24hod.sk    Veda

06. októbra 2020

Nobelovu cenu za fyziku udelili za objavy súvisiace s čiernymi dierami

Nobelovu cenu za fyziku udelili Rogerovi Penroseovi za "objav, že tvorba čiernych dier je robustnou predikciou všeobecnej teórie relativity" a ...

nobelova cena 676x472 6.10.2020 - Nobelovu cenu za fyziku za rok 2020 získali britský vedec Roger Penrose, nemecký astrofyzik Reinhard Genzel a americká astronómka Andrea Ghezová, a to za výskum v oblasti čiernych dier. Informovala o tom agentúra AFP.

Mená tohtoročných laureátov v utorok oznámila švédska Kráľovská akadémia vied v Štokholme. Penrose podľa akadémie ocenenie získal za objav spojitosti medzi čiernymi dierami a všeobecnou teóriou relativity, uviedla agentúra AP. Genzel a Ghezová boli ocenení za objav masívnych kompaktných objektov v strede našej galaxie.

Trojica vedcov si rozdelí finančnú odmenu v hodnote desať miliónov švédskych korún (približne 959 000 eur).
Nobelovu cenu za fyziku získali vlani James Peebles z Princetonskej univerzity (USA) za svoj výskum fyzikálnej kozmológie, ako aj Michael Mayor a Didier Queloz zo Ženevskej univerzity (Švajčiarsko) za objav exoplanéty obiehajúcej okolo hviezdy podobnej nášmu Slnku.

Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu za rok 2020 získali v pondelok Američania Harvey Alter a Charles Rice a Brit Michael Houghton za výskum v súvislosti s objavom vírusu spôsobujúceho hepatitídu typu C.

V stredu oznámia držiteľov ceny za chémiu, vo štvrtok za literatúru, v piatok za mier a v pondelok ceny za ekonómiu.

Tohtoroční laureáti si ceny v Štokholme na tradičnom slávnostnom odovzdávaní 10. decembra osobne neprevezmú. Dostanú ich vo svojich domovských krajinách prostredníctvom ambasád alebo príslušných univerzít.

Nobelova nadácia, ktorá odovzdávanie Nobelových cien organizuje, v septembri oznámila, že tradičná slávnostná ceremónia udeľovania cien sa tento rok z dôvodu pandémie koronavírusu SARS-CoV-2 neuskutoční. Podujatie v štokholmskej koncertnej sále nahradí televízny prenos z radnice švédskej metropoly.

Na základe poslednej vôle a z finančných prostriedkov významného švédskeho priemyselníka a vynálezcu dynamitu Alfreda Nobela (1833-96) je od roku 1901 každoročne udeľovaná prestížna Nobelova cena za významný objav, čin alebo dielo. Táto pocta umelcom vedcom, ekonómom a mierotvorcom je všeobecne považovaná za najhodnotnejšie ocenenie na svete.

Zdroj: Webnoviny.sk - Nobelovu cenu za fyziku udelili za objavy súvisiace s čiernymi dierami © SITA Všetky práva vyhradené.

Súvisiace články:

Trojica vedcov získala Nobelovu cenu "za objavenie vírusu hepatitídy C" (5. 10. 2020)
 Rakúšan Handke si v Štokholme prevzal Nobelovu cenu za literatúru (10. 12. 2019)
 Laureát Nobelovej ceny za literatúru odmieta kritiku na svoju adresu (16. 10. 2019)