Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

16. apríla 2010

NBÚ nemá problém s certifikáciou aplikácie



Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) zatiaľ nedostal žiadosť na certifikáciu aplikácie pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu (ZEP) na inej ...



Zdieľať
danove riaditelstvo sr Ilustračné foto SITA/Tomáš Benedikovič BRATISLAVA 16. apríla (WEBNOVINY) - Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) zatiaľ nedostal žiadosť na certifikáciu aplikácie pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu (ZEP) na inej platforme, ako je operačný systém Windows. Z tohto dôvodu úrad nemohol certifikovať žiadnu aplikáciu pre iné prostredie. Ako ďalej vyplýva zo stanoviska úradu, ak dostane žiadosť o certifikáciu produktu na iný operačný systém, posúdi ju a vydá rozhodnutie v zmysle zákona. "NBÚ zatiaľ certifikoval všetky aplikácie pre vyhotovovanie a overovanie zaručeného elektronického podpisu, na ktoré bola doručená úplná žiadosť a spĺňali podmienky zákona," zdôraznil v stanovisku úrad.


Práve NBÚ viní Daňové riaditeľstvo (DR) SR z toho, že daňovníci využívajúci zaručený elektronický podpis musia používať operačný systém Windows a prehliadačom Internet Explorer od spoločnosti Microsoft. "Jedine Národným bezpečnostným úradom certifikované komponenty vytvárajúce zaručený elektronický podpis sú výhradne pre platformu operačného systému Windows. Preto riešenie Daňového riaditeľstva nemôže byt pre iné operačné systémy. Certifikovať u NBÚ si tieto komponenty dávajú ich tvorcovia," uviedol hovorca DR SR Miroslav Dobák. Samotní daniari vidia riešenie v tom, že by niekto navrhol riešenie takého softvérového produktu, ktorý bude certifikovaný pre tvorbu zaručeného elektronického podpisu aj na inom operačnom systéme.
Požiadavku na jeho vytvorenie by však musel niekto zadať a po jeho vytvorení by ho musel NBÚ aj certifikovať. “Na základe skúseností tvorcov podobných produktov je potrebné pre tvorbu takéhoto produktu počítať s vynaložením príslušných nákladov v rozsahu náročného projektu v trvaní min. 9 – 12 mesiacov,“ uvádza daňové riaditeľstvo.

V poznámke však daniari dodávajú, že vytvorenie nového softvérového komponentu neznamená zároveň možnosť použiteľnosti produktu pre všetky existujúce a používané operačné systémy. Vývoj a príprava produktu pre zaručený elektronický podpis na jeho certifikáciu nie je zanedbateľnou finančnou položkou a žiadatelia o certifikáciu musia kalkulovať s návratnosťou investovaných prostriedkov. Z týchto dôvodov žiadateľ určuje operačný systém, internetové prehliadače a ostatné podmienky prevádzky, doplnil v piatkovom stanovisku NBÚ. Termín pre samotnú certifikáciu je podľa NBÚ zákonom stanovený na 90 dní od doručenia úplnej žiadosti.
Zaručený elektronický podpis využívajú pri elektronickej komunikácii s daňovou správou aj daňovníci pri podávaní niektorých daňových tlačív.

Daňové riaditeľstvo SR v stredu upozornilo, že aktuálne riešenie služby elektronického podávania dokumentov porušuje ustanovenie Ministerstva financií SR o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy. “Uvedený problém so splnením povinnosti poskytovateľa zabezpečiť prístupnosť a použiteľnosť poskytovaných funkčností elektronického podpisovania dokumentov zaručeného elektronického podpisu prostredníctvom web rozhrania pre akýkoľvek operačný systém používateľa sa týka nielen Daňového riaditeľstva SR, ale celej verejnej správy. Na DR SR sa problém zviditeľnil tým, že je jednou z prvých organizácií verejnej správy s povinnosťou elektronicky doručovať dokumenty podpísané zaručeným elektronickým podpisom,“ upozornilo daňové riaditeľstvo.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
GAŠPAR: Ide o diskreditačnú kampaň proti úradu
<< predchádzajúci článok
MH nevie, že by prehralo súd o ceny elektriny