03. januára 2010

Rozlúštili DNA Európana spred 30-tisíc rokov

Nemecko-ruskému tímu sa podarilo analyzovať DNA z 30-tisíc rokov starých ostatkov Európana. Použili na to mitochondriálnu DNA z ostatkov muža, ktorú objavili v roku 1954 v Rusku. Muža pochovali zhruba ...

BRATISLAVA 3. januára (WEBNOVINY) - Nemecko-ruskému tímu sa podarilo analyzovať DNA z 30-tisíc rokov starých ostatkov Európana. Použili na to mitochondriálnu DNA z ostatkov muža, ktorú objavili v roku 1954 v Rusku. Muža pochovali zhruba pred 30-tisíc rokmi, mal okolo 20 až 25 rokov a patril k lovcom a zberačom.

Predchádzajúce snahy o takúto analýzu narazili na neschopnosť vedcov a vedkýň odlíšiť pradávnu DNA od kontaminácie súčasnými látkami. Spomínaný vedecký tím si pomohol tromi znakmi, okrem iného aj tým, že fragmenty pradávnej DNA sú obvykle kratšie ako tej zo súčasnosti.

Výskum genetického kódu z prastarých ľudských ostatkov môže pomôcť k pochopeniu vývoja Homo sapiens. Vedci a vedkyne by tak mohli napríklad zistiť, či ľudia žijúci v Európe pred 30-tisíc rokmi, takzvaní lovci - zberači, boli priamymi predkami modernej populácie, alebo ich nahradili prisťahovalci, ktorí sa začali živiť poľnohospodárstvom.

Informácia pochádza z webovej stránky news.bbc.co.uk.

SITA