Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

17. októbra 2007

Vláda by mala podľa MF obmedziť rozsah projektov PPP



Vláda SR by mala podľa ministerstva financií (MF) zúžiť rozsah projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) plánovaných pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a vylúčiť tretí balík, týkajúci ...



Zdieľať

BRATISLAVA 17. októbra (WEBNOVINY) - Vláda SR by mala podľa ministerstva financií (MF) zúžiť rozsah projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) plánovaných pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a vylúčiť tretí balík, týkajúci sa technicky komplikovaných úsekov okolo Žiliny. V takom prípade by bolo financovanie výstavby diaľnic prostredníctvom PPP takmer porovnateľné s tradičným verejným obstarávaním, avšak s oveľa skorším termínom dokončenia týchto úsekov. Vyplýva to zo stanoviska rezortu financií k vplyvom realizácie výstavby vybraných úsekov D1 a R1 cez projekty PPP na výšku štátneho dlhu a na rozpočtovú politiku štátu. Realizácia diaľničných projektov PPP, ktorú vláda schválila 5. septembra tohto roku v rozsahu troch balíkov, v dĺžke 151 kilometrov a pri predbežných stavebných nákladoch 105,7 mld. Sk, predstavuje podľa analýzy rezortu financií pomerne vysoké nároky na verejné financie oproti bežným spôsobom verejného obstarávania. Vláda minulý týždeň prerušila rokovanie o uvedenom stanovisku a zatiaľ ho nemá v programe stredajšieho zasadnutia.

"Realizácia vládou schváleného variantu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest formou PPP projektov by znamenala zdvojnásobenie podielu výdavkov kapitoly ministerstva dopravy na výdavkoch štátneho rozpočtu, čo by výrazne zúžilo priestor na financovanie ostatných prioritných politík vlády," uvádza ministerstvo financií v svojej analýze. Podľa nej nie je možné s definitívnou platnosťou uviesť, že navrhované projekty PPP nebudú mať vplyv na vládny schodok a dlh. K tomu sa bude možné adekvátne vyjadriť až na základe návrhu konečnej zmluvy so súkromným partnerom, tvrdí rezort financií. Ministerstvu financií sa nepozdáva ani navrhovaná výška ročnej koncesnej platby, ktorá by bola značnou záťažou pre štátny rozpočet vzhľadom na jeho obmedzené zdroje. Ministerstvo dopravy by malo preto vyvinúť maximálne úsilie a minimalizovať náklady štátu na predmetný projekt. Realizované by mali byť skôr projekty menšieho rozsahu a intenzity s rozložením na dlhšie časové obdobie, čím sa zníži riziko negatívneho vplyvu nadmerného dopytu na vývoj inflácie.

Ministerstvo financií vláde tiež odporúča zmeniť skladbu prvého balíka úsekov na D1 a vylúčiť z neho úseky na trase Dubná Skala - Hubová. Zdôvodnilo to jeho nedostatočnou projektovou pripravenosťou, chýbajúcimi povoleniami a rozhodnutiami, ako aj geologickým prieskumom a tiež technickou náročnosťou výstavby kvôli zložitému geografickému terénu. Vylúčené úseky prvého a tretieho balíka by mala vláda financovať podľa možností štátneho rozpočtu a potreby stavať aj iné úseky diaľnic a rýchlostných ciest, nielen na D1 a R1. Vládny kabinet by mal zároveň znížiť odhadovaný dopad ročných platieb koncesionárovi v súlade s alternatívou ministerstva financií. To pritom odporúča aj to, aby akákoľvek zmluva medzi ministerstvom dopravy a budúcim koncesionárom bola uzavretá až potom, ako bude definitívne známe stanovisko Európskej centrálnej banky a Európskej komisie k schopnosti SR plniť maastrichtské kritériá potrebné pre zavedenie eura.

SITA


   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Vážny bude o PPP projektoch rokovať ešte s ministrom financií (24. 10. 2007)
 Obmedzenie projektov PPP ich podľa Mojša môže spochybniť (17. 10. 2007)
 MDPT zverejnilo dve predbežné oznámenia na projekty PPP (8. 10. 2007)
 O projekty PPP na diaľnici je podľa Fica obrovský záujem (4. 10. 2007)
 MDPT začína obstarávanie na stavbu úsekov D1 a R1 cez PPP (27. 9. 2007)
 Riziká projektov PPP ešte posudzuje ministerstvo financií (12. 9. 2007)
 Rezort dopravy zatiaľ nevylúčil stavbu diaľnic v systéme PPP (17. 10. 2006)
 Dopravným PPP projektom hovorí Vážny skôr nie, ako áno (7. 8. 2006)
 Kosteličovej návrat po operácii (31. 8. 2005)



nasledujúci článok >>
Putin v každom prípade zostane národným lídrom Ruska
<< predchádzajúci článok
V Starom Meste sa bude môcť sobášiť na ktoromkoľvek mieste