Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

12. októbra 2009

Palubné jednotky budú kompatibilné s európskym mýtom



Palubná jednotka, ktorú budú využívať cestní prepravcovia v slovenskom mýtnom systéme, dokáže v budúcnosti zabezpečiť výber mýta aj v rámci pripravovaného jednotného systému v Európskej ...



Zdieľať
BRATISLAVA 12. októbra (WEBNOVINY) - Palubná jednotka, ktorú budú využívať cestní prepravcovia v slovenskom mýtnom systéme, dokáže v budúcnosti zabezpečiť výber mýta aj v rámci pripravovaného jednotného systému v Európskej únii. K plnohodnotnej interoperabilite mýtnych systémov je však potrebné uzavrieť dohody medzi jednotlivými štátmi, čo potrvá niekoľko rokov. Pre agentúru SITA to potvrdila spoločnosť SkyToll, a.s., ktorá má elektronický výber mýta na Slovensku sprevádzkovať k 1. januáru 2010 pre nákladné automobily nad 3,5 tony, ako aj vozidlá na prepravu viac než deviatich cestujúcich vrátane vodiča. Slovensko podľa SkyToll získava vďaka satelitnému systému elektronického mýta jedinečnú šancu participovať na unifikovaní mýtneho systému v Európskej únii. Satelitný systém výberu mýta bude v budúcnosti implementovaný vo všetkých krajinách únie. Palubné jednotky pre slovenské mýto plánuje spoločnosť distribuovať od začiatku decembra.


"Rozhodnutie Európskej únie vítame a považujeme ho za pozitívny posun v prospech dopravcov. Vzhľadom na to, že satelitný mýtny systém na Slovensku bude patriť z technologického hľadiska medzi svetovú špičku, otvára to pre nás priestor na realizáciu mýtneho systému aj v iných krajinách Európskej únie," reagoval SkyToll na rozhodnutie Európskej komisie o začatí prípravy jednotného európskeho systému cestného mýta. Rozhodnutie, ktoré komisia prijala 6. októbra, ustanovuje základné technické špecifikácie a požiadavky nevyhnutné na zavedenie európskej služby elektronického výberu mýta. Služba by mala byť do troch rokov k dispozícii pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá určené na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča. Pre všetky ostatné vozidlá má byť táto služba k dispozícii do piatich rokov.

SkyToll zabezpečí tzv. technologickú interoperabilitu regulovanú jestvujúcimi európskymi direktívami s ostatnými systémami v Európskej únii. Súčasná európska legislatíva podľa spoločnosti ešte nie je plne normatívne zakotvená a je v stále v procese tvorby. To, že proces uzavretia dohôd medzi jednotlivými štátmi je pomerne komplikovaný, ukazuje príklad Rakúska a Českej republiky. Majú prakticky identické mýtne systémy, ale interoperabilita tam ani po dvoch rokoch od zavedenia projektu v ČR nie je možná. "Je to podobné ako pri mobilných operátoroch. Po technickej stránke sa v rámci roamingu môžete dovolať ktorémukoľvek operátorovi v Európe, v praxi však záleží na tom, s kým má operátor uzatvorenú zmluvu," dodal SkyToll.

Call centrum pre mýtny systém na Slovensku je v prevádzke od 1. októbra, dopravcovia ho môžu využívať zatiaľ v pondelok až piatok od 8:00 do 20:00. Od januára 2010 bude k dispozícii nepretržite 24 hodín denne, t.j. každý deň v šiestich svetových jazykoch. Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia bude v mýtnom systéme prevádzkovať 8 kontaktných miest vo všetkých krajských mestách a 13 distribučných miest na hraničných priechodoch. Združenie získalo túto zákazku od SkyToll na tri roky do konca roka 2012. Dopravcovia sa budú môcť registrovať do mýtneho systému ihneď po otvorení kontaktných a hraničných distribučných miest. ČESMAD Slovakia plánuje otvoriť 8 kontaktných miest spolu so sprístupnením webovej stránky www.emyto.sk 19. októbra a 13 hraničných distribučných miest 1. decembra.

SkyToll založili členovia úspešného konzorcia SanToll - Ibertax. Koncesná zmluva o vybudovaní a prevádzke mýtneho systému bola uzatvorená medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a SkyToll 13. januára tohto roku na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane. Ostatní traja uchádzači boli z tendra vyradení. Mýto sa bude platiť na cestných komunikáciách v celkovej dĺžke 2 032 kilometrov.

Mýtny systém bude mať šesť diaľničných mýtnych brán na kontrolu výberu mýta a zabezpečenie nastavených parametrov, ako aj 40 kontrolných zariadení na paralelných cestách prvej triedy a 25 špeciálne vybavených vozidiel polície. Technológiu pre mýto dodáva nórska firma Q-Free, palubné jednotky Siemens a systémovú integráciu Tempest. SkyToll bude spolupracovať aj so spoločnosťou T-Mobile a rokuje s ďalšími partnermi v oblasti prevádzky.

Budovanie mýtneho systému na Slovensku budú financovať Tatra banka, a.s., Poštová banka, a.s. a Raiffeisenlandesbank Niederösterreich-Wien AG. Vyplýva to z úverovej dokumentácie, ktorú 11. septembra podpísali zástupcovia SkyTollu a menovaných bánk. Základná zmluva o syndikovanom úvere vo výške 107 mil. eur bola podpísaná už 21. augusta. Prostriedky zo schváleného úveru sa použijú najmä na vybudovanie komplexnej technickej infraštruktúry satelitného mýtneho systému, kontroly výberu mýta a siete viac ako 100 predajných miest. Spoločnosť J&T Finance Group nadobudla 10-percentný podiel vo firme Ibertax, ktorá je súčasťou víťazného konzorcia v tendri na prevádzkovanie mýtneho systému.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V Nitre bude výstava oficiálneho fotografa prezidenta USA
<< predchádzajúci článok
Zavedenie povinných ”zátok” na fľašiach alkoholu je otázne