Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

10. júla 2025

Recenzia: Úvaha mladých umelcov v divadle nastolila otázku: „Pomsta, alebo odpustenie?“



Nebýva zvykom zrecenzovať predstavenie, ktoré sa asi nezopakuje, čo je veľká škoda, ale ak je práca študentstva a pedagógov taká presvedčivá, minimálne si obe strany zaslúžia spätnú väzbu.



Zdieľať
Recenzia: Úvaha mladých umelcov v divadle nastolila otázku: „Pomsta, alebo odpustenie?“

Reč je o absolventskom predstavení 3. ročníka HDO z Konzervatória na Tolstého v Bratislave, ktoré bolo uvedené ako Elektra/Hamlet v divadle Colorato pred záverom sezóny. Jeden z pedagógov, režisér, autor a principál divadla Peter Weinciller ho divákom uviedol pod titulom „Vendeta“ a úvahou, najmä dnešných dní, čo vy na to, „pomsta, či odpustenie?“.

Predstavenie vzniklo pod pedagogickým vedením Petra Trníka a už spomínaného Petra Weincillera, ansámblový spev mala na starosti Gabriela Bernáthová a autorom hudby bol Ľuboš Bernáth.

V predstavení účinkovali žiaci 3. ročníka HDO na bratislavskom Konzervatótiu.

Zábavné bolo, že pedagogické vedenie dostalo od mladých hercov tričká s logom „Zhasnúť, zadymiť“, a rovnako aj spomienku na slová zrejme vedúce k tej najčastejšej poznámke počas skúšobného procesu s obsahom, že herec nehovorí sám pre seba. Čo je aj veľkou tragédiou týchto dní.

Tento výkon, toto predstavenie, by obstálo ako rehabilitácia hereckej práce v očiach, veľakrát vzorov v hereckom umení, za ktorých spomeňme aspoň majstra Machatu a Chudíka, ktorí sa často o pokore a vďake Bohu za takúto schopnosť prejavu a reči vyjadrovali aj v médiách.

A, práve toto bol dôvod na napísanie nasledujúcich slov, pretože nielen krása, herec musí vedieť byť aj „škaredý a starý“, ale dôraz na prejav u tak mladých ľudí sa stali podkladom pre tieto tvrdenia a vieru v umelca. Samozrejme, nie je jednoduché zreprízovať, no ak dravosť a presvedčenie v seba umožní podať taký výkon, potom už je len treba popracovať na vytrvalosti.

Hoci u týchto mladých ľudí možno hovoriť zatiaľ len o ružovom puku, verme, že raz z nich vyrastie konečne opäť pestrý ružový sad.

Zrozumiteľnosť prejavu, práca výrazu, kedy nielen krása, dokonca tá sa stáva v niektorých momentoch len hmlou oproti presvedčivosti. Keď vám Ofélia síce zanechá spomienku na bielu, len kde tu tmavou „tielkou“ maskéra začiernenú tvár, aby vynikli črty stratenej duše v belobe pokožky, no vzápätí sa vám pocit mieša s krehkosťou a bolesťou zlomenej nevinnosti , na javisku zostávajú pre vás v spomienkach úvahy každého druhu z jednej mysle, kedy režiséri zdvojili, či až trojmo vytvorili tú istú postavu, presne ako alter ego nášho vnútorného sveta, ako avatar, ktorý ponúka zrkadlový labyrint. Prirodzene, aj veci v divadle vznikajú pre zefektívnenie, postáv menej, viac žiakov v ročníku a všetci ho musia absolvovať. 

No, niekedy práve zjednodušenie poskytne takýto algoritmus, ktorý vedie napokon k dôvere v tvorcu.

Za všetkým muselo byť zhutnenie dvoch textov Sofoklovej Elektry a Shakespearovho Hamleta a zhutnenie myšlienky dvoch hier tak, aby umožnili pretaviť do výpovede stanovený cieľ, priniesť úvahu o tom, či v živote uprednostniť pomstu alebo odpustiť, a najmä, kam by to všetko viedlo…

Ak si človek pozrie takéto dielo, v prvom rade musí povedať, „vďaka za inšpiráciu, podnetnosť, novátorstvo a odvahu…“

Mladosť je tvárna a netreba na ňu pozerať s nedôverou. Ak sa do nej vložia nielen slová súdov, ale najmä dôvera a v tomto prípade večery, ba až noci plné driny, je veru východiskom. Stáva sa ňou vo viere dospelosti v ňu, vo viere v to, že ak vieme, čo sme vložili, môžeme pokojne spávať.

V prípade celého ansámblu tvorcov z 3. ročníka HDO z Konzervatória na Tolstého v Bratislave, pedagógov, ale určite aj priaznivých okolností, povedzme, je prázdninový čas pokoja zaslúžený.

Autor: Jana Jurkovičová


   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Recenzia: Kniha Juraja Šebestu nie je len pre divadelníkov a pedagógov, ale najmä pre mladých (13. 6. 2025)
 Recenzia: Ostrov mŕtvych v Divadle Aréna ponúka istotu, že divadelné umenie na Slovensku má nádej na prežitie (5. 6. 2025)
 Recenzia: Panna z Černého mora v Divadle Aréna pripúta do sedadla v hľadisku dieťa i dospelého (27. 5. 2025)
 Recenzia: Zostaneme hluchými pre menšie makové rožky, či vlastnú nenásytnosť, keďže ich my také pečieme, alebo si všimneme potreby detí? Aj takto môže zarezonovať umenie, príbeh lásky na pozadí „Hirošimy“.. (3. 4. 2025)
 Recenzia: Krvavá svadba v SND ponúka cestu k jasu (15. 3. 2025)
 Recenzia: Vtedy sa nám slovo Stanislava Štepku stane zrozumiteľnejším, keď spomalíme (18. 2. 2025)
 Recenzia: Malé ženy v SND tryskom čistej vody prehlušujú zvuk padajúcich striel dneška (9. 6. 2024)
 Recenzia: Po Akcii B v SND určite mlčať nezostaneme, ba čo viac, nájdeme poéziu (3. 6. 2024)
 Recenzia - komentár: Nedajme Jánošíkovi v nás zahynúť (12. 8. 2021)
 RECENZIA: Aj egomaniak je len človek, presviedčajú v SND (10. 5. 2019)



nasledujúci článok >>
Pohoda 2025: V prvý deň Pohody vystúpi Nina Kohout aj Africa Express
<< predchádzajúci článok
Náhle zomrel český spevák Karel Malík, ktorý dlhé roky hral v rockovej kapele Echt!