Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zo zahraničia

31. júla 2013

Záhadný telefonát komplikuje vyšetrovanie nehody vlaku v Španielsku



Na snímke z 24. júla 2013 rušňovodič vlaku Francisco José Garzón Amo



Zdieľať
Na snímke z 24. júla 2013 rušňovodič vlaku Francisco José Garzón Amo Foto: TASR/AP
Madrid 31. júla (TASR) - Záhadný telefonát skomplikoval vyšetrovanie havárie vlaku, pri ktorej zahynulo minulý týždeň v Španielsku 79 ľudí. Napísala to dnes tlačová agentúra DPA.


Čierna skrinka z vlaku odhalila, že rušňovodič Francisco José Garzón Amo prijal telefonát od zamestnanca železničnej spoločnosti Renfe len pár minút pred vykoľajením vlaku.

Telefonát podľa presvedčenia vyšetrovateľov zrejme odviedol pozornosť rušňovodiča, čo vrhá tieň pochybností na oficiálnu verziu, ktorá ho vykresľuje ako jedinú osobu zodpovednú za nehodu.

Vysokorýchlostný vlak Alvia sa vykoľajil v ostrej zákrute a rozpadol sa na časti, keď sa 24. júla blížil k svetoznámemu pútnickému mestu Santiago de Compostela. O život prišlo 79 ľudí a ďalších 150 utrpelo zranenia.

Zamestnanec železníc pracuje na mieste vlakového nešťastia 25. júla 2013 pri španielskom meste Santiago de Compostela. Foto: TASR/AP
Garzón vyšetrovateľom povedal, že išiel rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu v zákrute, kde je predpísaná maximálna rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Podľa svojich slov bol "duchom neprítomný" a stratil prehľad o trase. Vylúčil možnosť technického problému a prevzal na seba všetku vinu.

Čierna skrinka z vlaku však odhalila, že Garzónovi zatelefonoval zamestnanec železničnej spoločnosti Renfe, aby mu dal inštrukcie, na ktoré nástupište má prísť v stanici nasledujúcej po Santiagu de Compostela.

Takéto telefonáty sú zakázané - volajúcim aj prijímateľom. Rušňovodiči však tvrdia, že tento zákaz sa nie vždy rešpektuje.

Volajúci mal použiť bezdrôtový telefónny systém, ktorý využíva rádiové vlny, pričom vlak bol týmto systémom vybavený.

Vyšetrovatelia najprv nedokázali zistiť totožnosť volajúceho, pričom novinári sa pozastavovali nad tým, prečo Garzón o telefonáte nepovedal policajtom.

"Nechcem do toho nikoho pliesť," povedal kolegom rušňovodič, ktorého slová citoval španielsky denník El País.

Garzón, ktorý je známy ako mimoriadne zodpovedný človek, vyjadril hneď po nehode silný pocit viny, keďže sa zrejme domnieval, že na vine je jedine on.

Mnoho Španielov má však podozrenie, že toto nie je celá pravda. Renfe zrejme chcela niečo "zatajiť", napísali čitatelia denníka El País v komentároch na internete.

Garzónova ochota prevziať vinu na seba vyhovuje španielskej vláde a predstaviteľom železníc, ktorí vyhlásili, že sieť vysokorýchlostných vlakov AVE - pýcha dopravného systému Španielska - je bezpečná.



Predstavitelia železníc zdôrazňujú, že nehoda sa nestala na vysokorýchlostnej železničnej trati, ale na bežnej trati, na ktorú vlak vošiel pred zákrutou.

Práve z tohto dôvodu bola zákruta nebezpečná, tvrdia kritici. Bežné železničné trate totiž nemajú európsky systém ovládania vlakov (ETCS), ktorý automaticky spomalí súpravy, idúce väčšou než povolenou rýchlosťou.

Garzón podľa železničiarskych odborov už skôr upozornil spoločnosť Renfe, že ostrá zákruta nie je bez varovného systému bezpečná.

Vláda však nemá záujem, aby ktokoľvek teraz kritizoval sieť AVE, pretože krízou zasiahnuté Španielsko dúfa, že získa zmluvy na dodanie železničných technológií za vyše 100 miliárd eur do krajín ako Brazília, Rusko, Spojené štáty a Kazachstan.

Španielsko-saudskoarabské konzorcium v súčasnosti buduje železničnú trať spájajúcu Mekku s Medínou a má zmluvu v hodnote 6,7 miliardy eur.

Ministerstvo pre infraštruktúru sa dohodlo s firmami stavajúcimi železnice, že budú brániť povesť siete AVE proti akýmkoľvek podozreniam prameniacim z nehody pri Santiagu de Compostela, napísal španielsky denník Voz de Galicia.



Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V Thajsku zabili amerického turistu, keď nechcel prestať spievať
<< predchádzajúci článok
Zahraničný dlh Slovenska narástol v apríli o miliardy