Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

19. júna 2009

Úrad vlády volá po silnejšej cenovej regulácii



Úradu vlády SR sa nepozdáva razancia, s akou navrhuje ministerstvo riešiť cenovú reguláciu. K rezortnej koncepcii cenovej regulácie na rok 2009 preto úrad dokonca predložil viacero zásadných ...



Zdieľať
BRATISLAVA 19. júna (WEBNOVINY) - Úradu vlády SR sa nepozdáva razancia, s akou navrhuje ministerstvo riešiť cenovú reguláciu. K rezortnej koncepcii cenovej regulácie na rok 2009 preto úrad dokonca predložil viacero zásadných pripomienok. Ministerstvo financií v koncepcii pritom v podstate iba navrhuje zakonzervovať súčasný stav, kedy majú jednotlivé rezorty zvýšené právomoci pri cenovej kontrole do konca tohto roku, a predĺžiť im tieto kompetencie novelou zákona o cenách aj na rok 2010. Úradu vlády sa to však zdá málo a tvrdí, že koncepcia ako celok nie je záruku využitia zákonných možností štátnej cenovej politiky a vláda v koncepcii od ministerstva očakávala skôr "prelomenie nechuti využívať nástroje cenovej politiky k reálnemu naplneniu podoby trhovej ekonomiky," uvádza úrad v jednej zo štyroch svojich zásadných pripomienok.


Podľa Úradu vlády SR totiž návrh koncepcie vyznieva tak, ako by sa cenové orgány báli razantnejších postupov aj kvôli členstvu Slovenska v Európskej únii (EÚ), čo je podľa úradu neopodstatnené. "Zvolený prístup predpokladajúci predovšetkým monitorovanie a analýzy aktuálneho stavu v cenovom vývoji tovarov a služieb naznačuje, že vo vedomí predstaviteľov cenových orgánov akoby ďalej pretrvávala predstava o nezlučiteľnosti členstva SR v EÚ s použitím razantnejších nástrojov na zabránenie nežiaduceho cenového vývoja," dodáva úrad s tým, že opak je pravdou a samotná zmluva o založení Európskeho spoločenstva určuje stabilné ceny ako jednu z hlavných zásad činnosti členských štátov. "Stabilné ceny patria medzi hlavné zásady rovnako ako zdravé verejné financie a menové podmienky a trvalo udržateľná platobná bilancia," konštatuje vo svojej zásadnej pripomienke Úrad vlády SR.

Ministerstvo financií sa však návrhom svojej koncepcie dostáva medzi "dva mlynské kamene". Kým totiž Úrad vlády SR vo svojej zásadnej pripomienke volá po väčšej razancii pri cenovej regulácii, na druhej strane stojí Protimonopolný úrad SR (PMÚ), ktorý tiež predložil zásadnú pripomienku. Naopak tvrdí, že prísnejšia cenová regulácia je v súčasnosti viac na škodu ako na úžitok. PMÚ pripomína, že opatrenia na posilnenie právomocí cenových orgánov sa prijímali kvôli prechodu na euro a obavám z rýchlejšieho rastu spotrebiteľských cien. Tieto obavy sa však nepotvrdili a euro zdraženie neprinieslo, navyše na ceny má stabilizačný efekt aj globálna ekonomická kríza, na predlžovanie právomocí cenových orgánov tak PMÚ nevidí dôvod. Argumentuje aj tým, že regulácia sa má zavádzať vo výnimočných prípadoch pri výrazných trhových zlyhaniach, ale nie ako prevencia, pretože takýto krok má vplyv na to, že sa podnikateľské prostredie stáva menej atraktívnym a vyvolávajú sa náklady tak na strane štátu ako aj podnikateľov. "Práve v čase ekonomickej krízy je dôležité, aby sa nevytvárali bariéry a administratívne prekážky pre podnikanie, pretože to spôsobí, že prostredie pre investovanie sa stane menej atraktívnym, čo sťaží oživovanie ekonomiky a môže mať negatívne dopady napríklad na zamestnanosť a tvorbu verejných zdrojov," konštatuje v odôvodnení svojej zásadnej pripomienky PMÚ.

Ministerstvo financií však zatiaľ nevie, či sa prikloní na niektorú z týchto dvoch strán, alebo pôjde na rokovanie vlády s pôvodným znením koncepcie aj za cenu zásadného rozporu. Ukázať by to mali až ďalšie rokovania. "Na toto zatiaľ nemáme odpoveď," uviedol stručne pre agentúru SITA hovorca ministerstva Miroslav Šmál. Pripomienkové konanie k návrhu koncepcie sa pritom skončilo v piatok 19. júna.

