31. októbra 2007

Hviezdne čierne diery môžu byť väčšie, ako si vedci mysleli

Americkí astronómovia objavili doteraz najväčšiu hviezdnu čiernu dieru, vzdialenú od Zeme približne 1,8 milióna slnečných rokov. Nachádza sa v súhvezdí Kasiopeja a obsahuje 24 až 33-krát viac ...

BRATISLAVA 31. októbra (WEBNOVINY) - Americkí astronómovia objavili doteraz najväčšiu hviezdnu čiernu dieru, vzdialenú od Zeme približne 1,8 milióna slnečných rokov. Nachádza sa v súhvezdí Kasiopeja a obsahuje 24 až 33-krát viac hmoty ako Slnko, informovala v utorok NASA. Nový objav prekonal rozmery doteraz najväčšej hviezdnej čiernej diery, ktorú astronómovia objavili 17. októbra v galaxii M33 a dosahovala 16-násobok slnečnej hmoty.

Podobne ako oveľa väčšie supermasívne čierne diery aj hviezdne čierne diery majú silné gravitačné polia, ktorým neunikne ani svetlo. Astronómovia odhadujú ich hmotu na základe merania plynných emisií a gravitačného efektu na hviezdy v ich orbite. "Neočakávali sme, že objavíme hviezdnu čiernu dieru s takouto veľkou hmotou," uviedla Andrea Prestwich z astrofyzikálneho ústavu Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Spolu s kolegami uskutočnili významný objav pomocou Röntgenového observatória Chandra. Tím astronómov mohol zmerať hmotu čiernej diery, pretože v jej orbite sa nachádza hviezda, ktorá chrlí plyn. "Už vieme, že čierne diery pochádzajúce zo zaniknutých hviezd môžu byť oveľa väčšie, než sme si predstavovali," dodala Prestwich.

SITA/AFP