Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

20. augusta 2019

Vypnúť klimatizáciu je dobré 5 - 10 minút pred dojazdom do cieľa



Najčastejším problémom, ktorý stojí za nefunkčnosťou klimatizácie, je únik chladiacej kvapaliny. V letných mesiacoch si šoféri bez fungujúcej klimatizácie nevedia jazdu ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
 
Bratislava 20. augusta (TASR) - Najčastejším problémom, ktorý stojí za nefunkčnosťou klimatizácie, je únik chladiacej kvapaliny. V letných mesiacoch si šoféri bez fungujúcej klimatizácie nevedia jazdu predstaviť, pretože je to jediný spoľahlivý spôsob, ktorý ich ochráni pred vysokými teplotami a nebezpečným prehriatím organizmu. Vodič v rozhorúčenom aute má spomalené reflexy, je apatický a hrozí tak väčšie riziko dopravnej nehody.


"Správnu funkčnosť klimatizácie rozpoznajú motoristi jej sledovaním v prevádzke. Ak sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30 stupňov Celzia, pri správne nastavenej klimatizácii by sa mala teplota vzduchu z výduchu ventilácie pohybovať v rozmedzí 10 - 15 stupňov Celzia. Takýto studený vzduch v konečnom dôsledku vytvorí v kabíne vozidla požadovaných napr. 22 stupňov Celzia. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal u väčšiny áut vypínať. Rovnako tak, akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresora autoklimatizácie, môže naznačovať problém," radí prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO, Petr Vaněček.

Najčastejšou chybou, kedy klimatizácia poriadne nefunguje, je únik chladiaceho média. Pri bežnej prevádzke dochádza k úniku média zväčša na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, ďalej tiež v miestach spojov jednotlivých dielov a v neposlednom rade na mechanicky poškodených častiach. K úniku chladiaceho média prichádza u všetkých typov klimatizácií. Niektorí výrobcovia vozidiel uvádzajú hodnotu prípustného úniku chladiaceho média za rok od 5 do 25 % množstva (hmotnosti) náplne. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom, znižuje sa účinnosť klimatizácie.

Ďalším častým problémom klimatizačného okruhu je porucha klima-kompresora. Významný vplyv na správny chod kompresora má špeciálny vysokoviskózny olej. Tento olej má veľmi podobnú funkciu ako ten v motore vozidla a rovnako má tiež svoju životnosť. Zaisťuje premazávanie kompresora, a tým pádom jeho správny chod. Pri kontrole a údržbe klimatizačného okruhu je dobré dbať aj na výmenu tohto oleja. Obvyklé množstvo v okruhu je 10 – 15 g. Bez tohto oleja sa kompresor už po niekoľkých minútach poškodí a môže sa aj úplne zadrieť.

Dôležité je však predchádzať prípadným problémom a vedieť s klimatizáciou pracovať. Okrem pravidelného čistenia, dopĺňania a výmeny filtrov je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom auta do cieľa trasy a umožniť tak vyschnutie výparníka. Týmto krokom sa predchádza usádzaniu baktérií i nepríjemnému zápachu.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Zisk čínskeho internetového gigantu Baidu v 2. kvartáli strmo klesol
<< predchádzajúci článok
Rastie dopyt po zlatých šperkoch