Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

22. mája 2017

ULMAN: Rok 2016 bol úspešný v slovenskej audiovizuálne tvorbe



V slovenskej audiovízii bol rok 2016 veľmi úspešný podľa počtu nových filmov, podpory audiovizuálnych diel, návštevnosti v kinách či v pokračovaní digitalizácie ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Bratislava 22. mája (TASR) - V slovenskej audiovízii bol rok 2016 veľmi úspešný podľa počtu nových filmov, podpory audiovizuálnych diel, návštevnosti v kinách či v pokračovaní digitalizácie kín.


"Dostali sme sa už na hranicu okolo 70 % digitalizovaných kín. Celkove možno rok 2016 hodnotiť mimoriadne úspešne. Prvé mesiace roku 2017 naznačujú, že aj čísla dosiahnuté vlani by mohli byť prekonané," povedal pre TASR autor Správy o stave slovenskej audiovízie v roku 2016 odborný pracovník Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu (SFÚ) Miroslav Ulman.

Správu vydala kancelária Creative Europe Desk Slovensko, ktorá je súčasťou SFÚ. Aj podľa predsedu kancelárie Vladimíra Štrica slovenská audiovízia vlani pokračovala v úspešných trendoch z predchádzajúcich rokov, a to takmer v každej z hodnotených oblastí v obsiahlej správe. Vzniklo 26 filmov, z toho väčšina v majoritnej slovenskej produkcii. Polovica z nich sú debuty, čo svedčí o otvorenom audiovizuálnom prostredí pre nových autorov. Minoritné koprodukcie vznikli vo väčšine v spolupráci s českými spoločnosťami a s českými autormi.

"Považujeme to za prirodzenú situáciu. Slovenská a Česká republika sú stále veľmi blízkymi a previazanými audiovizuálnymi trhmi s minimálnym jazykovým obmedzením, najmä čo sa týka češtiny na Slovensku. V hranej tvorbe sme zaznamenali vznik tematicky a umelecky profilových filmov (Učiteľka, Masaryk), ale i žánrových filmov, ako napríklad Červený kapitán, ktorý je divácky najúspešnejší slovenský film roka, keď v otváracom víkende zaznamenal 36.328 divákov, čo je historicky najvyšší počet medzi slovenskými hranými filmami v ére samostatného Slovenska," informuje Štric.

Podľa neho aj 12 dlhometrážnych dokumentov prináša rovnakú žánrovú a tematickú pestrosť od umelecky ambicióznych filmov (5 October, Diera v hlave) až po žánrové filmy (futbal, folklór, filmy o Tatrách). Pozitívne je, že verejnoprávny RTVS sa naďalej podieľa na vzniku nových filmov a stal sa najväčším slovenským producentom audiovizuálnych diel. Najdôležitejším partnerom slovenských spoločností je Audiovizuálny fond. V rámci podpory audiovizuálnej kultúry vlani rozdelil 7.433.688 eur, čo je nárast o 918.788 eur. Pozitívne zmeny sú aj v oblasti kinodistribúcie. Počet divákov 5.667.071 predstavuje o 22,81 % viac ako v roku 2015 a hrubé tržby 29.023.501 eur sú vyššie o 22,32 %.

"Je to masívny posun a svedčí o tom, že na Slovensku sa zlepšuje ekonomická situácia a začína sa napĺňať potenciál, ktorý domáca kinodistribúcia má. Tiež sme zaznamenali najlepší výsledok slovenských spoločností v rámci podpory z programu Kreatívna Európa, podprogram MEDIA. Podpora 1.034.420 eur je najvyššia od roku 2003, kedy sa Slovensko stalo členským štátom programu. Slovenská audiovízia v roku 2016 potvrdila svoju aktuálnu pozíciu - je stabilizovaná a štandardná. A čo je najdôležitejšie, domáca tvorba je čoraz viac atraktívna aj pre divákov," dodal Štric.



Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Šéf iránskej diplomacie kritizoval dohody medzi USA a Saudskou Arábiou
<< predchádzajúci článok
Turisti budú môcť Prievidzu spoznávať aj cez mobilnú aplikáciu