Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

26. februára 2010

Palčák privítal spustenie mýta na hlavných cestách



Rozhodnutie ministerstva dopravy o opätovnom spustení platenia mýta na cestách 1. triedy od 1. marca privítal generálny riaditeľ Výskumného ústavu ...



Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITA


BRATISLAVA 26. februára (WEBNOVINY) - Rozhodnutie ministerstva dopravy o opätovnom spustení platenia mýta na cestách 1. triedy od 1. marca privítal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Ocenil, že počas niekoľkých rokovaní na ministerstve dopravy s dopravcami sa podarilo odstrániť problémy pri prevádzke mýta.

"Je dobre, že sa spustí systém už komplexne na cestách 1. triedy. V hlavných alebo doplnkových koridoroch Slovenska sa vo väčšine prípadov nachádzajú práve cesty 1. triedy a na týchto koridoroch prebieha významný tranzit," povedal Palčák pre agentúru SITA. Myslí si, že mýtny systém začne v marci fungovať už tak ako má, ako je nastavený. Po dočasnom pozastavení platenia mýta na hlavných cestách od 14. januára totiž na nich výrazne stúpla intenzita nákladnej dopravy.

"Robili sme merania na konkrétnych úsekoch, napríklad na ceste 1. triedy v Strážove pri Žiline, ako aj na hlavej ceste paralelnej s diaľnicou D2 medzi Bratislavou a hranicou s Českou republikou. "Pri Žiline intenzita stúpla skoro o 30 %, išlo najmä o vnútroštátnu nákladnú dopravu. Na ceste vedľa D2 nárast bol okolo 10 % až 15 %," dodal Palčák.

Riaditeľ žilinskej inštitúcie trvá na tom, že zníženie rozsahu spoplatnenia ciest 1. triedy nie je podľa dopravných podmienok na Slovensku možné. "V prípade, že by sme nespoplatnili cesty 1. triedy, alebo by sme spoplatnili len ich úseky paralelné s diaľnicami, boli by tieto cesty vo veľkej miere využívané ťažkou nákladnou dopravou. Odporuje to tomu, čo sleduje aj Európska únia. Hlavne pri tranzitoch sever - juh by boli tieto cesty zničené bez toho, aby za to dopravcovia platili," povedal ďalej Palčák.

V Českej republike, Rakúsku či Nemecku, na rozdiel od Slovenska, je vo všetkých hlavných cestných koridoroch vybudovaná nadradená infraštruktúra, teda diaľnice a rýchlostné cesty. Preto ani nie je nevyhnutné, aby tam boli spoplatnené cesty 1. triedy. "U nás, bohužiaľ, meškáme vo výstavbe nadradenej infraštruktúry. Cesty 1. triedy u nás zatiaľ tvoria významnú časť hlavných koridorov," dodal Palčák.

Riaditeľ dopravného ústavu nepovažuje za potrebné znižovať rozsah mýtom spoplatnených ciest 1. triedy. V niektorých okolitých krajinách už začínajú uvažovať o zavedení mýta aj na cestách nižšej kategórie. Úvahy o zavedení mýta aj na cestách druhej či tretej triedy na Slovensku sú podľa Palčáka zatiaľ predčasné. Po spustení mýta musia byť najprv odstránené nedostatky systému, potom možno hovoriť o zavedení variabilnosti platenia mýta.

Palčák je stúpencom variabilnosti mýtnych sadzieb, aby na hlavných cestách mali rôznu výšku. V blízkosti diaľnic by podľa neho mohli byť poplatky na cestách 1. triedy vyššie a tam, kde diaľnice nie sú dostupné, by mohli byť nižšie. Sadzby mýta by mohli závisieť, podobne ako napríklad v Českej republike, od dňa a času využitia cesty. Vnútroštátni dopravcovia by mohli jazdiť po vybraných úsekoch za nižšie poplatky. "Tí, ktorí by chceli minimalizovať svoje náklady, by mohli využívať časové úseky. Aj keď si uvedomujem, že určité prepravy sa nedajú vždy z pohľadu času ovplyvniť," dodal Palčák. Podľa neho sú legitímnym spôsobom presadzovania požiadaviek aj výška sadzieb, či rozdielnosť poplatkov v závislosti od ekologickej kategórie vozidiel.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Barack Obama ocenil Boba Dylana i Clinta Eastwooda
<< predchádzajúci článok
Dĺžku mýtom spoplatnených ciest nemožno skrátiť