Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

03. marca 2010

Súkromné peniaze na 1. balík PPP do konca apríla



Peniaze na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov cez prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) majú byť ...



Zdieľať
Ilustračné foto: SITA

BRATISLAVA 3. marca (WEBNOVINY) - Peniaze na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov cez prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) majú byť zabezpečené najnovšie do 30. apríla tohto roka. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne - do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Vyplýva to z tretieho dodatku ku koncesnej zmluve medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Vláda na stredajšom zasadnutí schválila nový dodatok na návrh ministra dopravy a s odporúčaním ministerstva financií. Dodatok zároveň umožňuje rozšírenie pokračujúcich prípravných prác do konca apríla o druhú fázu s nákladmi 23,8 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Objem prípravných prác spolu s ich prvou časťou v hodnote 17,85 mil. eur, začatou vlani v októbri, dosiahne 41,65 mil. eur.

"Určité komplikácie sú pri negociácii niektorých problémov a ustanovení s Európskou komisiou a následne s Európskou investičnou bankou (EIB)," povedal po rokovaní kabinetu minister Vážny. V prvej polovici februára ešte informoval, že termín finančného uzavretia projektu bude 15. apríla, dokedy mala trvať druhá fáza prípravných prác v hodnote 15 mil. eur bez dane. "Aby sa nestalo, že oni skončia predčasné práce 15. apríla, zoberú bagre niekde inde a potom ich za dva týždne dovezú," dodal Vážny. Minister označil termín 30. apríla pre finančné uzavretie projektu už za definitívny a verí, že bude dodržaný napriek rokovaniam s Európskou komisiou.

Posunutie termínu, dokedy má koncesionár získať od bánk financie na diaľnicu, súvisí najmä s enviroproblémami kvôli novele zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Prijatie novely si vyžiadala Európska komisia pre doterajšiu diskrimináciu fyzických osôb pri vyjadrovaní k vplyvu stavieb na prírodné okolie. Ak by novela nebola prijatá, v budúcnosti by hrozilo zastavenie čerpania eurofondov aj realizácie PPP projektov. Vážny 10. februára tvrdil, že si nemyslí si, že by na odloženie termínu mali vplyv rokovania o úvere EIB. Tá by mala na diaľničný projekt poskytnúť 1 mld. eur. Pripustil však, že EIB čaká s úverom na vyjadrenie Európskej komisie o poskytnutí štátnej záruky pre koncesionára na úver do výšky 700 mil. eur.

Povolenia na predčasné užívanie pre úseky Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia by mali byť vydané od októbra 2011 do júla 2013. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát by mal koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne 7,8 mld. eur.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Diaľnica je po hromadnej nehode prejazdná
<< predchádzajúci článok
Na Starom moste začali sanačné práce na pilieroch