Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

06. júna 2008

Slovensko má pri fungovaní linky 112 nedostatky



Nová internetová stránka o fungovaní bezplatnej tiesňovej linky 112 ec.europa.eu/112 poukazuje na nedostatky členských krajín Európskej únie. Medzi nimi je zahrnuté i Slovensko, voči ktorému začala ...



Zdieľať
BRATISLAVA 6. júna (WEBNOVINY) - Nová internetová stránka o fungovaní bezplatnej tiesňovej linky 112 ec.europa.eu/112 poukazuje na nedostatky členských krajín Európskej únie. Medzi nimi je zahrnuté i Slovensko, voči ktorému začala Európska komisia konanie za porušenie právnych predpisov. Pre agentúru SITA to potvrdila Ľudmila Staňová z Komunikačného odboru Kancelárie ministra vnútra SR. Konanie voči SR, ktoré sa začalo v roku 2006, sa týkalo jedného nedostatku - a to automatickej lokalizácie hovorov na linku 112, ktorý nebol splnený k požadovanému termínu, informovala Staňová. Žalobou sa zaoberá Súdny dvor v Haagu, vo veci môže vydať rozsudok deklaratórneho charakteru. Znamená to, že môže konštatovať porušenie povinnosti bez možnosti udelenia pokuty či sankcie. Pokutu môže dostať SR po uvalení ďalšej žaloby na vydanie penalizačného rozsudku. Rezort vnútra sa sankcii, ktorej výška nie je známa, chce vyhnúť ukončením prác na novom komunikačnom systéme v rámci Integrovaného záchranného systému, podotkla Staňová. Do prevádzky sa má dostať do júla. Internetová stránka uvádza, že ďalším nedostatkom Slovenska je nemožnosť lokalizácie volajúcich na linku 112 z mobilného telefónu. Podľa rezortu vnútra nezodpovedá táto informácia zo stránky EK súčasnej situácii. Spolu s ministerstvom dopravy pôšt a telekomunikácií (MDPaT) bude rokovať s Komunikačným výborom EÚ o zmene tohto údaju na stránke. EK vytýka toto porušenie aj ďalším piatim krajinám - Holandsku, Litve, Poľsku, Rumunsku a Taliansku. Ďalším nedostatkom, na ktoré reaguje v prípade Slovenska EK, je, že štát neposkytol údaje o reakčných časoch na volania na číslo 112 po nadviazaní spojenia. "SR v súčasnosti nemá k dispozícii údaje o reakčných časoch, tieto údaje neboli sledované a zo žiadneho všeobecne záväzného právneho predpisu takáto povinnosť nevyplýva pre príslušné subjekty," informoval agentúru SITA hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Marián Jánošík. Údaje o tom, do akého času sú policajti alebo záchranári na mieste po ohlásení nehody, neposkytlo ani Belgicko, Cyprus, Francúzsko, Luxembursko, Malta, Poľsko, Rumunsko a Taliansko. Posledným nedostatkom je, že Slovensko spolu s ďalšími deviatimi krajinami (Belgicko, Cyprus, Írsko, Lotyšsko, Luxembursku, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko a Taliansko) neposkytlo informácie o tom, či sú ich centrály núdzového volania schopné vybaviť hovory aspoň v jednom jazyku EÚ odlišnom od ich národného alebo úradného jazyka. Vlani sa štatistika o volaniach uskutočnených v cudzom jazyku na Slovensku neviedla, rezort vnútra ju zaviedol od začiatku tohto roka. Na novej internetovej stránke, ktorú EK spustila v utorok, nájdu záujemcovia aj informácie o tom, ako číslo využívať, čo od neho môžu očakávať a ako funguje v jednotlivých krajinách. Európske číslo núdzového volania 112 zaviedli v roku 1991. V plnej miere zatiaľ nie je dostupné iba v Bulharsku, voči ktorému prebieha konanie o porušení právnych predpisov. Cieľom zavedenia tohto čísla bolo, aby popri vnútroštátnych núdzových číslach existovalo jednotné číslo pre núdzové volania vo všetkých členských štátoch EÚ, ktoré by zvýšilo dostupnosť záchranných služieb najmä pre osoby na cestách. Od roku 1998 sú štáty EÚ povinné zabezpečiť, aby všetci užívatelia pevných liniek a mobilných telefónov mohli bezplatne volať na číslo 112. SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Stavba terminálu v Bratislave má začať začiatkom roku 2009
<< predchádzajúci článok
Holandskí poslanci schválili Lisabonskú zmluvu