24hod.sk    Z domova

19. mája 2011

Vedci objavili planéty, ktoré neobiehajú okolo hviezd

Japonskí astronómovia tvrdia, že objavili voľne sa vznášajúce "planéty", ktoré nevyzerajú, že by obiehali okolo hviezd. Podľa článku v žurnále Nature, objavili 10 ...

objavili planetarnu sustavu podobnu n Foto: AP Photo/NASABRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) - Japonskí astronómovia tvrdia, že objavili voľne sa vznášajúce "planéty", ktoré nevyzerajú, že by obiehali okolo hviezd. Podľa článku v žurnále Nature, objavili 10 objektov veľkosti Jupitera, ktoré nemôžu byť spojené so žiadnou slnečnou sústavou. Podľa ich predpokladov takéto objekty by v našej galaxii Mliečnej dráhe mohli byť rovnako bežné ako hviezdy.

Vedci objekty zbadali po tom, ako odclonili svetlo zo vzdialenejších hviezd. Odstránili tak takzvaný efekt gravitačnej mikrošošovky predpovedaný už Albertom Einsteinom, keď sa svetlo zo vzdialeného svietiaceho objektu ohne okolo dostatočne veľkého tmavšieho predmetu v menšej vzdialenosti, čím ho pozorovateľ za normálnych podmienok nedokáže spozorovať. Astronómovia preskúmali údaje zozbierané počas skúmania jadra galaxie, takzvanej galaktickej výdute.

Objavili dôkazy o prítomnosti desiatich objektov bez materskej hviezdy vo vzdialenosti do 10 astronomických jednotiek (AU), pričom 1 AU sa približne rovná priemernej vzdialenosti medzi Zemou a Slnkom. Ďalšie analýzy ich doviedli k záveru, že väčšina z týchto objektov nemá materskú hviezdu, okolo ktorej by obiehala.

Na základe veľkého počtu takýchto telies, ktoré objavili v skúmanom priestore, sa vedci domnievajú, že takéto objekty môžu byť mimoriadne bežné. Vypočítali, že by sa v našej galaxii mohli nachádzať dokonca dvojnásobne častejšie ako aktívne hviezdy, medzi ktoré patrí aj Slnko.

Spoluautor štúdie Takahiro Sumi, docent na japonskej Osaka University, uviedol, že tieto voľne sa vznášajúce planéty sú "veľmi bežné, také bežné ako normálna hviezda". "Existenciu voľne sa vznášajúcich planét ako týchto predpokladá teória formovania planét. Prekvapivé však je to, aké bežné pravdepodobne sú," vysvetlil.

Podľa astronomických poučiek planéty obiehajú okolo hviezdy alebo hviezdneho zvyšku, takže ak objekt nemá hostiteľskú hviezdu, technicky nejde o planétu, a to aj vtedy, ak sa vytvorili rovnakým spôsobom. Podľa hypotéz vedcov tieto objekty boli najskôr súčasťou hviezdnych sústav, rovnako ako planéty v Slnečnej sústave, avšak neskôr ich gravitačné sily z týchto sústav vypudili.

Joachim Wambsganss z nemeckej Universität Heidelberg, ktorý napísal pre Nature zhodnotenie výsledkov japonských vedcov, uviedol, že táto teória je najpravdepodobnejšia. No pripomenul, že podľa niektorých teórií tieto objekty mohli vzniknúť rovnako ako hviezdy, no nedosiahli bod termonukleárneho vzplanutia.

AMNESTY: Chodorkovský nie je väzeň svedomia