01. júna 2025

1.6.2025 (SITA.sk) - Slováci využívajú sociálne siete a chatovacie platformy intenzívnejšie ako Česi, no zároveň venujú menšiu pozornosť ochrane svojho súkromia. Vyplýva to zo správy
Stredoeurópskeho observatória digitálnych médií (CEDMO), ktorá porovnáva digitálne návyky obyvateľov Slovenska a Českej republiky.
Digitalizácia komunikácie
Chatovacie platformy ako
WhatsApp,
Messenger či
Telegram používa aspoň raz denne
67 % Slovákov, zatiaľ čo v Česku je to
53 %. Viac ako raz denne ich využíva
53 % Slovákov a
44 % Čechov. Naopak,
14 % Čechov a len
8 % Slovákov tieto platformy vôbec nepoužíva, čo podľa CEDMO naznačuje vyššiu úroveň digitalizácie každodennej komunikácie na Slovensku.
Sociálne siete ako
Facebook,
Instagram,
X/Twitter alebo
TikTok používa aspoň raz denne
65 % Slovákov a
49 % Čechov. Viac ako raz denne ich využíva
49 % Slovákov a
37 % Čechov. Výrazne viac Čechov (24 %) ako Slovákov (12 %) uviedlo, že tieto aplikácie vôbec nepoužívajú.
Väčšina používateľov v oboch krajinách má skúsenosti s Facebookom,
YouTube a Instagramom. Facebook navštevuje
85 % Slovákov oproti
73 % Čechov, YouTube
69 % Slovákov a
61 % Čechov, Instagram
47 % Slovákov a
40 % Čechov. Na TikToku je aktívnych
20 % Slovákov a
17 % Čechov, na Pintereste
25 % Slovákov a
19 % Čechov. Naopak, platformu X využíva
14 % Čechov a
11 % Slovákov,
Discord 11 % Čechov a
9 % Slovákov.
Ochrana súkromia
Zásadný rozdiel medzi krajinami je v prístupe k ochrane súkromia.
„Kým 43 % Čechov deklaruje, že má nastavenú viditeľnosť príspevkov pre konkrétne kontakty alebo skupiny, robí tak len 8 % Slovákov. Ďalších 28 % slovenských respondentov nevie, aké nastavenia viditeľnosti má, kým to isté potvrdilo len 10 % českých respondentov," uvádza CEDMO.
Informovanosť o čínskom pôvode TikToku je v Česku vyššia (72 %) ako na Slovensku (60 %). Zároveň si však
25 % Slovákov a
20 % Čechov myslí, že TikTok pochádza z USA.
Používanie siete X (predtým Twitter) nebolo v Česku ani na Slovensku nikdy celospoločenským fenoménom.
„Pozná ju len polovica českej populácie (53 %) a dve pätiny slovenskej populácie (40 %). Aspoň raz ju použil podstatne menší podiel oboch spoločností, 14 % v Českej republike a 11 % na Slovensku. Zmeny v postoji k používaniu po zmene vlastníka teda môžeme pozorovať len u malej časti populácie oboch krajín," hovorí dátový analytik CEDMO Lukáš Kutil z
Univerzity Karlovej.
„Po kúpe média Elonom Muskom znížilo jeho používanie 45 % používateľov v Česku a 55 % na Slovensku, pričom 25 % českých a 20 % slovenských respondentov ho prestalo používať úplne."
Názorové bubliny
Najčastejším dôvodom obmedzenia alebo opustenia siete X bolo správanie
Elona Muska (52 % Čechov, 33 % Slovákov) a ideologické smerovanie obsahu (42 % Čechov, 30 % Slovákov). Z tých, ktorí X používajú alebo používali, ju
42 % Čechov a
45 % Slovákov vníma ako podporu slobody prejavu, zatiaľ čo
28 % Čechov a
27 % Slovákov má opačný názor.
Za šíriteľa lží a poloprávd považuje X
51 % Čechov a
43 % Slovákov. S tvrdením, že platforma uzatvára ľudí do názorových bublín, súhlasí
76 % Čechov a
42 % Slovákov, s negatívnym vplyvom na duševné zdravie súhlasí
52 % Čechov a
57 % Slovákov.
Správa CEDMO upozorňuje aj na šírenie dezinformácií a podvodných reklám na sociálnych sieťach, vrátane deepfake videí a falošných investičných ponúk, ktoré zneužívajú známe osobnosti. Odborníci kritizujú aj systém „modrej fajky" na X, ktorý podľa nich posilňuje dôveryhodnosť dezinformačných účtov.
Zdroj: SITA.sk - Slováci komunikujú online viac ako Česi, ale svoje súkromie si chránia menej © SITA Všetky práva vyhradené.