Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

09. novembra 2012

Za pád mosta môže zmena podpernej skruže, tvrdí Figeľ



Predseda KDH Ján Figeľ trvá na tom, že štát je spoluzodpovedný za tragédiu pri výstavbe mosta na diaľnici D1 Jablonov, ktorá sa stala 2. novembra. Na brífingu v piatok vyzval ministra ...



Zdieľať
BRATISLAVA 9. novembra (WEBNOVINY) - Predseda KDH Ján Figeľ trvá na tom, že štát je spoluzodpovedný za tragédiu pri výstavbe mosta na diaľnici D1 Jablonov, ktorá sa stala 2. novembra.


Na brífingu v piatok vyzval ministra dopravy Jána Počiatka a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby zverejnili dodatok k zmluve o výstavbe spomínaného úseku diaľnice, podľa ktorého mal niekto povoliť zmenu typu podpernej skruže z výsuvnej na pevnú.

Bývalý minister dopravy tvrdí, že zhotoviteľ stavby, ktorým je združenie v zložení Váhostav - SK a Bögl a Krýsl, bez súhlasu NDS nemohol zmeniť podpernú konštrukciu, ktorá zlyhala pri stavbe mosta.

Figeľ označil za klamstvo tvrdenie Počiatka, že NDS, ktorá na stavbe vykonáva vlastný stavebný dozor, nie je za tragédiu zodpovedná, lebo v rámci dozornej činnosti podľa neho musela odsúhlasiť zmenu skruže. Figeľ povedal, že ak by si štát a zhotoviteľ plnili svoje povinnosti, nešťastie sa nemuselo stať.

"Dnes je jasné, že dozor zlyhal," povedal Figeľ. Odvolal sa pritom na jedného z vyšetrovateľov nešťastia, ktorý pre denník Pravda povedal, že dozor mal betonáž na moste zastaviť. "Problém je v tom, že dozor nebol počas betonáže na stavbe ani prítomný," dodal líder kresťanských demokratov.


Obrazom: Tragédia pri Kurimanoch si vyžiadala životy štyroch robotníkov


Exminister dopravy považuje za zavádzanie aj slová svojho nástupcu o tom, že zhotoviteľ stavby mal voľné ruky pri použití technológie. "Možno, keď Jánovi Počiatkovi stavali dom, mal zhotoviteľ voľné ruky. Pri diaľniciach to tak nie je, platia zákony a zmluva o dielo. Ide o čisté zavádzanie. Ak chcel zhotoviteľ zmeniť, mal tak urobiť vo svojej ponuke pri vstupe do súťaže," povedal ďalej Figeľ.

Zhotoviteľ to podľa neho neurobil, ale zaviazal sa zmluvným rozpočtom, že dodá výsuvnú skruž na tento most, pričom je povinný postupovať podľa zmluvy o dielo, kde je nacenená výsuvná skruž. "Bez súhlasu investora, Národnej diaľničnej spoločnosti, to nemohli zmeniť," dodal.

Náklady na stavbu mostu, kde sa stala tragédia, mali dosiahnuť okolo 4 mil. eur, pričom skruž mala stáť asi desatinu z tejto sumy. Rozdiel v cene pre zmenu podpernej konštrukcie sa podľa neho pohybujú v státisícoch eur.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Euro oslabilo voči doláru na dvojmesačné minimum
<< predchádzajúci článok
PALMA Group zvýšila tržby aj trhové podiely