Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

08. novembra 2012

Pri páde mosta mohol zlyhať stavebný dozor



Vyšetrovanie príčin tragédie pri výstavbe mostu na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči by malo zistiť, nakoľko pochybil hlavný zhotoviteľ prác a prípadne stavebný ...



Zdieľať
kurimany BRATISLAVA 8. novembra (WEBNOVINY) - Vyšetrovanie príčin tragédie pri výstavbe mostu na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči by malo zistiť, nakoľko pochybil hlavný zhotoviteľ prác a prípadne stavebný dozor.


Ten vykonáva Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. ako investor stavby, keďže tender na výber externého stavebného dozoru ani po dvoch rokoch od jeho začatia stále neuzavrela pre námietky uchádzačov.

Minister dopravy Ján Počiatek tvrdí, že hlavnú zodpovednosť za nešťastie má združenie dodávateľov Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., niektorí odborníci však naznačujú, že pri zlyhaní podpernej konštrukcie mostu počas betonáže mohol spraviť chyby aj štátny stavebný dozor.

"V niečom určite áno," myslí si konateľ a generálny riaditeľ inžiniersko-projektovej spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, s.r.o. Martin Bakoš.

Obrazom: Tragédia pri stavbe diaľnice pri Kurimanoch



Stavebný dozor

"Ak by bol stavebný dozor dostatočne skúsený, ak by NDS zabezpečila dostatočný počet skúsených odborníkov pre jednotlivé procesy, a ak by bezprostredne pred samotnou betonážou podrobne skontroloval rozmery, tvar a zhotovenie debnenia a podperných konštrukcií, ich zavetrovanie a súlad konštrukcie s predloženým projektom a technologickým postupom, tak mohol odhaliť nedostatky, pozastaviť práce z dôvodu ohrozenia bezpečnosti a tým zabrániť možným komplikáciám," uviedol pre agentúru SITA Bakoš.

"To sú špekulácie, keďže ešte vôbec nie je jasné, prečo podperná konštrukcia spadla," zareagoval pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Keby stavebný dozor pri podrobnej kontrole odhalil, že podperná konštrukcia je príliš štíhla a nebola ukotvená v betónových pilieroch, mal podľa Bakoša jednoznačne zastaviť práce pre ohrozenie bezpečnosti.

Za otázne označil, či objednávateľ, stavebný dozor, resp. NDS, mal schváliť dokumentáciu na realizáciu skruže, ak sa takýto typ na Slovensku používa iba zriedkavo a už vôbec nie pre takúto výšku.

"Vychádzame z predpokladu, že dokumentácia, ktorej súčasťou bol aj statický výpočet, bola vypracovaná a v predstihu odovzdaná stavebnému dozoru," dodal šéf Amberg Engineering Slovakia.

Za tragédiu je podľa predsedu KDH Jána Figeľa spoluzodpovedný aj štát. Ako uviedol na štvrtkovom brífingu Figeľ, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zanedbala vlastný stavebný dozor, pričom bez jej súhlasu sa nemohla začať betonáž, počas ktorej spadla podperná konštrukcia.


Chceli 25 ľudí, majú šesť

Stavebný dozor na stavbe západného, deväťkilometrového úseku diaľnice Jánovce - Jablonov zabezpečuje len šesť ľudí. NDS podľa denníka SME žiadala v tendri pre externý stavebný dozor na práce na oboch úsekoch diaľnice v celkovej dĺžke 18,5 kilometra okolo 25 ľudí.

Agentúra SITA sa informovala, či šesť ľudí na stavebný dozor na jednom úseku diaľnice stačí a či to neohrozuje zabezpečenie tejto činnosti na stavbe.

"Tieto otázky sú predmetom vyšetrovania. Primárna zodpovednosť za stavbu je však na pleciach zhotoviteľa, čo je zakotvené aj v zmluve, a čo ostatne potvrdzuje aj samotný zhotoviteľ," uviedol Kóňa.

Video: Tlačová konferencia Ministra dopravy Jána Počiatka



Vyśetrovanie tragédie pokračuje

Bakoš tvrdí, že stavebný dozor mal byť prítomný na stavbe od začiatku betonáže a kontrolovať kvalitu a spôsob ukladania i plynulosť dodávky betónovej zmesi.

"Jednoducho povedané, mal kontrolovať dodržiavanie technologických postupov a predpisov pri vykonávaní stavebných prác. Podľa nám dostupných informácií bola betonáž povolená telefonicky bez predchádzajúceho prekontrolovania pripravenosti jednotlivých častí konštrukcie," tvrdí pre agentúru SITA Bakoš.

Najmä pri takýchto netradičných podperných konštrukciách treba podľa experta venovať zvýšenú pozornosť projektu. Práce mali byť realizované podľa predložených technických a technologických predpisov a postupov, týkajúcich sa debnenia, podpernej skruže a samotnej betonáže.

"Súlad s realitou mal kontrolovať stavebný dozor NDS. Konštrukcia nespadla sama od seba. To, že spadla, bolo v dôsledku chýb, ktoré sa určite niekde spravili a, bohužiaľ, sa neodhalili ešte pred samotnou betonážou," je presvedčený Bakoš.

Stavební dozorcovia: Problémom je nízka cena

Kolaps mosta na stavbe diaľnice D1 s tragickými úmrtiami stavebných robotníkov je však podľa Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby (SASDARS) len vrcholom ľadovca kritického stavu v slovenskom stavebníctve.

"Asociácia je pohoršená nad nedávnymi výrokmi osôb neznalých vysoko špecifickej a odbornej činnosti profesií v stavebníctve. Zodpovední v tomto sektore svojimi neodbornými vyjadreniami zahmlievajú a zmäkčujú skutočný stav a príčiny krízy slovenského stavebníctva," uvádza asociácia v zverejnenom vyhlásení.

Dodáva pritom, že "zrazu" zodpovední úradníci priznávajú, že zákon o verejnom obstarávaní pre stavebné diela je zlý, nevyhovuje a treba ho zmeniť. "Rozhodne by sa malo skoncovať s kritériom najnižšej ceny,“ upozorňuje prezident SASDARS Ivan Pauer.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Praha oslabila, Budapešť a Varšava posilnili
<< predchádzajúci článok
Štát je za pád mosta zodpovedný tiež, ukázal prstom J. Figeľ