Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova    Komunálne voľby 2014

31. októbra 2014

VAŇO: Chcem pomáhať odkázaným a nezavadzať sebestačným



Kandidát na primátora Trenčína Tomáš Vaňo.



Zdieľať
Kandidát na primátora Trenčína Tomáš Vaňo. Foto: TASR/Radovan Stoklasa
 
Trenčín 31. októbra (TASR) – Tomáš Vaňo, 34-ročný manažér, je najmladším spomedzi pätice kandidátov na post primátora Trenčína. V kresle poslanca Mestského zastupiteľstva končí svoje druhé volebné obdobie, v tom minulom bol viceprimátorom Trenčína. Za primátora kandiduje ako nezávislý, jeho prioritami sú v prípade zvolenia korektné vzťahy s poslancami, juhovýchodný obchvat mesta a pomoc tým Trenčanom, ktorí sú na ňu odkázaní.


Ste najmladším spomedzi všetkých piatich kandidátov na primátora Trenčína. Je to podľa vás výhoda alebo hendikep? A prečo?

Myslím si, že v rámci vykonávania funkcie primátora nehrá kľúčovú úlohu vek, ale skúsenosti v oblasti komunálnej politiky. Som dve volebné obdobia poslancom Mestského zastupiteľstva v Trenčíne a jedno volebné obdobie som bol zástupcom primátora mesta. Aktívne sa venujem Trenčínu i v rámci výkonu poslaneckého mandátu v zastupiteľstve Trenčianskeho samosprávneho kraja. Môj vek určite nechápem ako hendikep, práve naopak, v spojení so skúsenosťami prináša potrebnú mieru entuziazmu pri riešení problémov.

Ako by ste stručne charakterizovali Trenčín dnes a Trenčín pred štyrmi rokmi na sklonku minulého volebného obdobia? Aké sú plusy a aké mínusy po štyroch rokoch?

Predovšetkým treba povedať, že v predchádzajúcich volebných obdobiach sa za výrazného prispenia samosprávy naštartovali dôležité infraštruktúrne investície, ktoré sa realizujú v tomto volebnom období. Mesto intenzívne pracovalo na tom, čo sa dnes na jeho území realizuje. Samozrejme, negatívne rezonuje otázka zadlženia mesta, avšak pri objektívnom náhľade zistíme, že situácia nie je a nebola taká, ako sa ju snaží vykresliť súčasné vedenie mesta. Je to, samozrejme, podložené konkrétnymi číslami, ale v rámci informatívneho rozhovoru nie je priestor na úplnú prezentáciu týchto zložitých otázok. Súčasné vedenie mesta nenadviazalo na to pozitívne, šírilo negativitu a napríklad trestuhodne zaostalo v čerpaní štrukturálnych fondov EÚ. Predchádzajúce reprezentácie mesta mysleli viac dopredu a venovali sa realizovateľným rozvojovým projektom. Za všetky môžem spomenúť juhovýchodný obchvat mesta ako pokračovanie nového cestného mosta, v ktorom sa za štyri roky urobilo veľmi málo, respektíve nič.

Aký je súčasný najväčší problém Trenčína a aké najväčšie problémy ho čakajú podľa vás v budúcnosti? Načrtnite možnosti, ako sa im vyhnúť.

Najväčší problém v Trenčíne je jednoznačne dopravná situácia, tú sčasti vyrieši nový cestný most, ktorý investor Slovenská správa ciest práve dokončuje a v priebehu niekoľkých mesiacov bude spustený. Otázka je, ako sa následne bude realizovať údržba existujúceho starého cestného mosta, ktorý je v havarijnom stave. Obrovským rozvojovým impulzom bude dokončenie nového železničného mosta v roku 2015, kedy môže nový primátor v rokovaní so Železnicami SR výrazne prispieť k začleneniu starého železničného mosta do novej dopravnej infraštruktúry Trenčína, keďže v súčasných projektoch sa počíta s asanáciou tohto mosta. Za kľúčové považujem pokračovanie prác na juhovýchodnom obchvate mesta a vidím tu priestor na rokovanie s investorom, aby sa táto investícia presunula do balíčka financovaného zo zdrojov EÚ v tomto programovom období a nezostala tak, ako je plánovaná - po roku 2020. Pri výkone svojho mandátu budem brať zreteľ najmä na jeho obyvateľov. Mojím cieľom je pomáhať tým, ktorí to potrebujú, aby vedeli, že mesto nie je odťažitý moloch a zaujíma sa o ich situáciu a problémy. A na druhej strane umožniť rozvoj a nezavadzať tým, ktorí si vedia pomôcť sami.

