Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

07. decembra 2009

Slávne dielo Oliviera Messiaena Dvadsať pohľadov na Dieťa Ježiša benefične pre deti





Zdieľať
«   Základná informácia:


 
Nadácia Výskum rakoviny organizuje benefičný koncert pre Kliniku detskej onkológie
Olivier Messiaen (1908 – 1992): Dvadsať pohľadov na Dieťa Ježiša
(Vingt regards sur l´Enfanf-Jésus)

 
Koncertná sieň DVORANA VŠMU, Zochova ulica 1, Bratislava
Streda 16. 12. 2009, 19.00 h

 
Účinkuje: Nora Skuta – klavír

 
Duchovné príhovory na tému Messiaenovho diela:
ThDr. Marián Červený, PhD., farár rímsko – katolíckej farnosti sv. Martina
Doc. ThDr. Ján Grešo, farár cirkevného zboru evanjelickej cirkvi a. v. Bratislava

 
Vstupenky:
Predpredaj 10 € / 7 € – seniori nad 65 rokov, ZŤP
Na mieste hodinu pred koncertom 12 € / 8 €

Predpredaj:
Kníhkupectvo Reformata, Palisády 48, 02/5443 3740, knihkupectvo@reformatasro.sk
(Po – Pi 9.30 – 12.00, 13.00 – 17.30)
Kníhkupectvo Jonatan, Legionárska 2, 02/5556 3040, jonatan@vbh.sk
(Po Pi: 9.00 - 18.00, So: 8.30 - 12.30)

Predajňa Sv. Vincenta de Paul, Tomášikova 8 (Ružinov), 0905/388631, predajna1.zaex@wmx.sk (Po Pia: 15.00 – 19.30 Ne: 8.00 – 12.30)

Divyd, Klobučnícka 2, 02/5443 3888, divyd@divyd.sk
(Po – Pi: 10.00 – 18.00, So – Ne: 11.00 – 18.00)

V ďalšej časti uvádzam stručný životopis skladateľa a interpretky.

Olivier Eugène Prosper Charles Messiaen(* 10. december1908, AvignonFrancúzsko
27. apríl1992, ClichyFrancúzsko) bol francúzskyhudobný skladateľ, organista, pedagóg a ornitológ. Jeho skladby zásadne ovplyvnila jeho hlboká viera, záujem o exotiku a vtáčí spev.
Messiaen sa narodil v roku 1908do umelecky zameranej rodiny. Jeho matka Cécile Sauvage sa venovala poézii a otec Pierre Messiaen bol prekladateľom z angličtiny (okrem iného preložil diela Shakespeara). Oliviera už od detstva fascinovala literatúra, no klavírne hodiny a najmä vplyv diel veľkých francúzskych skladateľov, Debussyho a Ravela, rozhodli o jeho hudobnom smerovaní. V jedenástich rokoch začal navštevovať parížske konzervatórium, kde študoval hru na organ u Marcela Duprého a skladbu pod vedením Paula Dukasa. Bol excelentným študentom, ešte počas štúdia vyhral niekoľko skladateľských cien.
V roku 1930 získal post prvého organistu katedrály La Trinité v Paríži, ktorý zastával takmer až do svojej smrti. Počas druhej svetovej vojny bol povolaný do armády. V roku 1940 sa dostal do nemeckého zajateckého tábora Stalag VIII-A. Tu zložil jedno zo svojich najlepších diel, Kvarteto na koniec času. Krátko po svojom prepustení v roku 1941 sa dal na pedagogickú dráhu, keď bol vymenovaný za profesora harmónie na parížskom konzervatóriu.
V roku 1966získal titul profesora skladby. Medzi jeho žiakov patrili také osobnosti súčasnej vážnej hudby ako boli Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis a ďalší. Messianova skladateľská povesť rástla, v 60. a 70. rokochzískal niekoľko významných štátnych i zahraničných ocenení. V roku 1978 vystúpil z konzervatória a venoval sa už hlavne komponovaniu. V roku 1988 si jeho 80. narodeniny pripomenul celý hudobný svet. V Londýne bola pri tejto príležitosti uvedená jeho opera Sv. František z Assisi. V roku 1992 v Clichy skladateľ vo vysokom veku zomrel.
Messiaenove diela sa vyznačujú zložitým skladateľským prístupom. Skladateľ vychádzal z najlepších tradícií francúzskej hudby, najmä Debussyho, s ktorým ho spája intenzívny záujem o exotiku a fascinácia gamelanovým orchestrom. Jeho tvorbu silno ovplyvnila jeho schopnosť synestézie, konkrétne vnímanie hudby vo farbách. Pod vplyvom Stravinského vo svojich skladbách často využíval zložité rytmy. Špecialitou jeho skladieb sú zakomponované transkripcie vtáčieho spevu, ktoré Messiaen ako vášnivý ornitológ nahrával po celom svete. Všetky tieto charakteristické črty tvoria v sumáre originálny skladateľský štýl, ktorý je trochu náročnejší na poslucháča, hoci v porovnaní so svojimi experimetujúcimi rovesníkmi patria mnohé jeho diela medzi najživotnejšie opusy povojnovej skladateľskej generácie 20. storočia. Messien bol jeden z prvých skladateľov ktorí začali tvoriť pre elektronické hudobné nástroje, v jeho prípade šlo predovšetkým o Martenotove vlny. (Zdroj: wikipedia)

