Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

21. júna 2019

Prístavu Komárno pomôže buď modernizácia alebo nová poloha



Rozvoj prístavu Komárno by sa mohol realizovať modernizáciou súčasného stavu alebo novou polohou v lokalite Veľký Harčáš. Tieto dva varianty vyplynuli z Masterplanu a štúdie ...



Zdieľať
Foto: TASR/Milan Drozd
Bratislava 21. júna (TASR) – Rozvoj prístavu Komárno by sa mohol realizovať modernizáciou súčasného stavu alebo novou polohou v lokalite Veľký Harčáš. Tieto dva varianty vyplynuli z Masterplanu a štúdie realizovateľnosti verejného prístavu Komárno.


Štúdia priniesla sedem alternatív usporiadania prístavu, z ktorých boli odporučené dve. Prvá z nich zahŕňa riešenie intenzifikácie prevádzky prístavu v súčasnej lokalite. "Dáva priestor aj mestu Komárno, aby sa mohlo konečne dostať k vode v časti osobného prístavu, a prípadne vybudovania priestoru na kotvenie športových plavidiel, motorových člnov," priblížil v piatok na prezentácii výsledkov štúdie investičný riaditeľ spoločnosti Verejné prístavy Jozef Bódi.

Druhá alternatíva počíta s novou polohou prístavu v lokalite Veľký Harčáš. "Hlavne je rozdiel v rýchlosti možnosti aplikácie a nejakej modernizácie prístavu, pretože tá nová poloha je z hľadiska investičnej prípravy dlhodobá. A my odporúčame, aby sa intenzifikoval, modernizoval existujúci prístav, pretože než sa podarí urobiť tú investičnú prípravu a nájsť prostriedky na výstavbu toho prístavu v novej polohe, tak sa tie modernizované náklady vrátia späť prevádzkovateľovi," skonštatoval Michael Trnka zo spoločnosti Aquatis, ktorá Masterplan a štúdiu realizovateľnosti spracovala.

Trnka odhaduje, že variant s novým prístavom by bol zhruba desať- až 50-krát drahší ako modernizácia súčasného stavu. "Bude si vyžadovať, v prípade, ak by sa ním išlo, veľké investičné prostriedky, vykupovanie pozemkov, napojenie novej infraštruktúry," zdôraznil Bódi. Toto riešenie by však vytesnilo prístavnú činnosť z mesta. "To znamená, že tam nie je žiadne obmedzenie z hľadiska hygienických limitov. Na druhej strane je tam kolízia s tou chránenou oblasťou," podotkol Dalibor Bílek, ktorý spracúval vplyvy jednotlivých riešení na životné prostredie.

Investičný riaditeľ spoločnosti Verejné prístavy poznamenal, že si v súčasnosti nedovolí povedať, ktorý variant preferuje. "Myslím si, že oba varianty sú zaujímavé," uviedol s tým, že variant modernizácie súčasného stavu by mohol byť najmenej finančne náročný.

Ďalším krokom po zrealizovaní Masterplanu a štúdie realizovateľnosti bude ich vyhodnotenie Ministerstvom dopravy a výstavby SR a takisto poradnými orgánmi Európskej komisie. "V prípade, že výsledok bude kladný, a v prípade, že sa nám podarí usporiadať majetkovoprávne vzťahy v prístave k obojstrannej spokojnosti, môžeme pristúpiť k investíciám a k rekonštrukcii zariadení infraštruktúry, takisto superštruktúry prístavu Komárno z prostriedkov Európskej únie (EÚ)," priblížil Bódi.

Rozvoj vnútrozemskej lodnej dopravy je podľa neho vnímaný ako vysoká priorita aj v rámci Únie. Zámerom je odľahčiť najmä cestnú dopravu. "Lodná doprava má obrovský potenciál v ekológii, v rozvoji regiónov, ktoré idú popri Dunaji," dodal.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Komárno začne po pozemnej likvidácii komárov aj s leteckými postrekmi
<< predchádzajúci článok
Juncker po summite EÚ odmietol otvorenie dohody o brexite