Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

02. novembra 2013

Rozhovor: Nielen história, ale najmä súčasnosť patrí českému divadlu v Štúdiu L+S



Začína sa 20-ty ročník Festivalu českého divadla



Zdieľať
Tři holky jako květ  I. Pazderková, E. Balzerová, M. Doležalová

 
Štúdio L+S pozýva priaznivcov českého divadla a kvalitných hier do svojich priestorov...Od 4.novembra totiž „hostí české umenie“. Festival českého divadla v Štúdiu L+S má však už dvadsať rokov a tradícia medzi divákmi je veľmi silná. Divák po jeho návšteve spomína na excelentné predstavenia, výnimočné herecké výkony a krásny „živý“ český jazyk, ktorý bol pre nás svojho času súčasťou každodenného bytia. „Vtedy a dnes“, no najmä neustále v priateľstve a kvalitne nadväzuje slovenské divadlo vzťahy s tým českým, a prináša na svoje javisko žiadaného hosťa. Väčšina predstavení je už síce vypredaných, ale zopár lístkov sa snáď ešte nájde aj pre oneskorencov... Preto www.24hod.sk prináša rozhovor s výkonným riaditeľom Štúdia L+S Pavlom Danišovičom, aby divák dostal viac informácií o projekte....   
 
 
Tradícia Festivalu českého divadla v Štúdiu L+S trvá už 20 rokov. Čomu sa tvorcovia, ako aj diváci počas jeho trvania naučili...Milujú slovenskí diváci české divadelné umenie?
 
Domnievam sa, že naše kultúry sú tak prepojené, že diváci skôr majú možnosť spoznávať nové inscenácie, prípadne divadlá a čo si budeme hovoriť, aj nových hercov. Televízia je nemilosrdná a predovšetkým mladšiu a strednú generáciu skvelých českých hercov pomaly už nepoznáme...
 
To je pravda, a o  úspešnosti festivalu svedčí aj to, že predstavenia sú každoročne vypredané. Kedy divák prichádza za prvými lístkami? Je to hneď v čase, kedy sa dajú do povedomia verejnosti prvé informácie, alebo rovno v úvode sezóny, keďže termín festivalu je takpovediac trvale určený na jesenné obdobie...
 
Festival českého divadla má komplexný „servis“, teda propagáciu, mediálnu kampaň a predpredaj. Takže celé to spúšťame naraz, približne 6 týždňov pre festivalom.
 
Čiže, divák má dostatok času na získanie prehľadu a výber predstavenie...Počas tohtoročného dvadsiateho výročia ste siahli po mnohých exkluzívnych tituloch, divácky prijatých kladne aj v Česku... Mnohé však preberajú ľudské problémy z viacerých strán...Sú tam sklamania z lásky, chyby pri výchove, vzťahoch, ako aj milé úchylky, ktoré boli nazvané ako „natoľko české, že konkrétna hra Divadla na Jezerce Práskni do bot bola prenesená z írskeho Belfastu do súčasnej pražskej reality“... Festival sa však ponesie v prevažne komediálnom duchu. ..
 
Dobré divadlo musí mať v sebe nejaký konflikt, napätie, ale aj úľavu a humor. Vzťahy vo všetkých svojich podobách sú na to priam predurčené. Ale humor, to je to, čo všetko dokáže preklenúť, relativizovať a dať na pravú mieru. Nehľadali sme programovo komédie, jednoducho prišli samé, asi aj preto, čo som už naznačil. A, príbeh štyroch dlaždičov z Belfastu, pre ktorých najväčším šťastím je niečo ukradnúť, je naozaj univerzálny a nielen v pražskej realite...
 
Spomínané predstavenie diváci uvidia 9. novembra, ale festival sa začne už v pondelok 4. a skončí sa 14.novembra, krátko pred výročím „Nežnej“. Aj si ju nejako pripomeniete? V pláne je dokonca aj výstava redaktorov Lidových novín Pred a (dvadsať rokov)po...
 
Domnievame sa, že Štúdio L+S svojou históriou jednoznačne potvrdilo o čo nám vždy išlo. Výstava dvojice karikaturistov - Vladimír Jiránek a Fedor Vico už samotným názvom pomenúva niekedy cynickú, inokedy sarkastickú konfrontáciu stavov a pocitov dvadsať rokov po rozchode. Ale opäť je tam humor, ktorý to prifarbí, už keď nie na ružovo, tak aspoň na svetlomodro. Mimochodom, aj zopár hier, napríklad Divadla Kolowrat, alebo Studia Ypsilon sa výrazne zaoberajú reflexiou na súčasnosť.
 
Všimla som si však, že predstavenia sú prevažne buď „čisto ženské“, alebo „výlučne mužské“...České divadlo vôbec, siaha po podobne smerovaných témach...Pozývate teda na tie ženské mužov a naopak? Či?   
 
Vidíte, takto sme nad tým nikdy neuvažovali. Asi to tak vidia režiséri a dramaturgovia. My v žiadnom prípade nerobíme rodové rozdiely a uvítame každého diváka. Aj keď skúsenosť nás učí, že ženy sú tie, ktoré organizujú partnerom návštevu divadla a ony sú tie, ktoré sa prvé zasmejú, zatlieskajú, alebo aj slzu uronia.
 
Čo si k tej „dvadsiatke“ divadlo želá?
 
Asi to, čo každé divadlo: skvelé hry, vnímavé publikum a aspoň trochu viac peňazí....

Autro: Jana Jurkovičová

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Rozhovor: Adrienu Bartošovú determinuje kvalitná hudba s výpovednou hodnotou (27. 10. 2013)
 Rozhovor: Čarovný svet Alfréda Swana poézia obohacuje vo veľkej miere (25. 10. 2013)
 Festival Astorka 2013: Čajka, ale aj nesmrteľná žena s iniciálkami MM si podmania publikum (14. 10. 2013)
 „Divadlo by malo fungovať bez narušenia kontinuity“, hovorí Viki Janoušková (22. 9. 2013)
 Rozhovor: Dramaturgička Darina Abrahámová prešla skúškou ohňom, ale vníma ju ako prospešnú „Rastie každou novou výzvou“... (13. 9. 2013)
 Rozhovor: Divadelná hra-be-ce-da ako recept na tvorivosť (30. 7. 2013)
 Rozhovor: Herečka Elena Kolek-Spaskov nás prezentovala vo Francúzsku... (29. 7. 2013)
 Rozhovor: „Musí mať sociálny rozmer, inak pre mňa nemá zmysel“, hovorí o svojej tvorbe autorka a teatrologička Anna Grusková (28. 6. 2013)
 Rozhovor: Večný manžel – súboj manžela a milenca v jednej osobe – “ nový Dostojevskij na scéne Malej scéne STU (27. 6. 2013)
 Recenzia a rozhovor: Ťažký týždeň „ Venusshe“ pre násťročných ako aj ich rodičov (3. 5. 2013)



nasledujúci článok >>
Amerika je podľa The Killers hudobne retardovaná
<< predchádzajúci článok
Literárnu cenu Neustadt získal mozambický spisovateľ Mia Couto