 
Svoje jedinečné dielo Dvadsať pohľadov na Dieťa Ježiša Messiaen uvádza takto:
Pozorovanie Božieho dieťaťa v jasličkách a pohľad naň, vychádzajúce z nevysloviteľného pohľadu Boha Otca až po mnohoznačný pohľad milujúcej cirkvi; medzi nimi jedinečný pohľad Ducha radosti, nežný pohľad Svätej Panny, pohľad anjelov, troch kráľov a nehmotných alebo symbolických živých tvorov (čas, výška, ticho, hviezda, kríž).
Každá z dvadsiatich skladieb má svoje charakteristické témy, no celým cyklom prenikajú štyri témy: a/ téma Boha; b/ téma mystickej lásky; c/ téma Hviezdy a Kríža; d/ téma svornosti.

 
Vingt regards sur l’Enfant Jésus / Dvadsať pohľadov na Dieťa Ježiša (1944)

 
1. Regard du Père / Pohľad Otca
2. Regard de l’étoile / Pohľad hviezdy
3. L’Échange / Zámena
4. Regard de la Vierge / Pohľad Panny
5. Regard du Fils sur le Fils / Pohľad Syna na Syna
6. Par Lui tout a été fait – On všetko stvoril
7. Regard de la Croix / Pohľad Kríža
8. Regard des hauteurs / Pohľad výšin
9. Regard du temps / Pohľad Času
10. Regard de l’Esprit de joie / Pohľad Ducha radosti

 
11. Première communion de la Vierge / Prvé prijímanie Panny
12. La Parole toute-puissante / Všemohúce Slovo
13. Noël / Vianoce
14. Regard des Anges / Pohľad anjelov
15. Le baiser de l’Enfant Jésus / Bozk Jezuliatka
16. Regard des prophètes, des bergers et des Mages / Pohľad prorokov, pastierov a mudrcov z východu
17. Regard du silence / Pohľad ticha
18. Regard de l’Onction terrible / Pohľad desivého Pomazania
19. Je dors, mais mon coeur veille / Spím, no moje srdce bdie
20. Regard de l’Église d’amour / Pohľad Cirkvi lásky

 
Nora Skuta je vyhľadávanou interpretkou v oblasti súčasnej hudby. Zúčastnila sa na mnohých unikátnych projektoch, pravidelne vystupuje na stredoeurópskych medzinárodných festivaloch (Melos Ethos, Večery novej hudby-Bratislava, Konvergencie, Grenzenlos Berlin, Contrasts Lvov, Varšavská hudobná jeseň, Aspekte, stART Salzburg..) Komorné hranie predstavuje dominantnú časť jej umeleckého profilu, spolupracovala s mnohými významnými osobnosťami, skladateľmi, interpretmi hudby 20. storočia.( Beth Griffith, Sigune von Osten, Marianne Schroeder, Zygmunt Krauze, Johannes Kalitzke, Sofia Gubaidulina, L.Andriessen, Amadinda percussion group atď.) Bola spoluzakladateľkou súboru Opera aperta ensemble, spolupracuje so súborom pre súčasnú hudbu VENI a Österreichishes ensemble für Neue Musik, sporadicky vystupuje v klavírnom duu so svojím manželom, Mikim Skutom. Má bohatý repertoár aj v klasicko-romantickej literatúre. Sólisticky vystupovala s domácimi a českými symfonickými a komornými orchestrami. V duových formáciách hráva najčastejšie s violončelom alebo husľami, pravidelnými domácimi partnermi sú J. Lupták, E. Prochác, G. Demeterová z Českej republiky, vystupovala však s Robertom Cohenom, Xavierom Phillipsom, László Fenyö, Barnabás Kelemen, V.Mendelssohnom... Premiérovo uviedla mnoho skladieb, jej diskografia obsahuje zväčša komorné nahrávky a profily slovenských skladateľov.
Jej sólový album: John Cage – Sonáty a interlúdiá pre preparovaný klavír (Hevhetia, 2005) je v domácich aj zahraničných odborných kruhoch vysoko hodnotený. V Londýne bolo v januári 2007 CD vybraté do vychádzajúcej knihy renomovaného kritika BBC Music Magazine, Rogera Thomasa: 1001 Classical CDs You Must Hear, Before You Die. Budúci rok chystá sólové CD, Olivier Messiaen: Vingt regards sur l´Enfant Jesus.
»

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Electrolux: Tipy na vianočné darčeky
<< predchádzajúci článok
Vianočné snívanie s Andym Warholom