24hod.sk    Veda

08. marca 2006

K Zemi sa blíži kométa 73P/Schwassmann-Wachmann 3

POPRAD 8. marca (WN/SITA) – Astronómovia na Skalnatom plese túto noc odfotografovali kométu 73P/Schwassmann-Wachmann 3, ktorá sa blíži k Zemi. Jej výnimočnosť je predovšetkým v tom, že k Zemi sa priblíži 12. mája 2006 na 0,0787 AU, čo je 11,5 milióna km. Prejde dokonca bližšie než kométa C/1996 B2 (Hyakutake) na jar 1996. Pre nás to znamená, že budeme svedkami najbližšieho preletu kométy k našej planéte za celý život, informoval SITA Marek Husárik z Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied v Tatranskej Lomnici. Pri 73P sa predpokladá, že ju budeme môcť uvidieť aj voľným okom, len nesmieme byť rušení žiadnym okolitým svetlom, doplnil M. Husárik. Astronómovia odporúčajú vychutnať si ju aspoň pomocou triédra, prípadne menším astronomickým ďalekohľadom.

Kométa 73P/Schwassmann-Wachmann 3 nie je zaujímavá len tesným preletom okolo Zeme, ale hlavne štiepením svojho kometárneho jadra. To môže významne ovplyvniť jej jasnosť. Zrejme najzaujímavejší bol jej návrat v roku 1995, kedy sa najskôr výrazne zjasnila a o niekoľko mesiacov astronómovia zaznamenali tri jadrá – fragmenty. Tieto fragmenty boli pozorované až do roku 1996 a potom niektoré z nich opäť v rokoch 2000 a 2001. Tento rok máme výnimočnú šancu uvidieť známe fragmenty jadra, ale aj prípadnú novú fragmentáciu.

Kométu 73P budeme môcť nájsť od polovice apríla v Severnej korune a bude pozorovateľná krátko po zotmení. Koncom apríla vstúpi do Herkula, kde sa 1. mája len na 2 stupne stretne so známou guľovou hviezdokopou M13. Kvôli jej rýchlemu pohybu po oblohe sa o päť dní presunie do Lýry, kedy sa zároveň veľmi približuje k Zemi. Už 10. mája bude výborná príležitosť na jej fotografovanie, bude na okraji Mliečnej dráhy. 12. mája preletí Líštičkou a bude najbližšie k Zemi. Od tohto dňa bude jej jasnosť pozvoľna klesať. Potom, do 20. mája, prejde Pegasom a Rybami a jej účinkovanie na nočnej oblohe sa skončí.

Kométu 73P objavili Arnold F. K. Schwassmann a Arno Arthur Wachmann z nemeckého observatória v Hamburgu-Bergedorfe 2. mája 1930 na fotografických záberoch. V objavovom roku, presne 31. mája 1930 prešla vo vzdialenosti 0,0617 AU od Zeme, asi 9 mil. km. Pozorovali ju až do augusta 1930 a dokonca sa pri niektorých pozorovaniach javila ako teleso s dvoma chvostami. Následne sa jej osem návratov nepodarilo pozorovať, pričom sa k Zemi vracia každých 5,4 roka. Kométa bola opäť znovuobjavená v roku 1979 pri pozorovaniach na observatóriu v austrálskom Perthe.

FOTO:SITA