Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

19. mája 2010

Deregulácia trhu s elektrinou



Meniť dodávateľa elektriny má viacero výhod a benefitov. Samozrejmosťou je napríklad zľava na silovej elektrine. To však nie je všetko, čo alternatívni dodávatelia ponúkajú. Vzhľadom k menšiemu ...



Zdieľať
energeticke centrum logo BRATISLAVA 19. mája (WBN/PR) - Meniť dodávateľa elektriny má viacero výhod a benefitov. Samozrejmosťou je napríklad zľava na silovej elektrine. To však nie je všetko, čo alternatívni dodávatelia ponúkajú. Vzhľadom k menšiemu počtu obsluhovaných zákazníkov je to taktiež osobnejší, individuálny prístup k ich potrebám. Ako napríklad aj ústretovejšie riešenie reklamácií a kratšia výpovedná doba zo zmluvy. Toto všetko umožňuje zákazníkom si slobodne vyberať z ponúk na trhu a dodávateľa meniť tak, aby to spĺňalo ich požiadavky.


Všeobecne platí, že pri súčasnej situácii na slovenskom trhu je zmena dodávateľa jednoznačne výhodná pre všetky skupiny zákazníkov. Respektíve, každý zákazník si môže nájsť na trhu lepšieho dodávateľa podľa rôznych kritérií, než ponúka súčasný tradičný dodávateľ. V doterajších cenníkoch ENERGETICKÉHO CENTRA boli ceny pre štandardný produkt rozdelené pre malé firmy do 30 MWh odberu, zatiaľ čo pre veľké firmy platili ceny nad 30 MWh. V súčasnosti však tieto ceny v ENERGETICKOM CENTRE zjednotili, takže aj veľké firmy budú odoberať elektrinu za takú cenu, ako je to nastavené pre malé firmy. Táto zmena, samozrejme, znamená ďalšiu úsporu na silovej elektrine.
Zároveň EC ponúka klientom Euro zmluvu, ktorá v sebe zahŕňa rovnaký cenník ako má štandardný produkt a firmy pritom neplatia poplatok za poradenstvo. Výhodou tejto zmluvy bude možnosť si tak bezplatne stať klientom EC a v prípade nespokojnosti mu zmluva zaručuje 3-mesačnú výpovednú lehotu. Euro zmluvu môžu podpísať aj domácnosti taktiež za podmienok bezplatného poradenstva a zrušených poplatkov za odpočet.

Zmena dodávateľa však môže so sebou priniesť aj isté problémy. Najčastejším z nich je výpovedná lehota súčasnej zmluvy s pôvodným dodávateľom. U domácností je to väčšinou 3 mesiace, u podnikateľov je to rok a dlhšie. Tento problém zákazníkom väčšinou zmizne práve prvou zmenou dodávateľa. Potom sa už môžu rozhodovať slobodne, pretože väčšina alternatívnych dodávateľov sa drží európskeho štandardu. To znamená, že zmluva na dobu neurčitú nesmie mať výpovednú lehotu dlhšiu než 3 mesiace. Bohužiaľ, súčasní dodávatelia tento štandard nedodržiavajú, pretože tu nie je žiadna zákonná norma, ktorá by to nariaďovala. Malo by sa to však zmeniť aplikáciou nariadenia Európskej únie. Otázkou len je, kedy to bude.

Možnosť zmeniť dodávateľa sa však musí stať samozrejmosťou aj pre samotného občana. „Čo sa týka myslenia slovenských ľudí, je podobné ako v Českej republike približne pred štyrmi rokmi. Hlavný problém je však skôr v nevôli štátnych orgánov, ktoré majú energetický trh na starosti, čokoľvek meniť. A to aj napriek tomu, že zmena dodávateľa je pre klienta výhodná. Osobne nepoznám na Slovensku alternatívneho dodávateľa, ktorý by bol pre klienta nevýhodný,“ hovorí René Grebeň, hovorca ENERGETICKÉHO CENTRA.

„Deregulácia trhu prebehla v oboch krajinách v podstate súčasne, pretože rozdiel jedného roku nemožno chápať ako niečo zásadné. V Čechách existujú jednoznačné pravidlá trhu, ktoré stanovuje štát prostredníctvom Energetického regulačného úradu. Na Slovensku nič podobné nie je a to, samozrejme, celý proces komplikuje. Postupne sa síce veci zlepšujú, ale tempo týchto zmien je veľmi pomalé,“ dodáva René Grebeň.

A čo musí vedieť nový dodávateľ o svojom budúcom klientovi? V ENERGETICKOM CENTRE stačí, ak záujemca donesie kópiu vyúčtovanej faktúry za minulé obdobie. Pracovníci mu ponúknu poradenstvo ohľadne vypočítania úspor a pripravia s ním zmluvu. „Každému klientovi zadarmo poskytujeme poradenstvo, vysvetľujeme fungovanie energetického trhu a tiež sa snažíme optimalizovať tarifu jeho odberu. Každá vystavená faktúra podlieha individuálnej kontrole, vďaka čomu minimalizujeme možnosť reklamácií. Po uzatvorení zmluvy každého klienta za niekoľko dní telefonicky kontaktujeme, odpovedáme na jeho otázky a v prípade záujmu mu poskytneme ďalšiu konzultáciu. Ide nám o to, aby zákazník rozumel všetkému, čo robíme a mohol sa tak na trhu lepšie orientovať - a to nielen vo vzťahu k našej spoločnosti, ale aj všeobecne,“ hovorí René Grebeň.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Stavebná produkcia v SR rástla pomalšie ako v EÚ
<< predchádzajúci článok
Trnka vyzýva Hanzela, aby vypovedal o sponzoroch