Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

28. apríla 2009

Vo vyučovaní štátneho jazyka sú rezervy, tvrdí MŠ SR



Ministerstvo školstva vidí podľa riaditeľky Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romany Kanovskej veľké rezervy vo vyučovaní štátneho jazyka na základných školách s ...



Zdieľať
BRATISLAVA 28. apríla (WEBNOVINY) - Ministerstvo školstva vidí podľa riaditeľky Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romany Kanovskej veľké rezervy vo vyučovaní štátneho jazyka na základných školách s vyučovacím jazykom maďarským v Nitrianskom, Trnavskom a Banskobystrickom kraji. Ako uviedla na dnešnej tlačovej besede z výsledkov hodnotenia testovania žiakov deviatych ročníkov základných škôl Testovanie 9 vyplynulo, že najlepšie testy napísali žiaci zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským v Bratislavskom kraji. Úspešnosť riešenia v kraji bola 71,7 percenta, čo je významne nad úrovňou priemernej úspešnosti. Podpriemerné výsledky dosiahli žiaci v Nitrianskom kraji, kde dosiahli úspešnosť 55,2 %. Kanovská vidí dôvody v tom, že na žiakov v Bratislavskom kraji vplýva viacjazyčné prostredie. Na druhej strane v tomto kraji bolo testovaných 73 žiakov zo štyroch škôl, kým v Nitrianskom to bolo viac ako 1 100 žiakov z približne 60 škôl. Celkovo sa na testovaní zúčastnilo 3 133 žiakov, ktorí v priemere získali 12,27 bodu z dvadsiatich, čo je 61,37 percentná úspešnosť.


Z maďarského jazyka a literatúry testy riešilo 3 133 žiakov, ktorí dosiahli 67,55 percentnú úspešnosť. Najlepšie výsledky dosiahli opäť žiaci z Bratislavského kraja a najslabšie z Nitrianskeho. Z ukrajinského jazyka riešilo testy 46 žiakov v Prešovskom kraji, ktorí dosiahli úspešnosť 64,78 percenta.

Testy zo slovenského jazyka na školách s vyučovacím jazykom slovenským riešilo 50 576 žiakov s priemernou úspešnosťou 61,26 percenta. Podľa Kanovskej ide o trend, pretože naše deti sú lepšie v jazykoch ako v matematike. V slovenčine boli dievčatá lepšie (úspešnosť 65,30 %) ako chlapci (57,38 %). Z hľadiska krajov bol významne nadpriemerný vo výsledkoch Prešovský kraj, naopak slabšie výsledky dosiahli žiaci v Banskobystrickom a Bratislavskom kraji.



Priemerná úspešnosť v riešení testov z matematiky bola 53,01 percenta, pričom testy vypracovalo 53 709 žiakov. Podľa Kanovskej sa u nás nepotvrdil trend, že v matematike sú lepší chlapci ako dievčatá. Chlapci dosiahli priemernú úspešnosť 52,12 percenta a dievčatá 54,25 percenta. Podpriemernú úspešnosť dosiahli žiaci v Banskobystrickom kraji (50,2 %), ostatné kraje boli na úrovni priemeru, aj keď najlepšie výsledky dosiahli žiaci z Prešovského kraja.

Najviac žiakov, ktorí testy z matematiky i jazyka vyriešili najmenej na 90 percent, bolo v Prešovskom kraji (9 288), najmenej v Bratislavskom (4 227). Títo žiaci sú prijímaní na stredné školy bez prijímacích skúšok. Podľa Kanovskej je najnižší počet najúspešnejších žiakov v Bratislavskom kraji spôsobený vysokým počtom osemročných gymnázií. "Zámerom ministerstva školstva je zredukovať počet osemročných gymnázií, ktoré v skorom veku selektujú žiakov," zdôraznila. Podľa nej šikovní žiaci potom chýbajú na základných školách. Ministerstvo preto podľa nej v krátkom čase pristúpi k redukcii osemročných gymnázií. Cieľom ministerstva je, aby tento typ škôl navštevovalo 5 percent žiakov.

Podľa Kanovskej ministerstvo v testovaní nezaznamenalo významné rozdiely vo výsledkoch podľa typu zriaďovateľov. Na testovaní sa pritom zúčastnilo 166 žiakov zo súkromných žiakov a 2 300 deviatakov z cirkevných škôl.

Ministerstvo školstva podľa Kanovskej plánuje v blízkom čase zaviesť testovanie žiakov aj v nižších ročníkoch. Testy by mali podstúpiť na konci štvrtého, alebo na začiatku piateho ročníka.

Žiaci slovenských základných škôl zlyhávajú, keď majú teoretické vedomosti uplatniť pri ich aplikácii. Ako uviedla na dnešnej tlačovej besede riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská, z výsledkov hodnotenia testovania žiakov deviatich ročníkov základných škôl Testovanie 9 vyplynulo, že slovenskí žiaci sú veľmi úspešní pri zapamätávaní si vzorcov. Keď však majú aplikovať poznatky, úspešnosť sa znižuje. Podľa nej učitelia majú upustiť od tradičných metód a využívať rozvoj aj iných ako pamäťových schopností žiakov.

Riadny termín testovania žiakov bol 11. marca a opravný 31. marca. Zúčastnilo sa na ňom 1 453 základných škôl. Z toho 1 312 s vyučovacím jazykom slovenským, 128 s vyučovacím jazykom maďarským, päť s ukrajinským a osem s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským. Testovaných bolo 53 709 žiakov, z toho 50 530 žiakov zo škôl s vyučovacím jazykom slovenským, 3 133 s vyučovacím jazykom maďarským, 46 s vyučovacím jazykom ukrajinským a 3 028 žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vrátane 11 autistov a 46 zrakovo postihnutých. Žiaci boli testovaní z matematiky, vyučovacieho jazyka a štátneho jazyka. V porovnaní s rokom 2008 došlo k miernemu poklesu úspešnosti pri riešení testov z matematiky. (V roku 2008 bola priemerná úspešnosť 56,3 %, v roku 2009 53,01 %). V slovenskom jazyku a literatúre došlo k miernemu zlepšeniu výsledkov. (V roku 2008 bola priemerná úspešnosť 58,1 %, v roku 2009 bola 61,26 %). K zlepšeniu úspešnosti došlo aj pri testoch v maďarskom jazyku a literatúre. (V roku 2008 bola priemerná úspešnosť 65,2 %, v roku 2009 bola 67,55 %).

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Voľby do EP môžu byť hanbou Európanov, tvrdí Fico
<< predchádzajúci článok
V Poľsku objavili odkaz väzňov z Osvienčimu