Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

17. júla 2009

Výstavba úsekov R1 cez PPP má podľa Vážneho začať v auguste



Samotné stavebné práce na štyroch úsekoch rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) by sa ...



Zdieľať
BRATISLAVA 17. júla (WEBNOVINY) - Samotné stavebné práce na štyroch úsekoch rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) by sa mali začať v druhej polovici augusta tohto roku. Dohodnuté podmienky financovania výstavby úsekov R1, ktoré obsahuje vládou v piatok schválený druhý dodatok ku koncesnej zmluve pre R1, by mali ešte potvrdiť jednotlivé banky. Ako ďalej informoval minister dopravy Ľubomír Vážny po rokovaní vlády, koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s., ktorú založilo úspešné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V., by mala následne uzatvoriť úverové zmluvy s bankami. Rokovania o podmienkach financovania R1 boli ukončené v piatok nad ránom.


"Pretože nedošlo k finančnému uzatvoreniu v čase, do ktorého sme posun urobili, teda do konca júna," zdôvodnil Vážny po piatkovom mimoriadnom rokovaní vlády ďalšie posunutie termínov dokončenia úsekov R1 o dva mesiace. Tri úseky rýchlostnej komunikácie by mali byť najnovšie dokončené v júli a septembri 2011 a severný obchvat Banskej Bystrice v auguste 2012. Úseky R1 Žarnovica - Lehôtka pod Brehmi a ďalej po Šášovské Podhradie, ktoré nie sú v druhom balíku PPP, by mali byť podľa ministra dopravy dokončené v novembri tohto roku, resp. v máji alebo júni budúceho roku. Ministerstvo dopravy pôvodne chcelo zrealizovať tri diaľničné PPP projekty na R1 a diaľnici D1 do roku 2010 bez tunelových častí, ale hospodárska kríza mu zmenila plány a spôsobila trištvrteročné až ročné meškanie celého procesu.

Minister Vážny nepredpokladá, že by banky ešte odstúpili od dohody o podmienkach financovania výstavby úsekov R1. "Koncesionár má aj zálohové riešenia, keby jedna z menších bánk vypadla. Keby to urobila niektorá rozhodujúca banka, môže vzniknúť problém," dodal. Kým podľa neho nebude projekt finančne uzatvorený a dodatok ku koncesnej zmluve účinný, proces je otvorený. Takéto riziko však Vážnemu zatiaľ neavizovali nielen koncesionár, ale ani banky.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu musela byť podľa Vážneho zvýšená cena financovania projektu R1 cez PPP. "Predpokladám, že za tri roky sa ustália marže na finančných trhoch. Vtedy otvárame refinancovanie a pomer zisku z refinancovania je 90 % pre štát a 10 % pre koncesionára. Tento mechanizmus chceme využiť a uplatniť. Môže vrátiť cenu do ceny v ponuke. Keď dôjde k prvým platbám zo strany štátu, keď prejde prvé auto po odovzdanej infraštruktúre, dúfame, že finančný trh bude ustálený," dodal Vážny.

Vláda na piatkovom mimoriadnom rokovaní schválila na návrh ministra dopravy druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, a.s. na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Druhý dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny 1,5 mld. eur na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok, ktorý bude štát odvádzať koncesionárovi po výstavbe R1, a to zo sumy 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie však umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch. Štát sa zároveň s bankami dohodol, že pri realizácii projektu im nebude poskytovať žiadne záruky, na ktorých pôvodne trvali. Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) v utorok definitívne schválila poskytnutie pôžičky vo výške 250 mil. eur na financovanie výstavby rýchlostnej cesty R1. EBRD by mala prefinancovať približne 27 % objemu stavebných prác na R1. Konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 v dĺžke takmer 52 kilometrov predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Stavebné náklady by mali predstavovať 915 mil. eur. Zvyšok tvoria náklady počas 30 rokov trvania koncesie na prevádzku a údržbu úsekov. Počas koncesie mal štát postupne vyplatiť koncesionárovi pôvodne 3,465 mld. eur, po úprave podmienok by sa táto suma mohla zvýšiť na 3,822 mld. eur . Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
SDKÚ-DS: Stavba diaľnice je ďalším prázdnym sľubom Fica
<< predchádzajúci článok
Scheffer má obavy z dopadov krízy