24hod.sk    Ekonomika    Zdravie

02. septembra 2011

Kanadskí vedci vytvorili vírus zabíjajúci rakovinové bunky

Kanadskí vedci vytvorili vírus, ktorý po vstreknutí do krvi dokáže vyhľadávať po celom tele rakovinové bunky a zabíjať ich. Podľa výskumníkov sa to podarilo vôbec po prvý raz. Vírus počas ...

lekar pacient vyskum BRATISLAVA 2. septembra  - Kanadskí vedci vytvorili vírus, ktorý po vstreknutí do krvi dokáže vyhľadávať po celom tele rakovinové bunky a zabíjať ich. Podľa výskumníkov sa to podarilo vôbec po prvý raz. Vírus počas experimentu na 23 pacientoch napádal iba nádorové bunky, pričom do zdravého tkaniva nezasahoval, píše sa v časopise Nature. Vedci tvrdia, že ich objav by jedného dňa mohol "naozaj zmeniť" spôsob liečby tohto ochorenia.

Používanie vírusov na ničenie rakovinových buniek nie je nová myšlienka. Pri predošlých pokusoch však tieto vírusy bolo nutné vstreknúť priamo do tumoru, aby ich ešte pred napadnutím nádorových buniek nezničil imunitný systém pacienta. Vedci pre najnovšie pokusy modifikovali vírus vakcínie, ktorý je známy tým, že vedci z neho vyvinuli vakcínu proti kiahňam. Rozmnožovanie vírusu s označením JX-594 je závislé od chemického postupu, ktorý je bežný pre niektoré druhy rakovinových buniek. Vedci ho vstrekli v rôznych dávkach do krvi 23 pacientom s rakovinou, ktorá zasiahla viaceré orgány v ich tele. Z ôsmich pacientov, ktorí dostávali najvyššie dávky, sa vírus u siedmich rozmnožoval v ich tumoroch, nie však v zdravom tkanive. U šiestich pacientov vírusová infekcia zastavila ďalší nárast nádoru, rakovinu však nevyliečila. Títo pacienti však dostali iba jednu dávku vírusu pri pokuse zameranom na otestovanie bezpečnosti vírusu.

Profesor John Bell, vedúci výskumník z University of Ottawa, uviedol: "Toto je po prvý raz v histórii medicíny, keď sa vírusy použité pri liečbe ľudí po vnútrožilovom podaním účelovo rozmnožovali v rakovinovom tkanive." Ako vysvetlil, "intravenózne podávanie vírusov je pre liečbu rakoviny mimoriadne dôležité", pretože umožňuje zasahovať proti nádorovým bunkám roztrúseným po celom tele. Bell priznal, že spomínaný výskum je stále iba na začiatku, ale na jeho obranu uviedol: "Verím, že raz vírusy a ďalšie biologické liečby naozaj zmenia náš prístup k liečeniu rakoviny".

Informáciu zverejnila webová stránka bbc.co.uk.

Srbsko a Kosovo pokračujú v rokovaniach