Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

18. augusta 2009

Stíhačky sú dočasne presťahované, rachot počuť inde



Príčinou, prečo práve obyvatelia Handlovej, Prievidze a okolia v pondelok večer zaznamenali tzv. sonický tresk šíriaci sa od nadzvukovou rýchlosťou letiacej stíhačky MIG-29, sú zmenené koridory ...



Zdieľať
BRATISLAVA 18. augusta  - Príčinou, prečo práve obyvatelia Handlovej, Prievidze a okolia v pondelok večer zaznamenali tzv. sonický tresk šíriaci sa od nadzvukovou rýchlosťou letiacej stíhačky MIG-29, sú zmenené koridory výcvikových letov slovenských vzdušných síl. Armáda totiž dočasne presťahovala letku bojových stíhačiek MIG-29 na základňu Kuchyňa na Záhorí z ich domovskej základne na Sliači, kde opravujú vzletovú a pristávaciu dráhu. "Predtým cvičné lety našich stíhačiek smerovali viac na východ krajiny, smerom na Moldavu nad Bodvou, teraz sú ich lety orientované viac západne," vysvetlil veliteľ Vzdušných síl SR Juraj Baránek.


Baránek dodal, že lietadlá predtým lietali oblasťami, kde už obyvatelia mali skúsenosť s fyzikálnym javom, ktorý vzniká pri prekonávaní nadzvukovej rýchlosti, teraz ho zaznamenávajú aj ľudia, ktorí ho ešte nikdy nepočuli. Navyše na východných trasách lietajú stíhačky s výnimkou Tatier nad prevažne rovinatým územím, kde sa tento efekt tak razantne neprejavuje ako v hornatom kraji, akým je územie leteckých koridorov na západe našej krajiny. "Teraz tento úkaz môžu pri nadzvukovom lete vnímať ľudia z oblasti od Brezna po Trenčín, " spresnil Baránek. Veliteľ letectva však ubezpečuje, že jav je veľmi ojedinelý, pretože aj cvičné lety v nadzvukovej rýchlosti sú len zriedkavé. Pokiaľ sú dodržané všetky parametre letu, ľudia sa nemusia ničoho obávať, sonický tresk je jediným, nie však nebezpečným dôsledkom nadzvukového letu.

Samotný efekt, ktorý sa odborne volá rázová vlna, ale zvykne sa nazývať aj zvukový, sonický alebo aerodynamický tresk, vzniká na krídle stíhačky, keď prekonáva nadzvukovú rýchlosť. Rýchlosť obtekania krídla vzduchom sa v jeho okolí, ktoré letci nazývajú machový kužeľ, mení z podzvukovej na nadzvukovú. Rovnako sa mení aj tlak, pôsobiaci až po zemský povrch v mieste, nad ktorým práve prelieta lietadlo. Človek túto tlakovú zmenu vníma ako rachot, buchot alebo výbuch, napríklad pri odpaľovaní horniny v kameňolome.

SITA

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Výbuch v Handlovej: Lietadlo MIG-29 spôsobilo sonický tresk (17. 8. 2009)



nasledujúci článok >>
Ochrana rodnej zeme je základ zachovania SR, tvrdí Simon
<< predchádzajúci článok
S&P500 do konca roka klesne na 846, Dow Jones pod 8000 bodov

Stíhačky sú dočasne presťahované, rachot počuť inde - diskusné fórum čitateľov

Asi som slabý v zemepise19.8. 1:27:13