Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zo zahraničia

27. marca 2015

Lekár: Psychické problémy pilotov sa nedajú odhaliť žiadnym testom



Na archívnej snímke z 22. februára 2010 pilot nemeckej spoločnosti Lufthansa na letisku vo Frankfurte.



Zdieľať
Na archívnej snímke z 22. februára 2010 pilot nemeckej spoločnosti Lufthansa na letisku vo Frankfurte. Foto: TASR/AP
Brusel/Toronto 27. marca (TASR) - Kanadský lekár Randy Knipping, ktorý je odborníkom na leteckú medicínu, uviedol, že je mimoriadne ťažké robiť skríning psychických problémov u pilotov - čiastočne aj preto, že ak by ich sami piloti priznali, ich kariéra by bola vážne ohrozená.


Dodal, že ak pilot skrýva psychické problémy, neodhalil by to žiaden test. Jedinou možnosťou je, že na jeho problémy upozorní lekárov či zamestnávateľa napríklad príbuzný.

Lekár reagoval na správy nemeckého denníka Bild, ktorý dnes informoval, že druhý pilot Airbusu A320, ktorý sa v utorok so 150 ľuďmi na palube zrútil vo francúzskych Alpách, trpel závažnými psychickými problémami, liečil sa na depresiu a užíval lieky.

Nemecká prokuratúra dnes medzičasom uviedla, že druhý pilot Andreas Lubitz bol v utorok dokonca práceneschopný, o čom však neinformoval svojich nariadených a nastúpil do práce. Roztrhaný doklad o PN našla polícia počas domovej prehliadky, ktorú vykonala v jeho byte v Düsseldorfe a v dome jeho rodičov v Montabaure, kde fakticky býval. Prokuratúra informovala, že Lubitz tajil pred svojím zamestnávateľom bližšie nešpecifikované zdravotné problémy.

Všetko o havárii lietadla vo francúzskych Alpách sa dočítate TU.


Podľa predbežných záverov francúzskej prokuratúry Lubitz v utorok zámerne nasmeroval lietadlo k zemi. Zahynulo pri tom všetkých 150 ľudí - 144 cestujúcich a šiesti členovia posádky.

Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo (ICAO), ktorá v celosvetovom meradle stanovuje štandardy pre letecký personál, odporúča, aby osoby trpiace depresiou vôbec nepilotovali lietadlo. Vo svojom manuáli ICAO upozorňuje, že psychologické testy posádky nemusia poskytnúť obraz o reálnom stave a nie sú preto spoľahlivé v predikcii duševných porúch.

Predseda predstavenstva leteckej spoločnosť Lufthansa Carsten Spohr uviedol, že Lubitz prešiel predpísanými testami a bol dokonale pripravený na lietanie. Nehodu z utorka Spohr označil za jednorazové zlyhanie. Uviedol, že neexistuje žiaden systém, ktorý by podobnej udalosti mohol zabrániť.



Ázijské letecké spoločnosti vrátane Cathay Pacific, Japan Airlines, Qantas Airways a Singapore Airlines dnes informovali, že potenciálni piloti u nich musia za rok prejsť hĺbkovou lekárskou kontrolou, ktorej súčasťou sú aj psychologické testy.

Združenie britských pilotov (BALPA) uviedlo, že prípadné poruchy v duševnom zdraví by mohlo odhaliť pravidelné testovanie psychickej spôsobilosti každých šesť až 12 mesiacov.

Mnohé letecké spoločnosti ponúkajú svojim zamestnancom aj individuálne psychologické poradenstvo, pri ktorom sa zachováva dôvernosť informácií.

"Žiadne z týchto opatrení však nezachytí každú indispozíciu zamestnanca," upozorňujú analytici i samotní piloti.

"Keď sa člena posádky lietadla zmocní skleslosť, nedokáže sa koncentrovať, má sklon k samovražde alebo obmedzenú schopnosť uvažovať, zostane to nepovšimnuté, pokiaľ na to nadriadených neupozorní člen rodiny alebo kolega," upozornil Randy Knipping.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
J.NAGY:Pre malé a stredné podniky bude transatlantická dohoda prínosom
<< predchádzajúci článok
SIEŤ: Eurofondy potrebujú nulovú korupciu a menej byrokracie