24hod.sk    Z domova    Regióny

13. februára 2012

Rusíni sa na ombudsmana takmer neobracajú



Mať ombudsmana – verejného ochrancu práv – patrí k základnej výbave každého demokratického štátu. Tým viac v krajine, v ktorej žije toľko národnostných menšín ako na Slovensku. Služba ...



Zdieľať
nr sr ilustracka BRATISLAVA 13. februára (WBN/PR) - Mať ombudsmana – verejného ochrancu práv – patrí k základnej výbave každého demokratického štátu. Tým viac v krajine, v ktorej žije toľko národnostných menšín ako na Slovensku. Služba ombudsmana je tu aj pre ne. Je im k dispozícii v situácii, ak cítia, že verejná moc v podobe štátnych alebo komunálnych úradov pácha voči nim nespravodlivosť – nielen ako voči občanom, ale aj vo vzťahu k menšinovým právam.

Týka sa to, samozrejme, aj príslušníkov rusínskej národnosti, štvrtej najpočetnejšej menšiny na Slovensku.

Reakcie na neprávosti štátu
Mať k dispozícii inštitúciu ombudsmana je však jedna vec a druhá vec je využívať ju v prospech svojich práv alebo práv národnosti ako celku. Najmä ak je známe, že práve Rusíni pociťovali i pociťujú v niektorých sférach neprávosti zo strany štátu. Či už to bolo v národnostnom vysielaní verejnoprávneho rozhlasu, alebo je to napríklad v budovaní rusínskeho školstva či najnovšie pri uplatňovaní „tabuľového“ zákona. V kancelárii verejného ochrancu práv sme sa preto informovali, koľko podnetov sa za celú históriu tejto inštitúcie – od jej vzniku v roku 2002 – týkalo rusínstva a ich problémov.

Dva podnety
Ako sme sa dozvedeli od Alexandry Stachovej, riaditeľky kancelárie verejného ochrancu práv, rusínska problematika sa doteraz vyskytla v dvoch podnetoch. Oba boli doručené v roku 2010. „V prvom prípade sa so žiadosťou o stanovisko na verejného ochrancu práv obrátilo jedno občianske združenie. Šlo o článok z internetu s názvom: Ako štyria mušketieri okradli rusínsky národ? Podávatelia sa dožadovali stanoviska, či v danom prípade nešlo o porušenie ochrany osobnosti podľa Občianskeho zákonníka, utrpenie morálnej ujmy pred verejnosťou a porušenie tlačového zákona,“ napísala v odpovedi A. Stachová.
V druhom prípade sa podávateľ – podľa jej informácie – obrátil na verejného ochrancu práv v súvislosti s problémom používania rusínskeho jazyka v liturgickom obrade Gréckokatolíckej cirkvi. V podnete uvádzal, že kňazi odmietajú používať tento jazyk pri liturgických a duchovných obradoch a namietal, že nevytváranie podmienok na jeho uplatňovanie v praxi v samotnej cirkvi, ale aj na bohosloveckej fakulte je zámer na likvidáciu a odopieranie jazyka veriacim. „Podnet smeroval proti vedeniu Gréckokatolíckej cirkvi za to, že potlačuje základné právo veriacich,“ uviedla A. Stachová.

Nesprávne adresovanie
Z reakcie riaditeľky na naše otázky vyplynulo, že ombudsman môže začať konať vtedy, ak podnet spĺňa základné podmienky. Jednak sa musí týkať porušenia základných práv a slobôd, ktorých ochranu ukladá ombudsmanovi zákon a jednak musí nastať porušenie práv takým konaním či nekonaním verejnej správy, na ktoré má ombudsman dosah.
Po preskúmaní oboch popísaných podnetov ich verejný ochranca práv odložil – pretože nesmerovali proti orgánom verejnej správy. „Napriek tomu, a aj vo vzťahu k rusínskej národnostnej menšine, prijal verejný ochranca práv opatrenia, aby sa predchádzalo diskriminácii v prístupe k službám poskytovaným verejnosti,“ vysvetlila riaditeľka kancelárie. Inými slovami, podanie občanov v súvislosti s rusínskou problematikou podľa nej podnietilo ombudsmana vypracovať informačné materiály o prístupnosti informácií spojených s verejným ochrancom práv aj občanom inej než majoritnej národnosti v ich materinskom jazyku. Kancelária verejného ochrancu práv tým chcela dodržať literu zákona aj vo vzťahu k Európskej charte regionálnych alebo menšinových jazykov. Všetky formuláre potrebné na podanie podnetu a vyžadujúce isté formality sú odvtedy dostupné vo všetkých deviatich meninových jazykoch našej krajiny. Formuláre sú aj na internetovej stránke verejného ochrancu práv www.vop.gov.sk, kde je možné využiť elektronické zaslanie podnetu priamo po vyplnení.
Kancelária verejného ochrancu práv dáva k dispozícii aj informačný materiál o svojej práci, kompetenciách ako aj najčastejšie otázky, odpovede a kontaktné adresy.

www.cemerica.rusyn.sk

Zdroje:
www.vop.gov.sk

Realizované s finančnou podporou Úradu vlády SR v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd. Za obsah tohto dokumentu je výlučne zodpovedné Združenie inteligencie Rusínov Slovenska.

   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/rusini-sa-na-ombudsmana-takmer-neobracaju-cl186707.html