Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Radíme

30. septembra 2020

Na jeseň a v zime sa vitamín D netvorí, treba ho nahrádzať



Podľa najnovších štatistík je v súčasnej dobe deficitom vitamínu D v Európe ohrozených 30 až 50 percent populácie.



Zdieľať
Na jeseň a v zime sa vitamín D netvorí, treba ho nahrádzať

Nedostatok vitamínu D, ktorý sa tvorí na koži prostredníctvom pôsobenia slnečného žiarenia, môže spôsobiť zdravotné komplikácie. Jeho deficit ľudia môžu pociťovať na jeseň a zime, keď je ho podľa odborníkov potrebné nahrádzať najmä u starších pacientov.


Podľa najnovších štatistík je v súčasnej dobe deficitom vitamínu D v Európe ohrozených 30 až 50 percent populácie. Zo skupiny vitamínov D sú najdôležitejšie vitamín D3 a vitamín D2. Väčšinu vitamínu D3 si organizmus tvorí v koži účinkom ultrafialového žiarenia. Podľa odborníkov je na jeho tvorbu potrebný pobyt na slnku približne 15 až 20 minút denne bez opaľovacieho krému, nie pri extrémnych teplotách a v čase najsilnejšieho žiarenia. "Zo slnečného žiarenia získavame 90 percent vitamínu, iba malá časť je prijatá z potravy živočíšneho pôvodu, ako je vaječný žĺtok alebo olej z rybacej pečene," uviedla lekárka interného oddelenia nemocnice v Bánovciach nad Bebravou Soňa Lobotková.

Medzi včasné príznaky nedostatku vitamínu D podľa nej patrí znížená hladina vápnika, neskoré známky sú nedostatočná mineralizácia skeletu, bolesti kostí, ťažké deformity kostí a poškodenie svalového metabolizmu, chronická únava a depresia. "Deficit vitamínu D tiež prispieva k vzniku osteoporózy v starobe, čoho výsledkom je vyššie riziko zlomenín, najmä v oblasti chrbtice a krčka stehennej kosti," doplnila.

V letných mesiacoch telo produkuje viac vitamínu D, ako potrebuje, a nadbytok sa ukladá do zásob do pečene. Na jeseň a v zime je na severnej pologuli zmenený uhol dopadu slnečného žiarenia, ozónová vrstva vychytáva UV žiarenie a vitamín D sa preto v koži netvorí. Organizmus ho čerpá zo svojich letných zásob v pečeni. "V zimných a jesenných mesiacoch je riešením zvýšiť prísun vitamínu D vo vitamínových doplnkoch alebo strave," podotkla Lobotková. Problém so stravou však podľa nej je, že vitamín D sa v diéte vyskytuje iba v malých množstvách, vo vyššom množstve sa nachádza len v rybách, ktoré konzumujú planktón.

"Suplementácia, teda nahrádzanie vitamínu D sa odporúča najmä u rizikových skupín, ktorými sú starší pacienti, ale i pacienti s viacerými ochoreniami, ďalej u tehotných žien a dojčiacich matiek a obéznych ľudí, pretože zásoby vitamínu môžu byť síce dostatočné, ale viac sa ukladajú v podkožnom tuku a menej sa uvoľňujú do krvného obehu," ozrejmila Lobotková. Nedostatok vitamínu D však nie je podľa nej doménou len starších ľudí, ale vyskytuje sa aj v mladších vekových kategóriách.

"Dobre pripravený imunitný systém i za pomoci dopĺňania vitamínu D dokáže organizmus v jesenných obdobiach účinnejšie ochrániť pred infekčnými ochoreniami, ako sú prechladnutie, chrípka, infekcie dýchacích ciest. Bez vitamínu D je naše telo voči infekčným ochoreniam bezbrannejšie," dodala Lobotková.

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Čo sa stane s Vašim telom, ak budete jesť med a cesnak na lačno počas 7 dní! (27. 9. 2020)
 Vyskúšajte úžasnú silu olivového oleja - pre zdravie aj krásu (4. 9. 2020)
 Čierne ríbezle ukazujú, akú veľkú silu môže mať príroda: Je to veľký bojovník proti rakovine, cukrovke i srdcovým chorobám (4. 9. 2020)
 Obmedzte jeden z najbežnejších zvykov a získate roky života navyše, tvrdia vedci (26. 7. 2020)
 Vitamín D je aj kľúčom k prevencii rakoviny hrubého čreva. Jeho účinky sú pozoruhodné (14. 6. 2020)
 Ako správne vybrať prisatého kliešťa a kedy treba nasadiť antibiotiká? Radí doktorka (8. 6. 2020)
 Včelie probiotikum, ktoré väčšina Slovákov nepozná. Trúdie mlieko je životabudičom potencie (25. 5. 2020)
 Pričasté pitie kávy zvyšuje riziko vzniku troch ochorení. Devastuje kĺby a vedie k nárastu hmotnosti. (19. 5. 2020)
 Profesorka Miroslava Kačániová: Najunikátnejší je pohánkový med, najlepší antioxidant je peľ (18. 5. 2020)
 Druhy zeleniny, ktoré majú blahodarný vplyv na zdravie žien. Obsahujú mimoriadne cenné látky (18. 4. 2020)



nasledujúci článok >>
Objavili ďalší benefit pravidelného pitia kávy. Jej účinky by mohli chrániť aj črevá
<< predchádzajúci článok
Ministerka kultúry Natália Milanová: Prostriedky z fondov chceme rozdať do konca roka

Na jeseň a v zime sa vitamín D netvorí, treba ho nahrádzať - diskusné fórum čitateľov