Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

09. marca 2009

Vážny má vláde predložiť návrh koncesnej zmluvy pre R1



Minister dopravy Ľubomír Vážny má predložiť vláde na najbližšom zasadnutí návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty ...



Zdieľať
BRATISLAVA 9. marca (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ľubomír Vážny má predložiť vláde na najbližšom zasadnutí návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1. Ide o vybrané úseky medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 53 kilometrov v rámci druhého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).


Ministerstvo financií odporúča vláde navrhovanú koncesnú zmluvu schváliť a uložiť ministerstvu dopravy zapracovať svoje pripomienky. Navrhovaná koncesná zmluva podľa rezortu financií vytvára všetky potrebné predpoklady pre úspešnú realizáciu a fungovanie PPP projektu na R1. Vyplýva to z návrhu na uzavretie uvedenej koncesnej zmluvy, ktorý Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) v pondelok odoslalo na rokovanie vlády. Počas 30 rokov trvania koncesie na R1 má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená celková suma 3,465 mld. €. Podľa návrhu vládneho uznesenia by mala vláda súhlasiť s uzavretím predmetnej koncesnej zmluvy v lehote viazanosti ponúk do 10. apríla tohto roku. Víťazné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 mld. €.

Nároky na štátny rozpočet začnú vznikať až po uvedení príslušných úsekov R1 do prevádzky. Platby by mali začať v roku 2010, kedy víťazný uchádzač vo svojom finančnom modeli predpokladá čiastku 12,971 mil. € za prvý uvedený úsek v prevádzke. Ako prvý má byť uvedený do prevádzky úsek Beladice - Tekovské Nemce, ktorý bezprostredne nadväzuje na už existujúci úsek R1 od Hronského Beňadika do Žarnovice. Počas trvania koncesie má štátny rozpočet koncesionárovi ročne vyplácať priemerne takmer 112 mil. €. V roku 2011 by malo ísť o sumu 79,905 mil. €. Vyplácaná suma by sa potom mala ročne zvyšovať na 109,632 mil. € v roku 2012 až na 128,319 mil. € v roku 2039. V roku 2040 by malo byť ešte vyplatených v prospech koncesionára 53,860 mil. €.

"Ak by sa projekt realizoval v navrhovanej podobe, nemal by v rokoch výstavby vplyv na schodok a dlh verejnej správy. Až po jeho uvedení do prevádzky resp. od momentu začatia poskytovaných služieb súkromným partnerom, budú sa musieť do výdavkov MDPT zahrnúť platby koncesionárovi," uviedlo v stanovisku k projektu PPP na R1 ministerstvo financií. Rezort financií sa stotožnil so závermi ministerstva dopravy, že ponuka víťazného uchádzača je pre SR v tomto špecifickom čase výhodná. Koncesná zmluva by mala byť podľa ministerstva financií uzatvorená až potom, ako MDPT zabezpečí splnenie všetkých svojich záväzkov. Ich nesplnenie k dátumu podpisu zmluvy zakladá právo koncesionára na okamžite nárokovateľnú kompenzáciu. Rezort financií ďalej odporúča, aby MDPT zvážilo v dodatku ku koncesnej zmluve doplnenie ustanovení upravujúce právo verejného obstarávateľa žiadať refinancovanie, ak budú na finančnom trhu existovať vhodné podmienky pre refinancovanie. Minister dopravy by mal zároveň bez zbytočného odkladu pripraviť návrh novely cestného zákona, ktorý by upravil užívanie majetku štátu súkromným partnerom.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
EÚ musí pritlačiť na Turecko v otázke slobody médií, žiada IPI
<< predchádzajúci článok
Prezident Obama zruší obmedzenia výskumu kmeňových buniek