Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

09. novembra 2006

Koučovanie ako štýl manažmentu na pracovisku



Prečo koučovanie na pracovisku? Žijeme v storočí, ktoré je charakteristické obdobím rapídnych zmien v spoločnosti, obchode a organizáciách. Ľudia očakávajú od svojich ...



Zdieľať

BRATISLAVA 9. novembra (WN/PR) -

Prečo koučovanie na pracovisku?

Žijeme v storočí, ktoré je charakteristické obdobím rapídnych zmien v spoločnosti, obchode a organizáciách.

Ľudia očakávajú od svojich manažérov viac - iné správanie, viac rešpektu, nie sú pripravení prijať len direktívne riadenie, ktoré malo svoje miesto v minulosti, alebo len v špecifických situáciách – ako napríklad : „Keď horí, tak treba hasiť a žiadna debata.“

Zmeny vyžadujú od manažérov úplne iný postoj k ľuďom a iný - nový štýl manažmentu.

Nový štýl manažmentu žiada vodcovstvo, dôveru, flexibilitu, vieru v ľudí a v ich potenciál, rešpekt hodnôt a spoluprácu. Koučovanie ako štýl manažmentu podporuje všetky tieto potreby.

Čo je koučovanie?

„Koučovanie je uvoľňovanie potenciálu človeka a tým maximalizovanie jeho výkonnosti. Je to viac mu pomáhať sa učiť, ako ho učiť“ povedal Tim Gallwey, jeden z pionierov koučovania.

Koučovanie je štruktúrny proces, založený na zručnostiach, ktoré sa dajú naučiť. Hlavnými zručnosťami sú: aktívne počúvanie a cielené kladenie otázok, spätná väzba, cieľom čoho je zvýšená sústredenosť na veci, o ktoré ide. Tu pomáha kouč, alebo kouč - manažér koučovanému nájsť skryté zdroje a cestu, ktorá sa predtým zdala neprekonateľná.

Hlavnými charakteristikami koučovania sú jeho pozitivita, pohľad do budúcnosti, zlaďovanie hodnôt, presvedčení a cieľov, dôvera v ľudí a viera v ľudský potenciál, ako aj posilňovanie sebadôvery koučovaného.

Kouč - manažér sa pozerá na svojich ľudí nie z hľadiska ich výkonu, ale z hľadiska ich potenciálu.

Cieľom koučovania je odstrániť vonkajšie a vnútorné prekážky, ktoré koučovanému bránia k dosiahnutiu cieľov.

Ako sa to prakticky robí?

Koučovacie zručnosti a proces koučovania je niečo, čo sa dá naučiť. Dôležité ale je, aby kouč - manažér mohol vyskúšať efektívnosť naučených zručností v praxi. Tak, ako so všetkými novými zručnosťami, je potrebné ich stále používať, aby sa stali normálnym správaním v každodenných, nielen v špecifických situáciách.

Koučovanie stimuluje cieľavedomé myslenie, pozornosť a pozorovanie.

Koučovanie neznamená strata kontroly.

Namiesto prikazovania a inštrukcií, kouč - manažér používa otázky zamerané na problém v danej situácii. Otázky zameriavajú pozornosť na presné odpovede a koučovaný má možnosť dať spätnú väzbu, alebo nájsť odpoveď na dané otázky, pričom kouč - manažér a koučovaný spoločne súhlasia s tým, čo je potrebné urobiť a kedy.

Kouč - manažér vie presne čo sa deje, nestráca kontrolu, kým koučovaný vlastní problém a jeho riešenie. Je motivovaný a jeho sebadôvera stúpa. Nabudúce to urobí sám a ak to bude potrebné, nebude sa báť požiadať o podporu manažéra.

Aké sú benefity koučovania na pracovisku?

Kultúra orientovaná na rešpekt pre ľudí.

Manažér sa môže sústreďovať na stratégiu, vodcovstvo a víziu.

Ľudia pod ním rastú, ale aj on rastie.

Sebarealizácia všetkých zainteresovaných.

Znížená fluktuácia ľudí, ľudia sú motivovaní, rešpektovaní, rastú spolu s podnikom.

Kouč - manažér má oveľa menej stresu, nestráca kontrolu a má možnosť pracovať na stratégii a plánoch do budúcnosti, má dôveru vo svojich ľuďoch, ktorých potenciál objavil.

Zlatica M. Stubbs, jedna zo zahraničných spíkrov na 2. medzinárodnej konferencii o koučovaní v Sielnici pri Banskej Bystrici, 16.-17. novembra sa vyjadrila takto:

Čo znamenalo pre mňa osobne byť kouč - manažér?

- Sebadôveru v moje schopnosti a neváhanie prijať hocijakú výzvu

- Neporovnateľné zníženie stresu v porovnaní s predošlými pozíciami s oveľa menšou zodpovednosťou

- Vybudovanie dôvery znamenalo, že delegovanie bolo oveľa ľahšie

- Mala som FUN, bavilo ma to!

2. medzinárodná konferencia o koučovaní

je významnou udalosťou roka, ktorá má manažérom a odborníkom pre rozvoj ľudských zdrojov ukázať konkrétne prínosy koučovania pre prax. Podujatie má názov Osobný rast – zdroj bohatstva organizácií a uskutoční sa 16. – 17. novembra 2006 v Sielnici pri Banskej Bystrici. O svojej práci a jej výsledkoch budú referovať koučovia zo Slovenska, Českej republiky, Spolkovej republiky Nemecko, Veľkej Británie a zo Singapuru. Záujemcovia o účasť na konferencii majú stále možnosť prihlásiť sa prostredníctvom on-line prihlasovacieho formulára na:http://www.co-man.sk/konferencia/2006/regform.php

Co/Man, 1. systemická, spol. s r. o. Banská Bystrica

- je koučovacia, konzultačná a vzdelávacia spoločnosť, ktorá sa zameriava na systematickú, systémovú a systemickú podporu rozvoja organizácií a jednotlivcov. Uplatňuje a rozvíja systemický manažment a systemické koučovanie, ktoré prinášajú do organizácie kultúru trvalej udržateľnosti. Táto kultúra podporuje zdravú rovnováhu medzi procesmi a vzťahmi i medzi vysokou pracovnou výkonnosťou a osobnou spokojnosťou ľudí.

www.co-man.sk

Zlatica M. Stubbs

- pôsobí ako koučka, konzultantka a manažérka vo Veľkej Británii a na Slovensku, je jedna zo zakladajúcich členov SAKO a členka predsedníctva. Jej skúsenosti ako kouča pokrývajú široké spektrum oblastí - od malých a stredných podnikateľov až po stredných a vysokých manažérov veľkých podnikov.

www.zms-consulting-coaching.com

Slovenská asociácia koučov – SAKO

- je profesijné združenie slovenských koučov a ľudí, ktorí sa o koučovanie zaujímajú. Jej cieľom je podporovať rozvoj profesionálneho i manažérskeho koučovania na Slovensku, zvyšovať jeho odbornú úroveň a zaviesť do neho medzinárodne platné štandardy.

www.koucovia.sk

Bližšie informácie o konferencii nájdete na http://www.kouc.sk alebo priamo kontaktujte: Alfonz Haviar, konferencia@co-man.sk, gsm: 0903/955 939.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
S novou podprsenkou nebudú nákupy problém
<< predchádzajúci článok
Pobyt dieťaťa v materskej škôlke môžu komplikovať baktérie