali k sebe bližšie z Krosna do Bardejova.

Cesta je kapacitne stavaná na väčšie váhové zaťaženie ako 7,5 tony. Pôvodne sa uvažovalo, že by tadiaľ mohli jazdiť aj vozidlá vyššej váhovej kategórie. Poľská strana však nesúhlasila s kamiónovou prepravou, preto to isté bude platiť aj na slovenskej strane.

Riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Vladimír Kozák informoval, že stavebné práce na slovenskej strane sa začali v decembri minulého roku. Pôvodne to bola lesná cesta široká iba tri metre. Od II. svetovej vojny bola neprejazdná. Okrem financií z tohto projektu získala prešovská župa aj ďalšie zdroje z EÚ a Európskej investičnej bansky a dnes vlastne otvárajú trojkilometrový úsek. „Je to historická chvíľa. Táto cesta tu existovala od 13. storočia, keď sa tu prepriahali dopravné kone a vymieňali tovary,“ povedal Kozák.

Cesta je pre verejnosť otvorená dnešným dňom. Je v predčasnom užívaní, súčasne prebieha kolaudačné konanie. Vyhodnotenie a ukončenie celého slovensko-poľského projektu je naplánované na koniec tohto roka.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Prístroj za 68-tisíc eur vďaka Behu proti rakovine
<< predchádzajúci článok
Nemecko vylepšilo prognózu hospodárskeho rastu