Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

20. decembra 2012

Slovenské tovary končia v nákupnom koši menej, než sa hovorí



Slovenskí spotrebitelia v prieskumoch tvrdia, že vo veľkej miere nakupujú slovenské potraviny. Skutočnosť je však iná. V nákupných košíkoch má slovenská produkcia len 54-percentný ...



Zdieľať
maso BRATISLAVA 20. decembra (WEBNOVINY) - Slovenskí spotrebitelia v prieskumoch tvrdia, že vo veľkej miere nakupujú slovenské potraviny. Skutočnosť je však iná.


V nákupných košíkoch má slovenská produkcia len 54-percentný podiel. Ako ďalej vyplýva z prieskumu spoločnosti GfK, najväčšou konkurenciou pre domácu výrobu predstavujú tovary z ČR, Poľska a Nemecka.

"Slovenskí spotrebitelia majú tendenciu v deklaratívnej rovine uvádzať, že pri svojich nákupoch vo veľkej miere preferujú slovenské potraviny, avšak v realite sú vystavovaní množstvu reklamných, promočných a marketingových vplyvov, ako aj atraktívnemu spôsobu vystavenia priamo na mieste predaja," uvádza Anna Buzinkay, ktorá v GfK zodpovedá za oblasť maloobchodu a spotrebiteľského tovaru.

Dodáva, že nakupujúci sa často rozhodne nie na základe pôvodu výrobku, ale lepšej cenovej ponuky, prípadne atraktívneho výhodnejšieho balenia.

Na to, či spotrebiteľ vloží tovar do košíka, do značnej miery vplýva jeho vystavenie. "Práve pri kategóriách ako voda, mlieko, pivo a mliečne výrobky na pultoch predajní prevažuje slovenská produkcia a slovenské výrobky majú pri týchto kategóriách prevahu aj v nákupných košíkoch," uvádza Buzinkay. Na druhej strane, Slovák radšej siahne po zahraničnom výrobku, keď nakupuje mliečne dezerty, margaríny, syry a maslo.

Najväčší spotrebiteľský patriotizmus podľa GfK prejavujú domácnosti na východe Slovenska, a tiež ľudia z menších miest a obcí. "Naopak, po zahraničných výrobkoch siahajú najmä spotrebitelia v Bratislavskom kraji a väčších mestách," konštatuje Buzinkay.

Prieskum o podiele slovenských výrobkov na pultoch obchodov realizovala GfK pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) na vzorke 360 predajní potravinových reťazcov na Slovensku. Spoločnosť GfK vznikla v roku 1934 v Norimbergu a pôsobí v oblasti prieskumu trhu a poradenstva v celosvetovom meradle. Svoje zastúpenie má na všetkých kontinentoch a zamestnáva vyše 11 tis. ľudí.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Vodič šokoval policajtov, nafúkal 3,6 promile
<< predchádzajúci článok
Železnice myslia modernizáciu vážne, kúpia deväť vlakov