Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

14. marca 2017

Európske spotrebiteľské centrum v SR riešilo problémy s online nákupmi



Online nakupovanie - Ilustračné foto



Zdieľať
Online nakupovanie - Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Bratislava 14. marca (TASR) - Nakupovanie on-line zažíva boom, preto aj väčšina prípadov, ktorými sa v roku 2016 zaoberalo Európske spotrebiteľské centrum (ESC) v Slovenskej republike, súvisela s nákupmi na internete.


Toto centrum poskytuje bezplatne informácie, poradenstvo a pomoc spotrebiteľom, ktorí majú problémy s cezhraničnými nákupmi v EÚ, na Islande alebo v Nórsku.

Podľa právnika ESC v SR Pavla Pavlovkina sa na centrum vlani celkovo obrátilo 891 spotrebiteľov. Pomoc pri riešení cezhraničného spotrebiteľského sporu poskytlo centrum 439 ľuďom a ukončilo 375 prípadov s celkovou úspešnosťou 70,93 %. "Riešenie jedného prípadu trvalo v priemere 59 dní," vyčíslil Pavlovkin.

Najviac Slovákov malo cezhraničné problémy s obchodníkmi z Česka, Maďarska, Poľska a Nemecka. "Spory sa najčastejšie týkali odškodnenia letových problémov cestujúcich, nevybavených reklamácií nábytku a vybavenia do domácnosti," dodal Pavlovkin. Úspešne sa podľa neho podarilo ukončiť 74 % prípadov a tam, kde sa nepodarilo nájsť riešenie, boli spotrebitelia informovaní o iných formách riešenia sporov.

"Osobitými kategóriami sporov - bez úspešného konca - sú prípady spotrebiteľov, ktorí sa zapojili do pyramídových hier, a tiež tých, ktorí bez dostatočného overenia zaslali platbu 'anonymným e-shopom', registrovaným v tretích krajinách," dodal právnik.

ESC na Slovensku v takýchto prípadoch podľa neho nie je schopné pomôcť, pretože prevádzkovatelia týchto obchodných schém spravidla nemajú akýkoľvek záujem na zmierlivom ukončení prípadov a rešpektovaní práv spotrebiteľov.

Čo sa týka sťažností na slovenských obchodníkov, najviac ich vlani podľa Pavlovkina prišlo z okolitých krajín, a to z Maďarska, Česka, Rakúska a Poľska. "Úspešnosť riešenia týchto sťažností bola pomerne dobrá, pohybovala sa na úrovni 65 %," doplnil. Európski spotrebitelia najčastejšie riešili problematické reklamácie nábytku, vybavenia do domácnosti, elektroniky a vybavenia pre outdoorové či voľnočasové aktivity.

V najbližších dňoch pritom Európska komisia oficiálne zverejní štatistiky za celú sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. Tá pozostáva z 30 centier vo všetkých 28 členských štátoch EÚ, na Islande a v Nórsku.

Centrum na Slovensku zverejnilo aktuálne štatistiky za minulý rok práve pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá každoročne na 15. marca. História tohto medzinárodného dňa spotrebiteľov sa spája s menom Johna F. Kennedyho a Deklaráciou na ochranu práv spotrebiteľov z 15. marca 1962. Táto deklarácia obsahovala štyri základné práva spotrebiteľov: právo na bezpečnosť, právo byť informovaný, právo vybrať si a právo byť vypočutý.

Organizácia Consumers International pridala v roku 1983 ďalšie štyri práva: právo na uspokojenie základných potrieb, právo na nápravu, právo na spotrebiteľské vzdelávanie a právo na zdravé životné prostredie a vyhlásila 15. marec za Svetový deň spotrebiteľských práv.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Podpora Rutteho VVD a Wildersovej strany je pred voľbami vyrovnaná
<< predchádzajúci článok
Zadržali dvoch mladých Maďarov, ktorí sa chceli pripojiť k IS