Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kariéra

29. novembra 2005

Uchádzači o prácu často čakajú márne



Pri hľadaní nového zamestnania ľudia neraz dostávajú jedno zamietavé stanovisko za druhým.



Zdieľať
  Nie vždy však potenciálny zamestnávateľ alebo personálna agentúra na žiadosť uchádzača o voľné pracovné miesto odpovedia. Najmä ľudia, ktorí sú bez práce dlhší čas, veľmi citlivo reagujú na to, ak sa ozvú napríklad na inzerát a dlho čakajú na odpoveď, prípadne sa odpovede - či už kladnej alebo zápornej - vôbec nedočkajú. Takéto ignorovanie podkopáva ich sebavedomie a znižuje motiváciu. Podobnú skúsenosť má aj 42-ročná Anna, ktorá si prácu hľadá už niekoľko mesiacov. Odpovedala na viac ako 89 inzerátov a z oslovených spoločností a agentúr sa jej ozvalo necelých tridsať.

Odborníci pripomínajú, že pri niektorých, najmä stredných a vyšších pozíciách trvá výberové konanie aj zopár týždňov a nie každý personalista vie, že je korektné a taktné poslať uchádzačovi aspoň správu o tom, čo sa s jeho žiadosťou deje, či sú dodané materiály kompletné, či bol zaradený do prvého výberového kola a podobne. Vo všeobecnosti platí, že uchádzač by mal dostať odpoveď najneskôr do 14 dní.
„Týždenne dostávame množstvo žiadostí o prijatie do pracovného pomeru. Ich počet je rôzny a závisí od toho, koľko a najmä aké pracovné miesta v danom čase inzerujeme. Samozrejme, že k nám pravidelne prichádzajú aj životopisy tzv. samospádom. Pri spracúvaní žiadostí postupujeme opäť v závislosti od pracovného miesta a jeho hodnoty na trhu práce, pričom personálne spoločnosti využívame, ak ide o manažérske pozície, resp. o pozície, na ktoré je náročné nájsť vhodných kandidátov,“ hovorí Soňa Lacušková, personálna manažérka spoločnosti Penta Investment. Pokiaľ ide o reakcie na žiadosti uchádzačov, o ktorých nemajú záujem alebo ktorí nespĺňajú dané kritériá, posielajú im vyrozumenie o tejto skutočnosti. „Považujem za správne, ak je žiadateľ informovaný. Iná z možností je upozorniť uchádzačov vopred, že pokiaľ nesplnia stanovené požiadavky, nebudeme ich kontaktovať. Tento spôsob možno využiť pri inzercii predovšetkým pri pracovných miestach, kde je síce vysoký záujem, ale množstvo uchádzačov podmienky nespĺňa. Osobné materiály uchádzačov, pre ktorých nemáme vhodnú prácu, po upovedomení skartujeme,“ dodáva Soňa Lacušková.
Uchádzač o voľné pracovné miesto by však v prípade mlčania osloveného zamestnávateľa alebo personálnej agentúry nemal pasívne čakať. Ak o prácu skutočne stojí, mal by príslušnému pracovníkovi zatelefonovať alebo poslať e-mail a informovať sa o tom, či jeho žiadosť a ostatné materiály prišli v poriadku a v akej fáze sa výberové konanie momentálne nachádza. „Aktívny záujem neočakávame od uchádzačov, ktorí posielajú žiadosti tzv. samospádom. Tí totiž mnohokrát triafajú naslepo bez uvedenia pracovného miesta, resp. pracovnej oblasti, v ktorej by sa chceli uplatniť. Aktívny záujem očakávame od uchádzačov, s ktorými už vstúpime do výberového konania,“ vysvetľuje Soňa Lacušková.
Pri posielaní žiadostí je podľa nej veľmi dôležité v prvom rade to, či uchádzač reaguje na ponuky, ktoré zodpovedajú jeho kvalifikácii a schopnostiam. Chýb z praxe je viacero. „Napríklad neprehľadnosť, neúplné informácie alebo informácie, ktoré nie sú relevantné pre dané pracovné miesto. Šancu na úspech majú v prvom rade tí, ktorí splnia stanovené kritériá, to však len zo životopisu nezistíme,“ uzatvára Soňa Lacušková.
Jana Hyžová

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Čo dokáže znížiť autoritu šéfov (29. 11. 2005)
 Obťažuje vás niekto z kolegov? (29. 11. 2005)
 Kritiku zabaľte ako salámu do sendviča (6. 9. 2005)



nasledujúci článok >>
Čo dokáže znížiť autoritu šéfov
<< predchádzajúci článok
Koncert The Fugees až v decembri