Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

08. júna 2006

Volebná kampaň je drahšia, ako priznávajú strany



Strany investujú do volebnej kampane podstatne viac, ako priznávajú v predbežných správach pre ministerstvo financií. Konštatovala to dnes na tlačovej besede Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play. V správach ...



Zdieľať

BRATISLAVA 8. júna (WN/SITA) - Strany investujú do volebnej kampane podstatne viac, ako priznávajú v predbežných správach pre ministerstvo financií. Konštatovala to dnes na tlačovej besede Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play. V správach často chýbajú podrobné údaje, ako je cena za grafický návrh, produkciu, réžiu a pod. Pri monitorovaní billboardov a reklamy v médiách spoločnosťou TNS sa zistilo, že uvádzané ceny sú poddimenzované. Michal Ruttkay z Klubu reklamných agentúr konštatoval, že strany majú zjavne dobrých obchodníkov, ktorých by uvítali aj oni vo svojich firmách, pretože dokážu neuveriteľne stlačiť ceny.

Napríklad Smer-SD natočil podľa správy pre MF video za 400 korún, Aliancia nového občana dokázala urobiť jeden míting so sálou a programom za 45-tisíc a SDKÚ-DS v správe tvrdí, že reprezentačné CD, ktoré masovo rozdáva na mítingoch, ju dokopy stálo 45-tisíc. Nepíše však, v akom náklade ho dala vyrobiť. Ak by to bolo 10 000 kusov, jedno CD aj so zaplatením tantiém spevákom by vyšlo na 4,50 Sk. Za marec, apríl a máj investovalo do billboardovej kampane a kampane v tlačených médiách najviac SDKÚ-DS – vyše sedem miliónov, Smer-SD a Slobodné fórum prekročilo šesť miliónov, ĽS-HZDS päť miliónov a Prosperita Slovenska štyri milióny. Najmenej zaplatilo OKS – 50-tisíc Sk. Tieto sumy vychádzajú z oficiálnych cenníkov za reklamu na bilboardoch a reklamu v médiách.

Do prepočtov TNS nezahrnula reklamu na trojhranoch na uliciach, v MHD, v obchodných centrách ani letáky, ktoré strany dávajú občanom do schránok. Údaje o billboardoch vychádzajú zo štatistík šiestich najväčších prenajímateľov plôch, reklamu sledujú tiež v 83 tlačených médiách, všetkých televíziách a v kine. Filmové plátno zatiaľ využila len ANO. Wienk upozornila, že MF SR by malo požiadať strany o doplnenie údajov. Podľa zákona sú povinné odovzdať prehľadný rozpis všetkých nákladov na kampaň. Za najväčší nedostatok zákona Wienk považuje to, že nezahŕňa do tejto povinnosti aj jednotlivcov. Kampane kandidátov totiž strany do správy nezahrnuli, kandidáti povinnosť zdokladovať svoju kampaň nemajú.

Hoci ani jedna správa nie je úplná, najpodrobnejšie ju pripravila SDKÚ-DS a Smer-SD. Dosť údajov má v správe ANO, KSS, SF, SNS. Mnohé údaje chýbajú v správach ĽS-HZDS a SMK. Takmer ničnehovoriacou je správa KDH. Správy sú strany povinné predkladať po prvý raz, MF SR ich zverejňuje na internete. Po prvý raz tiež nie sú obmedzené náklady na predvolebnú kampaň. Koľko a na čo strany minuli peniaze, musia oznámiť ministerstvu do 30 dní po voľbách.

FOTO: SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Podľa správy MAAE Irán pokračuje v obohacovaní uránu
<< predchádzajúci článok
Šéf irackej pobočky al-Kájdy Musáb al-Zarkáví je mŕtvy