Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

20. januára 2012

Slovensko dodatočne posúdi sporný úsek D1 Turany - Hubová



Slovensko dodatočne posúdi dopad výstavby sporného 13 kilometrov dlhého úseku diaľnice D1 Turany - Hubová na životné prostredie chránených biotopov, ktorými by mal prechádzať. Na ...



Zdieľať
janez potocnik BRATISLAVA 20. januára (WEBNOVINY) - Slovensko dodatočne posúdi dopad výstavby sporného 13 kilometrov dlhého úseku diaľnice D1 Turany - Hubová na životné prostredie chránených biotopov, ktorými by mal prechádzať.


Na tlačovej besede po piatkovom rokovaní s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom o tom informovali minister dopravy Ján Figeľ a minister životného prostredia József Nagy. "Ak sa ukáže potreba zmierňujúcich opatrení, Slovensko je pripravené ich realizovať," povedal Figeľ.


V súlade s európskou legislatívou

Cieľom Slovenska je podľa neho v lete začať verejné obstarávanie pri tejto stavbe v súlade s národnou i európskou legislatívou. Opatrenia súvisiace s opätovným posúdením odhadol Figeľ na približne osem miliónov eur. Podľa ministra životného prostredia Józsefa Nagya po prijatí zmierňujúcich kompenzačných opatrení sa dá v projekte pokračovať. Medzi takéto opatrenia radí napr. vyriešenie problému s pohybom veľkých šeliem po tomto území či ochranou vtákov a netopierov.

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová sú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka.

Komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany - Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.


Bez povolenia Európskej komisie

Plánovaný 13-kilometrový diaľničný úsek medzi Martinom a Ružomberkom nemá dodnes povolenie Európskej komisie na financovanie výstavby z jej peňazí.

Ochranári pritom žiadajú náhradnú trasu diaľnice so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka vzhľadom na jej vplyv na okolité chránené územia prírody. Navrhovaný tunel považujú za najvýhodnejší z hľadiska ochrany prírodných hodnôt, životného prostredia aj vodných zdrojov.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Rakúsko prvýkrát v histórii emitovalo 50-ročné dlhopisy
<< predchádzajúci článok
Pažravé ryby zjedli rastliny v bazéne, polícia hľadá vinníka