Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

01. mája 2007

Parná lokomotíva Katka odštartovala Dni mesta Košice



Slávnostným otvorením premávky na Detskej železničke v prímestskom rekreačnom stredisku Čermeľ pri Baránku sa dnes začali Dni mesta Košice. Na štart staručkej, vyše 120-ročnej parnej lokomotívy ...



Zdieľať

KOŠICE 1. mája (WEBNOVINY) - Slávnostným otvorením premávky na Detskej železničke v prímestskom rekreačnom stredisku Čermeľ pri Baránku sa dnes začali Dni mesta Košice. Na štart staručkej, vyše 120-ročnej parnej lokomotívy Katka s historickými vagónikmi sa prišli pozrieť stovky Košičanov.

"Som rád, že sa nám minulý rok podarilo vytvoriť podmienky na to, aby Detská železnička mohla premávať aj tento rok. Parná lokomotíva Katka, ktorá bola vyrobená ešte v 19. storočí, vďaka starostlivosti našich železničiarov, funguje dodnes a verím, že spolu s Detskou železničkou bude slúžiť ďalších 50 rokov," povedal košický primátor František Knapík. Dodal, že v rámci Dní mesta Košice si pripomenieme aj tretie výročie vstupu Slovenska do Európskej únie a niektoré z približne 70 podujatí sú už orientované aj na podporu kandidatúry Košíc na získanie titulu Európske hlavné mesto kultúry.

Po slávnostných príhovoroch sa z komína Katky vyvalil kúdol dymu, zapískala píšťala a vláčik s troma vozňami sa pohol do cieľovej stanice na konci Čermeľského údolia. Katke pomáhala aj malá dieselmotorová lokomotíva. "Katka sama už tri vagóny plné ľudí neutiahne, preto sme museli dozadu pridať motorový rušeň," povedal "mašinfírer" na dôchodku Ján Miko, ktorý pomáha aj s ďalšími železničiarmi udržiavať Katku v dobrej kondícii.

Detská železnica bude premávať počas sviatkov a cez víkendy. Tohtoročná letná sezóna skončí 2. septembra. Košická Detská železnička je jediná svojho druhu na Slovensku a minulý rok oslávila 50. výročie vzniku. V prevádzke ju udržiava klub nadšencov pri košickom železničnom depe a náklady na prevádzku hradí Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spolu s mestom Košice.

Parný rušeň Katka bol vyrobený v roku 1884 v Hagansovej továrni v nemeckom Erfurte. Vyrobili ho pôvodne pre trať Gelnica - Smolnícka Huta. Pracoval tam do roku 1949, potom bol zapožičaný pre trať Hronská Breznica (Dúbrava) - Banská Štiavnica. V roku 1965, po úradnom vyradení z prevádzky, mal skončiť v šrote, ale zhodou šťastných náhod ho umiestnili na podstavec pri vstupnej bráne do Rušňového depa v Spišskej Novej Vsi, kde slúžil ako pamätník železničnej minulosti. Po oprave v roku 1991 v Železničných opravovniach a strojárňach České Velenice bol "prevelený" do služby na Detskej železnici v Košiciach. V minulom roku prešiel dôkladnou opravou svojho kotla vo Vrútkach. V súčasnosti Katka reprezentuje najstarší prevádzkyschopný rušeň na území bývalého Československa a je tiež jedným z mála zachovaných parných rušňov s rozchodom 1 000 mm. Zapísaný je aj do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok SR.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Popová diva Paulina Rubio sa vydala
<< predchádzajúci článok
Vysokoškoláci môžu získať peniaze pre svoje projekty