Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

21. januára 2013

Premiéra Idiota v Divadle Astorka v réžii Mirka Krobota.



Andrea Dömeová: “Čakajú nás dojímavé aj vtipné scény“...



Zdieľať
Divadlo Astorka: Premiéra - Idiot

Úprimnosť nadovšetko... Knieža Myškin a Dostojevského Idiot zavíta tento týždeň na javisko Divadla Astorka v Bratislave. Preklad a dramaturgiu má na svedomí manažérka a dramaturgička divadla, Andrea Dömeová, preto sme ju oslovili s prosbou, aby odpovedala na zopár otázok týkajúcich sa premiéry inscenácie Idiot, ktorá bude 24. januára v Divadle Astorka.
 
Knieža Myškin, vybájený hrdina školských lavíc, úprimný človek...Čo spracovanie, to nový pohľad. V akej podobe zavíta Myškin na javisko Astorky, v tej klasickej?
Až na výnimky, pri každej "klasickej" predlohe ide o súčasný pohľad tvorcov. Dostojevskij v podaní Miroslava Krobota! Kto pozná jeho réžie a autorské divadlo, vie, o čo ide. A kto nie, môže si byť tiež istý, že nás čakajú aj dojímavé aj vtipné scény.

Do svojich radov ste pozvali českého režiséra a herca Miroslava Krobota, ktorého si už aj spomenula. Bol to zámer...?
Mirek Krobot k nám prišiel spolu so svojou hrou. Naše divadlo sa s ním dohodlo po predstavení, kedy všetkých na Festivale Astorka nadchlo jeho spracovanie Oblomova. Aj z literárnej aj z režijnej stránky. A hneď pri prvom rozhovore s Borisom Farkašom, umeleckým šéfom, vysvitlo, že by rád prepracoval svoju verziu Idiota pre väčšie divadlo. Napriek jeho ďalším návrhom sme hneď vedeli, že chceme práve Idiota.

Hlavnej postavy sa zhostí Marián Miezga, charizmatický a talentovaný herec. Bola si aj na skúškach, tak dokážeš posúdiť, ako sa s postavou stotožnil...
 
Na našich mladých je pekné, ako s každou postavou herecky rastú a posúvajú sa do vyšších a vyšších stupníc hereckého umenia. Majo je ku všetkému typ herca, ktorý je na postavu precízne pripravený už vopred a jeho zaujatie stúpa počas celého skúšobného obdobia. Okrem toho, že sám ponúka a hľadá rôzne výrazové možnosti, je na skúškach pozorný a vnímavý k režisérovi aj ku kolegom. A to aj z ľudskej stránky. K tomu treba spomenúť  jeho precíznosť, inteligenciu a samozrejme, zmysel pre humor. Dostojevskij by sa tešil, keby videl jeho interpretáciu Myškina. Krásna je aj postava Rogožina, ktorú Dostojevskij zrejme písal na mieru Lukášovi Latinákovi, to sa inak ani nedá povedať. A tešiť sa môžete aj na stvárnenie všetkých postáv, je to plejáda prenádherných hereckých výkonov.
 
Ruská klasika je na javisku Divadla Astorka vítaná a častá. Nachádza si aj pravidelne svojho diváka a Astorka vôbec, je divadlom, ktoré sa jej venuje. Je to plus?
Určite. Všetci nariekajú, ako sa dnes málo číta. Čo si nemyslím, ale otázka je čo sa číta. Plno ľudí, ktorých som stretla, nikdy - a teraz to hovorím s úplnou vážnosťou a presne - nikdy nečítalo Turgeneva, Dostojevského, Tolstého, Čechovove poviedky, Kafku... o mnohých súčasných autoroch ani nehovorím. A tak každým veľkým dielom svetovej literatúry prinášame našim divákom okrem umeleckého zážitku aj nové podnety. Ľudia sú vnímaví, a ak po našom predstavení vyhľadajú aj knihu, čo sa určite niekedy stane, som šťastná, že im takto ponúkneme niečo, čo im skrášli a obohatí život a čo by sami možno nikdy nenašli.

Ešte sme nespomínali skúšobné obdobie...Ako sa vyvíjala inscenácia?
 
