Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

15. októbra 2005

Štát chce kupovať diaľnice aj na lízing



Slovensko nemôže pri stavbe diaľnic v rámci projektov súkromno-verejného partnerstva použiť štandardný model.



Zdieľať
Ten vychádza z toho, že súkromný investor diaľnicu postaví a určitý čas na nej vyberá aj mýto. U nás však takýto prístup nie je možný. „Na Slovensku je totiž hustota cestnej premávky príliš nízka, a tak by sa návratnosť investície predĺžila na 50 a v niektorých prípadoch možno aj na 100 rokov. Keďže u nás je premávka 2- až 3-krát nižšia ako v iných krajinách EÚ, toto riziko na seba musel prevziať štát,“ konštatoval minister dopravy Pavol Prokopovič.
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušana Faktora je tak u nás použiteľný iba systém súkromno-verejného partnerstva, ktorý je podobný lízingu. „Investor diaľnicu postaví a štát mu ju bude postupne splácať. Po jej zaplatení bude diaľnica naša,“ vysvetlil Faktor. Investor by mal diaľnicu spravovať 25 rokov, súčasťou jej ceny, a teda aj splátok, budú náklady na údržbu. To, že sa vďaka tomu cena pre štát predraží, Prokopovič a Faktor odmietajú.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav Dušana Mráza by takéto riešenie malo byť pre ministerstvo dokonca lacnejšie. Štát si chce tento model vyskúšať na skúšobnom projekte, ktorým má byť 26-kilometrový (km) úsek Lietavská Lúčka - Turany so 7,5 km tunelom. Ak sa osvedčí, nasledovať budú ďalšie. Podľa Faktora by celkovo malo ísť o 95 km diaľnice D1. Tender na investora by mal byť v rámci skúšobného projektu spustený v horizonte 1 až 2 mesiacov. Členom víťazného konzorcia sa potom stane aj NDS, ktorá tam vstúpi nepeňažným vkladom vo forme už vykúpených pozemkov či projektovej dokumentácie. Táto cesta by mala byť hotová v roku 2010.
Európska komisia prisľúbila Slovensku štvornásobné až päťnásobné zvýšenie dotácií na výstavbu ciest v programovom období 2007 až 2013 oproti rokom 2004 až 2006. Minister Prokopovič však chce dosiahnuť, aby sa získané prostriedky mohli využiť aj na opravu a budovanie ciest I., II. a III. triedy.

  (TASR a SITA)


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V skratke
<< predchádzajúci článok
V skratke