Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

09. januára 2006

O predaji letísk každý inak



Kresťanskí demokrati majú podľa predsedu hnutia Pavla Hrušovského výhrady k privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach.



Zdieľať
„Máme dosť dôvodov, aby sme s privatizáciou nesúhlasili,“ zdôraznil Hrušovský. S výhradami však chce KDH oboznámiť najprv koaličných partnerov. Predseda HZDS Vladimír Mečiar má k privatizácii letísk tiež negatívny postoj. Je presvedčený, že SR potrebuje medzinárodné osobné letisko i cargo letisko. „A týchto priestorov sa dobrovoľne vzdalo. Chyba, päťkrát chyba,“ doplnil Mečiar. Smer chce v prípade, že po voľbách bude dominantným politickým subjektom, privatizáciu letísk zrušiť. Na stranu opozície sa pridal aj prezident Ivan Gašparovič - podľa neho by sa privatizácia letísk nemala uskutočniť do konca tohto volebného obdobia, ale až v budúcnosti. Podľa neho by bratislavské letisko nemalo byť súčasťou viedenského letiska. „Naopak, malo by mu byť konkurenciou. Krok, aby sa to takto sprivatizovalo, nebude výhodný pre SR.“ Za nemožné prezident nepovažuje ani zrušenie už prípadne uskutočnenej privatizácie. Dôvodom by však musela byť nevýhodná zmluva o predaji letísk pre Slovensko či obchádzanie niektorých pravidiel pri privatizácii. SDKÚ sa témou privatizácie letísk ešte nezaoberala. „Zatiaľ na to nevidím dôvod,“ povedal premiér Mikuláš Dzurinda. Tvrdí, že aj pri privatizácii letísk zvolila vláda štandardný postup, ktorý sa uplatnil pri plynárňach, elektrárňach i ďalších podnikoch.

Predaj letísk: ďalší problém pre ISAP

V súvislosti s privatizáciou bratislavského letiska sa pre jedného z uchádzačov, konzorcium ISAP, objavil ďalší problém. Privatizačný poradca Meinl Bank po tom, ako spochybnil pripravenosť ISAP-u zaplatiť po uzatvorení zmluvy 8 mld Sk, vyslovil pochybnosti aj o tom, či jeho zloženie vyhovuje podmienkam tendra. Jednou z podmienok (v tomto prípade technické zabezpečenie prepravy najmenej 1 mil. cestujúcich v roku 2004) je členstvo takej spoločnosti, ktorá prevádzkuje letiská. V prípade ISAP-u ide o Flughafen Köln-Bonn, a.s.  (CGN). Poradca vyslovil výhradu, že CGN nemá majetkovú účasť v spoločnosti, ktorá predložila ponuku na privatizáciu, ale iba súhlasilo s uzavretím zmluvy o poskytovaní technických služieb v prípade, že ISAP bude vybraný za investora. Podiel v konzorciu ISAP by nadobudlo až neskôr. Záver poradcu Meinl Bank je ten, že CGN  nie je členom ISAP, a toto konzorcium preto nespĺňa podmienku prevádzkovej skúsenosti.
Poľa konzorcia ISAP sa letisko Kolín-Bonn nemohlo stať akcionárom spoločnosti, keďže na to nestihlo získať potrebné súhlasy dozorných orgánov. Podľa nich podmienky ani nevyžadovali finančný podiel zo strany letiskového operátora v tendri.
O odporúčaní na víťaza tendra, ktorého v konečnom dôsledku  schváli vláda SR, má dnes rozhodnúť minister dopravy Pavol Prokopovič. Poradca zaradil na prvé miesto konzorcium Two One. (viš)

 

(SITA, TASR)


   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Letisko: boj do posledného dychu (7. 1. 2006)
 Smer varuje investorov : Privatizáciu letiska zrušíme! (5. 1. 2006)
 Letiská prepravia 1,6 milióna ľudí (30. 12. 2005)
 Vybrali najhoršieho (23. 12. 2005)
 Čakanie na verdikt o letiskách (17. 12. 2005)
 Prečo odišiel poslanec Maroš Kondrót z privatizačnej komisie? (6. 12. 2005)



nasledujúci článok >>
Vatikánsku zmluvu nestihneme
<< predchádzajúci článok
Sofia žila v tieni bujarých osláv