Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

11. novembra 2005

Česi žalujú banky za poplatky, mohli by sme aj my



Vyberanie bankových poplatkov bude mať v Česku súdnu dohru.



Zdieľať
Klienti Československej obchodnej banky pripravujú hromadnú žalobu a žiadajú vrátenie peňazí zaplatených za vedenie či zrušenie bežného účtu. Podobný prípad by sa však mohol stať aj na Slovensku.

Naše banky totiž postupujú v poplatkovej politike podobne. Bežné účty (odhliadnuc od balíkov služieb) majú v cenníkoch uvádzané aj sadzby za ich vedenie, rovnako tak sa platí aj za zrušenie konta. To dokonca považujú aj niektoré banky za scestné, podľa hovorkyne VÚB banky Aleny Walterovej ak „banka pri predaji produktu alebo služby väčšinou poplatok neinkasuje, nemala by tento poplatok prenášať na klienta ani v prípade, že službu zruší“. Za zriadenie účtu sa skutočne ani u nás neplatí, jeho zánik vás však vyjde na 100 až 200 korún. Za správu klient v závislosti od banky platí 30 až 50 korún mesačne.
Právnik Pavol Hagyari pritom považuje slovenskú realitu za podobnú tej českej. Čo sa týka žaloby, nie je podľa jeho názoru úplne vylúčená, šanca na úspech tu existuje. Oporou by mohol byť podobne ako v ČR občiansky zákonník. Českí spotrebitelia sa chcú odvolávať na ustanovenia o neoprávnenom obohacovaní sa zo strany bánk, keďže poplatky za zrušenie či vedenie účtu považujú za niečo navyše. Keby uspeli, priemerná vysúdená suma sa odhaduje na 1 700 Kč. U nás by sa podľa P. Hagyariho klienti mohli obrátiť aj na Protimonopolný úrad a namietať prípadnú dohodu bánk pri vyberaní týchto poplatkov.
„Vedenie účtu, ako aj jeho zrušenie si vyžadujú administratívne úkony, s ktorými sú spojené určité náklady,“ konštatovala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová. Je však otázne, prečo sa potom napríklad zriadenie bežného účtu v bankách nespoplatňuje, keďže je taktiež spojené s viacerými administratívnymi úkonmi. Napriek situácii v Česku sa však slovenské banky žalôb, zdá sa, neobávajú. Hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová ani nechce porovnávať situáciu v ČR a SR. Podľa nej sú u nás klienti dostatočne informovaní o výške poplatku za vedenie účtu vopred a majú právo na voľbu a slobodné rozhodnutie.

Novela zákona o bankách má sprehľadniť sadzby
Ministerstvo financií pripravilo novelu zákona o bankách, ktorá by mala sprehľadniť ponuku bankových služieb. Na základe nového zákona budú banky povinné od marca 2006 informovať pri každej novej zmluve písomnou alebo ústnou formou o všetkých nákladoch klienta voči banke, respektíve o jeho výnosoch.
Upraví sa aj informačná povinnosť banky voči klientom pri zmene obchodných podmienok. V súčasnosti stačí, ak sa zmena vyvesí v pobočke. Novela bude vyžadovať informovať o zmene najmenej 15 dní vopred aj na internetových stránkach.
V súlade s navrhovanou úpravou budú banky, navyše, povinné poskytovať MF SR a Národnej banke Slovenska (NBS) všetky údaje o bankových poplatkoch vyžadovaných od klienta, ktoré NBS zverejní v prehľadnej forme na svojej internetovej stránke. Tieto údaje zabezpečia pre všetkých klientov rýchle a jednoduché porovnanie obchodných podmienok jednotlivých bánk pôsobiacich na Slovensku.            
(mat)
Slavomír Šikuda


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kupujeme čoraz viac nových áut
<< predchádzajúci článok
V skratke

Česi žalujú banky za poplatky, mohli by sme aj my - diskusné fórum čitateľov

Slováci to nevedia11.11. 18:40:09