Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

13. novembra 2007

Skúsenosti s využívaním elektronických služieb verejnej správy



Počas záverečnej tlačovej konferencie organizovanej v rámci medzinárodného kongresu ITAPA 2007 predstavitelia Slovenska, Rakúska, Fínska a Francúzska zhodnotili a vzájomne porovnali svoje praktické ...



Zdieľať

BRATISLAVA 13. novembra (WN/PR) - Počas záverečnej tlačovej konferencie organizovanej v rámci medzinárodného kongresu ITAPA 2007 predstavitelia Slovenska, Rakúska, Fínska a Francúzska zhodnotili a vzájomne porovnali svoje praktické skúsenosti s využívaním elektronických služieb verejnej správy.

Novovymenovaný splnomocnenec slovenskej vlády pre informačnú spoločnosť Pavol Tarina konštatoval, že podľa štúdie EÚ sa nachádzame v oblasti rozvoja eGovernment služieb na predposledných priečkach. Uviedol, že v spolupráci s ďalšími subjektmi verejnej správy je jeho cieľom dosiahnuť, aby Slovensko v priebehu 3 rokov výrazne napredovalo a posunulo sa tak medzi krajiny v prvej polovici rebríčka. Aby sa tento ambiciózny cieľ podarilo naplniť, úrad splnomocnenca plánuje postupovať podľa 3 princípov: prvým je využívanie skúseností úspešnejších krajín pri budovaní eGovernmentu namiesto vlastného experimentovania, druhým je kladenie dôrazu na rýchle dosiahnutie súladu medzi legislatívou a technickými riešeniami pripravovanými v oblasti eGovernmentu a v neposlednom rade je to princíp konsenzu, teda dosiahnutia dohody jednotlivých inštitúcií verejnej správy, namiesto direktívneho prístupu.

Alexander Leiningen-Westerburg z Rakúska (bývalý člen tímu spolkového kancelára) konštatoval, že aj Rakúsko sa nedávno nachádzalo v podobnej situácii ako Slovensko. Rakúsku sa však podarilo dosiahnuť zhodu na všetkých úrovniach od federálnej vlády až po samosprávu, čím verejná správa začala v oblasti eGovernmentu spoločne rozvíjať jednotnú

Heikki Lunnas z Asociácie fínskych regionálnych a miestnych samospráv uviedol, že Fínsko v súčasnosti prechádza do ďalšej etapy rozvoja eGovernmentu – začína využívať proaktívny prístup v poskytovaní elektronických služieb verejnou správou. V realite to znamená, že dochádza k zrušeniu vo Fínsku už nepotrebných služieb, ako je napríklad podávanie daňových priznaní, nutnosť preukazovať sa rodným listom, či nahlasovať zmeny bydliska. H. Lunnas tiež zdôraznil, že úspech eGovernmentu podľa neho výrazne závisí od správnej rovnováhy medzi poskytovanými elektronickými službami verejnej správy a pripravenosťou občanov a podnikateľských subjektov tieto služby využívať. Podľa neho je veľmi potrebné, aby občania dôverovali systému a vláde, že s ich osobnými informáciami zadávanými pri elektronickej komunikácii sa narába bezpečne, s najvyššou mierou ochrany pred zneužitím.

Francúzsko sa podľa najnovšej štúdie EÚ rozvoja eGovernmentu nachádza na 6. mieste. Na otázku, ako sa to Francúzsku podarilo, Frank Mordacq, generálny riaditeľ pre modernizáciu štátu Ministerstva ekonomiky, financií a priemyslu odpovedal, že bola potrebná silná politická podpora, spolupráca všetkých zložiek štátnej správy pri odstraňovaní bariér v rámci elektronickej komunikácie s občanmi, ako i samotná vysoká bezpečnosť systémov. F. Mordacq tiež uviedol, že Francúzsko už poskytuje občanom online podávanie daňových priznaní, pričom túto službu v súčasnosti využíva 30 % občanov. Kľúčovým je však podľa neho propagácia elektronických služieb, napr. Francúzsko motivuje svojich občanov podávať daňové priznanie elektronickou formou tým spôsobom, že poskytuje finančnú odmenu v hodnote 20 Eur každému občanovi za prvé elektronické podanie daňového priznania.

Bližšie informácie na http://www.itapa.sk


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Súdna rada podporuje stanovisko ÚS voči sudcovi Horváthovi
<< predchádzajúci článok
Tutanchamónove poklady sú vystavené v Londýne