01. marca 2013

Recenzia: Divadlo očami jedného herca

Hamlet dnes nebude, predstavenie Mestského divadla P. O. Hviezdoslava v Bratislave v hlavnej a jedinej úlohe s Jánom Mistríkom je divadlom jedného herca.

Rainer Lewandowski: HAMLET DNES NEBUDE Ingo Sassman, herec, ktorý na staré kolená robí oponára, pretože v živote a vo svojom povolaní neuspel z rôznych dôvodov, prichádza na javisko po tom, čo inšpicientka ohlási divákom zrušené predstavenie pre indispozíciu predstaviteľa Hamleta.. Zvládne tak „búračku“, ako aj spoveď starnúceho umelca...

Sprvu komický podtón sa počas dvoch hodín predstavenia mení na životnú drámu človeka končiacu smrťou. Dve hodiny koncentrácie a úsilia udržať diváka v napätí zvláda v minulom roku jubilujúci Ján Mistrík s pokojom. Divák počas stodvadsiatich minút udrží pozornosť a otvorí sa mu aj ten „čarovný svet“ divadla, kde sa podľa protagonistu herci na „život iba hrajú“...a ostatní ho „žijú“...Krásna monodráma o živote človeka, peripetiách v zamestnaní, trápení s vlastnou ženou, no najmä o problémoch a kľukatosti hereckého povolania je jednou zo studnice predstavení „divadla na divadle“, ktoré otvára tajomné dvere zákulisia.

Niekdajší „princ dánsky“ - Hamlet sa na javisku tiež dočká svojho „oživenia“, no v prepojení s tragikou skutočného bytia niekdajšieho herca. Chorá žena, nedostatok možností, chýbanie financií...Toto všetko Ingo Sassman prežíva. Ján Mistrík je v tejto postave, ktorú vlastne dostal do daru od svojej dcéry, ako doma. Na nič sa nehrá a vyniká prirodzenosťou. Herec, ktorý prešiel školou divadiel v Martine, v Spišskej, ako aj v Prešove sa „zabiehal“ s takými režisérmi, ako boli a sú Miloš Pietor, Stano Párnický, Ľubomír Vajdička a pravidelne hosťujúci Peter Sherhaufer z Brna. Od Ľubomíra Vajdičku sa v prípade tohto predstavenia presunul k jeho synovi Michalovi, v súčasnosti pôsobiacemu vo vedení Dejvického divadla, ktorý s týmto hercom pracoval na javisku MD POH s dôrazom na plasticitu obrazu, pohybu a emocionalitu prejavu tak, aby divák nestratil niť pozornosti. To sa mu, myslím, aj podarilo. Je totiž veľmi náročné koncentrovať sa na jeden obraz a stále toho istého človeka, čo v prípade Jána Mistríka nebol problém. Práca s kulisami, ktorú sú pevnou súčasťou  divadla, ako opona, podlaha a horizont bola nenútená a premyslená.

Michal Vajdička si, zdá sa, nesie so sebou schopnosť pracovať s hercom a posúvať ho primerane a s ohľadom na diváka ešte zo študentských čias, pretože nechýbal ani akýsi druh nadšenia a invencie. Jeho ročník konškolákov hercov, s ktorými pracoval už v úvode, bol totiž veľmi silný. Patrili tam aj herci Ján Koleník, Marek Geišberg a z ich spolupráce vzišiel aj nezabudnuteľný Opustený Západ v Kaplnke VŠMU, ako i absolventské predstavenie v Redute Otello. Zaujímavá je aj generačná spoveď tak „zaslúžilého herca“ ako aj mladého režiséra v divadle, ktoré už čítalo mnoho osudov a múz.

HAMLET DNES NEBUDE, Rainer Lewandowski

Réžia:
Michal Vajdička
Účinkuje: Ján Mistrík

Ingo Sassman, herec, okrem iného viacnásobný predstaviteľ Hamleta, dožíva svoj umelecký život ako oponár. Počas jedného večera využíva svoju, zrejme poslednú príležitosť. Predstavenie Hamlet – princ dánsky od Williama Shakespearea je zrušené. Predstaviteľ Hamleta si zlomil nohu. Sassmann, ktorý sa domnieva, že v divadle nikto nie je, vyjde na javisko a objaví publikum. Svoje publikum. Najskôr váhavo, postupne čoraz otvorenejšie a zanietenejšie, rozpráva o živote medzi kulisami, o skutočnosti a ilúzii. O tom, že najdôležitejšia v divadle je vlastne opona. Existuje tisíc spôsobov ako ju otvoriť. O raketovom štarte svojej hereckej kariéry, o svojej manželke Rebecce, o rôznych obdobiach svojej divadelnej dráhy, vrátane toho posledného, v úlohe oponára. Aj o tom, ako sa Hamlet má hrať.