Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

08. júla 2012

Železnice nevedia o vypočúvaní zo zneužitia eurofondov



Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemajú informáciu o tom, že by bol niekto zo spoločnosti vypočúvaný v spojitosti s vyšetrovaním rekonštrukcie trate Žilina - Krásno nad Kysucou pre podozrenie zo ...



Zdieľať
vlak BRATISLAVA 8. júla (WEBNOVINY) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemajú informáciu o tom, že by bol niekto zo spoločnosti vypočúvaný v spojitosti s vyšetrovaním rekonštrukcie trate Žilina - Krásno nad Kysucou pre podozrenie zo zneužívania eurofondov.


Štátny správca železničnej infraštruktúry sa z tohto dôvodu k tomu ďalej nevyjadruje.

Hrozba vrátenia eurofondov použitých na štyri železničné projekty, ktoré preveruje Európska komisia pre údajnú korupciu a konflikt záujmov, je podľa hovorkyne Železníc Martiny Pavlikovej zatiaľ hypotetická otázka, na ktorú je v tejto chvíli bezpredmetné odpovedať.


Nič nebránilo úspešnému ukončeniu projektu

Modernizácia trate Piešťany - Nové Mesto nad Váhom bola ukončená už v predošlom skrátenom programovom období, modernizácia úseku Žilina - Krásno nad Kysucou a dostavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička skončili v terajšom období čerpania eurofondov. Modernizácia trate Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce ešte pokračuje.

Železničnú trať Žilina - Krásno nad Kysucou zrekonštruovalo rovnomenné združenie vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Stavebné práce trvali vyše troch rokov od septembra 2008 do novembra 2011.

"Neboli zistené žiadne nedostatky, ktoré by bránili realizácii prác a úspešnému ukončeniu projektu," uviedla pre agentúru SITA Pavliková.

Pôvodná zmluvná cena za realizáciu prác bola 153,64 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Konečné náklady po ich skončení dosiahli 147,82 mil. eur, čo prinieslo úsporu 5,82 mil. eur. Z Kohézneho fondu Európskej únie (EÚ) bolo na práce uhradených 79,48 mil. eur, spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu tvorilo 14,03 mil. eur a výdavky nad rámec finančnej medzery - kapitálové transfery zo štátneho rozpočtu 54,31 mil. eur. Konečné náklady na stavebný dozor dosiahli 4,18 mil. eur, z toho zo zdrojov EÚ 2,1 mil. eur, spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu bolo na úrovni 370,85 tis. eur a kapitálové transfery zo štátneho rozpočtu 1,71 mil. eur.


Ušetrili na prácach i stavebnom dozore

Predpokladané celkové náklady na realizáciu spomínaného projektu, práce a stavebný dozor predstavovali 158,8 mil. eur.

"Boli to celkové oprávnené náklady zo Zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku, vrátane rezervy, nákladov na výkupy pozemkov," informovala Pavliková. Náklady sa ušetrili pri prácach i stavebnom dozore.

"Nebola vyčerpaná rezerva určená pre nepredvídané výdavky a nebola vyčerpaná ani rezerva stanovená v zmluve so stavebným dozorom," dodala hovorkyňa Železníc.

Ako agentúra SITA informovala v utorok, ministerstvo dopravy v nedávnej odpovedi uistilo Európsku komisiu, že nemá vedomosti o nelegálnych praktikách v uvedených projektoch.

"K tomu, či toto stanovisko bude pre Európsku komisiu postačujúce na to, aby uvoľnila preplácanie priebežných platieb pre projekty železničnej infraštruktúry, alebo bude požadovať ďalšie doplňujúce podklady a vysvetlenia do ukončenia vyšetrovania, sa zatiaľ nevieme vyjadriť. Veríme však, že Brusel našimi argumentmi presvedčíme," uviedol vtedy pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Európska komisia v predchádzajúcich mesiacoch vykonala audit na troch zo spomínaných projektov. Ministerstvo tvrdí, že poskytlo všetky požadované podklady, oficiálne závery auditu však zatiaľ nemá k dispozícii.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Pri štadióne O. Nepelu bude zrejme Námestie pri štadióne
<< predchádzajúci článok
Poliak neprežil haváriu pri Považskej Bystrici