Vláda má opätovne prerokovať novelu zákona o obstarávaní

Vláda má na najbližšom zasadnutí opätovne prerokovať návrh novely zákona o verejnom obstarávaní, ktorý predkladá predseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Béla Angyal. Kabinet prerušil 3. júna rokovanie o uvedenom materiáli a na zasadnutí 27. mája bol tento bod vypustený. Ďalšia navrhovaná novela zákona o obstarávaní upravuje najmä revízne postupy a zároveň preberá smernicu Európskeho parlamentu a Rady Európskych spoločenstiev z decembra 2007 o revíznych postupoch. Predpokladá sa zavedenie nového inštitútu, a to konania úradu o návrhu na uloženie zákazu plnenia zmluvy, podmienené zložením kaucie. S európskou smernicou o revíznych postupoch majú byť zosúladené odkladné lehoty pri uzavieraní zmlúv. Novela zákona o obstarávaní by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2010.

ÚVO by podľa návrhu novely mohol udeliť verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi pokutu do výšky 5 % zo zmluvnej ceny, a to v prípade, ak neuzavrie zmluvu podľa navrhovaného zákona, či nedodrží kritériá na vyhodnotenie ponúk alebo pravidlá ich uplatnenia. Ale aj vtedy, ak rozdelil predmet zákazky s cieľom vyhnúť sa použitiu postupu pri zadávaní nadlimitnej alebo podlimitnej zákazky, nesplnil povinnosť a pri uzavretí zmluvy alebo rámcovej dohody nedodržal ďalšie určené podmienky. Pokutu vo výške 20 tis. eur by mal ÚVO udeliť obstarávateľovi za uzavretie rámcovej dohody na základe rokovacieho konania bez zverejnenia či v rozpore s inou podmienkou. Pokuta za 500 tis. eur by sa mala vzťahovať na nesplnenie povinnosti uloženej rozhodnutím úradu a porušenie princípu transparentnosti, rovnakého zaobchádzania alebo nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov pri nadlimitných zákazkach a súťažiach návrhov. ÚVO by mal mať právo udeliť za ďalšie správne delikty pokutu od 300 eur do 30 tis. eur.

Ak verejný obstarávateľ podľa návrhu novely poskytne inému verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi 50 % finančných prostriedkov na uskutočnenie stavebných prác, bude povinný používať postupy zadávania podprahových zákaziek. A to v prípade, ak predpokladaná hodnota zákazky je nižšia ako finančný limit a súčasne je rovnaká alebo vyššia ako 120 tis. eur. V prípade zákaziek na dodanie tovaru a poskytnutie služieb bude verejný obstarávateľ povinný používať nadlimitné zákazky, ak predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit a súčasne je rovnaká alebo vyššia ako 206 tis. eur. Podprahové zákazky bude povinný používať pri predpokladanej hodnote nižšej ako 206 tis. eur a zároveň rovnakej či vyššej ako 30 tis. eur.

Návrh novely zákona o obstarávaní upravuje aj pravidlá zadávania koncesie na služby. Verejný obstarávateľ je povinný postupovať podľa pravidiel určených v návrhu novely zákona o obstarávaní, ak predpokladaná hodnota koncesie na stavebné práce a koncesie na služby sa rovná, alebo je vyššia ako 5,150 mil. eur. Verejný obstarávateľ by mal byť povinný použiť súťaž návrhov, ak je podľa príslušných podmienok predpokladaná hodnota zákazky rovnaká, alebo vyššia ako 133 tis. eur, 206 tis. eur a 412 tis. eur.

Výška kaucie pri podaní námietok pred otváraním ponúk má byť pri nadlimitnej zákazke na dodanie tovaru a poskytnutie služieb 1 800 eur a pri podlimitnej zákazke na ten istý účel 600 eur, pri nadlimitnej zákazke na uskutočnenie stavebných prác 7 500 eur a pri podlimitnej zákazke 3 600 eur. Po otváraní ponúk má byť 1 % z ponukovej ceny uchádzača 600 tis. eur. Ak výšku kaucie nebude možné určiť, mala by dosiahnuť 3 tis. eur. Trovy konania ÚVO o námietkach má predstavovať paušálna čiastka 1 tis. eur. Poriadkovú pokutu bude možné udeliť opakovane, najviac do výšky 7 500 eur.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Protest pred úradom vlády dnes bez incidentov
<< predchádzajúci článok
EkoFond vybral najkreatívnejšiu vyučovaciu hodinu o zemnom plyne