Úradujúci trenčiansky primátor bol prakticky polovicu volebného obdobia bez viceprimátora. Myslíte si, že 55-tisícové krajské mesto by malo mať viceprimátora? Ak áno, prečo?

Samozrejme si myslím, že takéto mesto by malo mať predĺženú ruku zastupiteľstva pri primátorovi. V mnohým menších mestách i obciach táto funkcia existuje a funguje. V Trenčíne je veľmi veľa oblastí, ktorými sa primátor nemôže fyzicky do hĺbky zaoberať a na to je tu jeho zástupca. Je to napríklad otázka sociálnej starostlivosti, školstva a kultúry, ktoré boli v posledných štyroch rokoch zanedbávané a opomínané, sú tu mestské rozpočtové organizácie. Všetky tieto oblasti by mali mať svoju jasnú koncepciu a jej garantom by mal byť viceprimátor.

V predchádzajúcom štvorročnom volebnom období ste boli poslancom v zastupiteľstve, ktorého väčšia časť bola v podstate v permanentnom spore s primátorom. Nezastavilo to podľa vás niektoré dôležité projekty? Aký prístup v prípade zvolenia za primátora zvolíte k poslaneckému zboru, aby sa podobné žabomyšie vojny neopakovali?

Na túto otázku je veľmi jednoduchá odpoveď. V permanentnom spore bolo zastupiteľstvo s primátorom len preto, lebo nedodržiaval základné dohody. Keď sa vrátime do začiatku tohto volebného obdobia, primátor mal na svojej strane všetkých 25 poslancov. Ja som to už viackrát verejne uviedol, považujem to za manažérske zlyhanie primátora, ktorý mal zásadné veci s poslancami odkomunikovať. V prípade svojho zvolenia vidím spoluprácu so zastupiteľstvom ako zásadnú, tak, ako to fungovalo v minulosti, pretože bez tejto spolupráce nie je garantovaný pozitívny rozvoj mesta.

Boli ste viceprimátorom v čase, keď sa Trenčín rekordne zadlžil a následky tohto zadlženia sa prejavujú dodnes. Aká je garancia, že v prípade zvolenia za primátora sa Trenčín opäť nezačne dostávať do finančných problémov?

Predovšetkým sa treba pozrieť na otázku zadlženia objektívne, a nie cez prizmu politického boja, ako je už štyri roky zneužívaná súčasným vedením. Výrazný optický nárast dlhu v roku 2010 bol spôsobený meškajúcimi platbami v rámci veľkých investícií, či už išlo o Slovenskú správu ciest, alebo ŽSR. Rádovo hovoríme o miliónoch eur, ktoré neprišli vtedy na účet mesta a prišli až v roku 2011 a 2012. Tieto prostriedky sa výrazne podieľali na znížení zadlženia mesta, ktorým sa hrdí súčasné vedenie. Číslami je doložiteľné, že v dôsledku týchto platieb došlo až k 75-percentnému zníženiu zadlženia mesta. Čiže znovu, bol som a vždy budem proti nezodpovednému zadlžovaniu mesta, ktoré by sme použili na "prejedenie". Naopak, vždy podporím rozumný úver, ktorého výsledkom bude rozvoj nášho krásneho mesta. Mesto sa musí správať ako dobrý hospodár.

Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?

Ako som už uviedol, je pre mňa veľmi dôležitá spolupráca s novým zastupiteľstvom. Preto jedným z prvých krokov bude zladenie cieľov zastupiteľstva a primátora. Ďalším logickým krokom budú personálne zmeny na mestskom úrade tak, aby došlo k jeho sfunkčneniu v prospech občanov. Prvým krokom, ako i nasledujúcimi bude pre mňa to, čo sa snažím robiť už osem rokov. Práca pre toto mesto a jeho občanov.

Aké predpokladáte náklady na vašu volebnú kampaň a kto ich bude hradiť?

Volebnú kampaň predpokladám skromnú a budem ju hradiť zo svojich vlastných zdrojov.

Galéria kandidátov na primátora Trenčína:





Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
RYBNÍČEK: Práca a bývanie pre ľudí sú pre mňa kľúčové záležitosti
<< predchádzajúci článok
ŽIŠKA: Chcem tvoriť vyváženú komunálnu politiku pre Trenčanov