Myslím, že sme prežili jedno z najkrajších skúšobných období. Mirek je charizmatický, vie zaujať, atypicky pracuje so slovom a jeho významom. Keď vysvetľuje situácie, samozrejme ich aj trochu (hoci svojimi vlastnými slovami) odohrá. Vtipne, presne a mimoriadne svojrázne. Fascinuje ma aj ako vníma svet na javisku. Často sa pozerá na ľudskú povahu prekvapujúco. U jednotlivých postáv vie vybadať osobité, originálne rysy. Chce, aby sa stvárnili často minimalisticky, čo je zaujímavé. Žiadne hlasné  a prehnané emócie, hlučný humor...také typické na našich javiskách.


Ty si Idiota dokonca aj prekladala, okrem dramaturgickej práce. Čiže, bola si na jeho začiatku. Bolo veľa škrtov?
 
Počas skúšania sa do textu zasahovalo už len málo. 

Ako sa ale hľadá dnešok v tak starom texte....Ako ho ty vnímaš?
 
Jediné, čo môže byť na Dostojevskom "staré" sú niektoré dobové a spoločenské okolnosti. Tie sú samozrejme v mnoho determinujúce, ale ľudská povaha sa v istých situáciách prejavuje podobne, napríklad ak ide o lásku, vášeň, nenávisť, závisť, žiarlivosť... . Dostojevského postavy sú fascinujúce uvažovaním nad vecami, o ktorých sa my už takmer vôbec nerozprávame. Ich myslenie môže byť podnetom k tomu aby človek nemal v hlave len starosti, všedné i závažné, rôzne banality, klebety, „útržky“ z novín, nedajbože reklám či politiky. Popri existenciálnych, uznávam, predsa len ťaživých témach, sú tu aj vznešenejšie myšlienky, ideály, problémy, ktoré robia náš život asi zložitejším, no rozhodne pestrejším.  
Aj preto sú Dostojevského romány fascinujúce. Siahal do hĺbok ľudskej duše, ostro, prenikavo. Veľmi presne a s účinkom, ktorý dokáže predchnúť človeka - odhaľuje veci, o ktorých nerozmýšľame, ale keď ich čítame, tak áno, cítime, že to poznáme a dokážeme sa zrazu na niektoré javy pozrieť inak...
Keď Dostojevskij napísal román Idiot, jedným zo všeobecne prijímaných názorov (okrem toho, že vyvolal čitateľský ošiaľ) bolo aj to, že ide síce o súčasný román, ale pokojne sa mohol odohrať kedykoľvek, pretože sa k súčasnej situácii v Rusku nijako osobitne neviaže (až na jednu epizódu). Takže, už v čase svojho vzniku ho považovali za nadčasový. 
 
S akými očakávaniami sa chystáš do tohto premiérového týždňa?
Na poslednej skúške ma nadchli niektoré režijné riešenia a dúfam, že sa tento týždeň natiahne, aby sme všetko stihli.

Držíme palce!

Autor: Jana Jurkovičová, Foto: (c) Róbert Kňažko
na fotografii je aj režisér Miroslav Krobot (druhý zľava)

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Astorka uvedie Kafkov Zámok (30. 5. 2012)
 Rozhovor: Festival Astorka privíta veľa významných zahraničných tvorcov (14. 11. 2011)
 Rozhovor: Milovníci v Astorke oslávili „stovku“ (21. 9. 2011)
 Sławomir Mrożek: Zábava v Astorke (15. 9. 2011)
 Recenzia: Cesta dlhého dňa do noci v Astorke (20. 6. 2011)
 Astorka zavŕši úspešnú divadelnú sezónu hrou dramatika Eugena O'Neilla (6. 6. 2011)
 Gazdova krv nešuští papierom (24. 3. 2011)
 Rozhovor: Astorka je stále verná Slobodovým dielam (4. 2. 2011)
 Astorka na 1. apríla dvadsaťročná (30. 3. 2010)
 Astorka získala v Belehrade cenu Dona Quijota (18. 3. 2010)



nasledujúci článok >>
Soundtrack k Bedárom ovládol albumový UK Chart
<< predchádzajúci článok
Swingová tančiareň v Bratislave