Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Gala

20. januára 2011

Rozhovor: Juraj Benčík je človek, ktorý sa nebojí hovoriť nahlas...



Nedávno sme jeho meno spomenuli a priniesli s Jurajom Benčíkom rozhovor. Dnes je tu opäť, pretože ešte svojho času boli plány na rozhlasovú reláciu kritického charakteru s týmto človekom, no život to zariadil inak.



Zdieľať
Juraj BenčíkDnes je teda na portáli 24hod.sk priestor, aby tento zaujímavý a ostrý človek mohol povedať pár slov aj o tom, čo sa nehovorí...
 
Juraj, kým si odišiel do zahraničia, viedol si Štúdio pantomímy popri Divadle a.ha. Aká je jeho budúcnosť, keďže divadlo zmenilo svoje pôsobisko?
 
Štúdio pantomímy pôsobilo ako súčasť aktivít občianskeho združenia Divadlo a.ha v priestoroch Mestského kultúrneho strediska Bratislava Staré Mesto na Školskej ulici 14. Tento priestor je momentálne využívaný, pokiaľ viem, inými subjektami. Ja som v zahraničí a Štúdio pantomímy s mojim odchodom ukončilo svoju činnosť z jednoduchých dôvodov - z grantového systému MK SR na rok 2010 neboli pre prácu tohto štúdia uvoľnené žiadne finančné prostriedky, pretože sme naň už ani nežiadali, a aj keby boli, nemal by asi štúdio kto viesť. Som asi jediný, kto sa v hlavnom meste Slovenska pantomíme venoval na profesionálnej úrovni.
 
Ale, to je veľmi smutné, že sa na Slovensku nenájde niekto, kto by ťa mohol adekvátne zastupovať...
 
 Áno, bola by však veľká škoda, keby sa naša Slovenská divadelná kultúra prestala vyvíjať, alebo keby sa snažila nahovárať si, že zaostalosť v akej sa vinou mnohých malo rozhladených vedúcich osobností, ktoré ju donedávna ovládali a zčasti ešte aj ovládajú, neexistuje. Predlžovanie tohto sebaklamu už čiastočne pocítili divadelní tvorcovia a neskôr ho pocítia aj diváci a celá naša spoločnosť. Je vlastne veľkou existenčnou nevyhnutnosťou zaostávanie našej kultúry oproti vyspelému svetu začať dobiehať. Som v tomto smere optimista a som kedykoľvek k dispozícii prijať serióznu a korektnú ponuku na Slovensku, učiť a tvoriť, keď svoje účinkovanie v zahraničí ukončím. Momentálne som minimálne do konca roka 2012 zaneprázdnený. 
 
Tak, toto si môže málokto so slovenských umelcov povedať. Kým ty si bol, takpovediac, na Slovensku opomínaný, zahraničie ťa plne vyťažuje. No, nie je to pravda, že by ťa tu nik „nevyužil“, dostal si totiž ponuku na Strednom Slovensku...
 
Moja cesta sa odvíja ako cesta, po ktorej idem prvý raz, mám len veľmi málo vedomostí o tom, kam vedie a jediné, čo môžem robiť, je sledovať značky, aby som neporušoval pravidlá cestnej premávky a aby som aspoň zhruba tušil, kde sa nachádzam a kam táto cesta asi vedie.
 
Ja však mám pocit, že ty, jako jeden z mála sa tieto pravidlá nebojíš porušiť. Je však otázne, či sú správne. Málokto sa bojí nahlas povedať pravdu... aspoň, to je môj názor. Veď, kým Kultúrne letá prinášali mnohoraký program pre slovenských divákov, teda, výlučne pre nich, ty si myslel najmä na zahraničných turistov a v kaviarni „U Filipa“ si mohli počas leta užiť tvoje , pre všetkých zrozumiteľné predstavenie. Rovnako je to aj teraz, keď nie doma, tak vonku...
 
 Momentálne sa veziem vo veľmi komfortnej limuzíne, ktorej šoférovanie je však mimoriadne náročné a vyžaduje si naozaj celého človeka. Akonáhle zastanem a vystúpim, bude to asi na križovatke. Najprv si oddýchnem, potom porozmýšľam, ktorou cestou a ktorým smerom sa poberiem ďalej a určite budem veľmi dôsledne zvažovať všetky dopravné prostriedky, ktoré mi budú ponúknuté. V najhoršom prípade, mám nohy a môžem ísť aj pešo. 
 
Pekne povedané, a čo tá škola v strede Slovenska?
 
Vieš, keď som uvažoval nad svojou budúcnosťou doma, jediné, čo ma na Slovensku momentálne zaujíma, je vznik prvej súkromnej umeleckej vysokej školy v našej krajine, ktorá sídli v Banskej Štiavnici. Ak po skončení mojej zahraničnej kariéry dostanem pozvanie na Akadémii umenia Jána Albrechta vyučovať taký spôsob divadelnej tvorby, akému sa systematicky venujem už viac ako dvadsať rokov, budem to považovať za mimoriadne zodpovedné poslanie a využijem príležitosť odovzdať, čo som sa naučil, naplno. Všetky moje ostatné profesionálne aktivity budú samozrejme závisieť od podmienok, ktoré budem na  Slovensku na tvorbu mať. Po skúsenosti v Cirque du Soelil som voči svojmu pôsobeniu v existujúcich profesionálnych divadelných inštitúciách na Slovensku ako herec, alebo režisér trochu skeptický. Som pripravený prijať každú solídnu ponuku a zároveň viem, aké prekážky existujú, aby jej vznik mal len veľmi malú šancu na úspech. Viem si skôr predstaviť spolupracovať externe s kolegami v zahraničí, prípadne sa usilovať o vznik profesionálnej divadelnej scény s medzinárodným obsadením v Banskej Štiavnici, v Liptovskom Mikuláši, v Poprade, alebo v Levoči.
 
Tam je predsalen väčšia možnosť, že vás tam bude viac. V Mikuláši pôsobí aj Mirko Kasprzyk...Ozaj, jako to je v tvojom prípade s priteľmi?
 
Priatelia mi priali vždy, aj tí z profesionálneho prostredia. Tí ostatní mi predtým priali len veľmi málo a dnes pociťujem skôr ich závisť a už som sa stretol aj so znevažovaním môjho úspechu. Také jednoduché kvílenie malej líšky, že to hrozno na ktoré nedočiahne, je aj tak určite kyslé.
 
Čo na tvoju prácu hovoria synovia?
 
Obaja moji synovia tvrdia, že sú na otca hrdí, aj keď je to iba obyčajný šaso v cirkuse.


Autor: Jana Horváthová

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Rozhovor: Sólistka Linda Ballová sa učí aj cudzie jazyky s ľahkosťou (23. 2. 2011)
 Rozhovor: Študenti VŠMU sa rozhodli divadelnému divákovi povedať viac (20. 2. 2011)
 Nikita Slovák: „Uznávaný aj zatracovaný“... (19. 2. 2011)
 Rozhovor: Sisa Michalidesová je človekom, ktorého choroba nezlomila (8. 2. 2011)
 Rozhovor: Judita Hansman vo svojom tíme víta talenty (5. 2. 2011)
 Rozhovor: Peter Pavlac dokáže s textom čarovať (24. 1. 2011)



nasledujúci článok >>
Na brehu rieky Rio Piedra som si sadla a plakala
<< predchádzajúci článok
Festival Nova Rock prinesie aj Linkin Park, Iron Maiden a System of a down!